startstop

Nočná mora vodičov, stredopruhári na D1: Ako správne jazdiť na diaľnici?

Zdroj: bratislava.sme.sk

Diaľnice a rýchlostné cesty sú tu preto, aby urýchlili presun ľudí a umožnili tak plynulejšiu dopravu. Avšak na Slovensku je akýmsi pravidlom, že najväčšie kolóny bývajú práve tam, kde by ani nemuseli byť. Sčasti za to môže aj hustota dopravy, ktorá hlavne v pondelok ráno, respektíve v piatok popoludní, naberá na obrátkach. Avšak, ak by každý jazdil tak ako sa má, možno by to ušetrilo viacerým vodičom čas, peniaze a hlavne to najdôležitejšie – zdravie.

Na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách pritom vídame vcelku zaujímavé javy a mnohých vodičov, ktorým ich ego nedokáže skresať ani hrozba pokuty či ujmy na zdraví. Ako správne jazdiť na slovenských dopravných tepnách pritom vie len málo z nás vodičov. Pomocou tohto článku preto chceme, aby sa bezpečnosť na našich cestách zvýšila. Aspoň v období pred Vianocami, keď bude na cestách o to väčšia hustota áut. Veď každý chce prežiť najkrajšie sviatky v roku v kruhu svojej rodiny zdravý a bez finančnej ujmy na majetku alebo na pokute.

Je to naozaj jednoduché

Video slovenskej polície, ktoré bolo pred časom zverejnené na jej facebookovom profile má v súčasnosti takmer milión pozretí. Z toho vyplýva, že približne 1/5 Slovákov by mohla vedieť ako správne jazdiť na diaľnici a rýchlostnej ceste. Bohužiaľ, aj tak to tak nevyzerá. V súčasnosti sa na Slovensku nachádzajú hlavne dvojprúdové diaľnice a rýchlostné cesty, pričom kúsok medzi Bratislavou a Trnavou je trojprúdový. Nakoľko sa jedná o tzv. „diaľnicu vo výstavbe“, nemá tento kúsok odstavné pruhy a taktiež ani nie je po celej svojej dĺžke ohradený. Presne to môže byť jeden z dôvodov prečo si väčšina šoférov myslí, že sa má jazdiť v strednom respektíve v ľavom pruhu.

Polícia Slovenskej republiky pritom vyzýva vodičov, aby dodržiavali základné pravidlá cestnej premávky. To znamená, že VŽDY je treba jazdiť v pravom pruhu. V prípade predbiehania pomaly idúceho vozu či v inej situácii je možné aj na trojprúdovej diaľnici jazdiť v inom ako v pravom pruhu. Aj tu ale platia základné pravidlá. Vodič pri prechádzaní medzi pruhmi musí dodržiavať základné pravidlá, ktoré by mal vedieť už z autoškoly. Tie dokonca platia aj pre vozidlá so silnejším motorom respektíve “sebavedomejším” vodičom. Pravidlá sú jednoduché a stoja na tom, aby vodič pri prechádzaní medzi pruhmi VŽDY použil znamenie o zmene smeru jazdy. Ďalším bodom úkonu je počínať si tak, aby neohrozil alebo neobmedzil iné vozidlá idúce v pruhu, do ktorého sa chystáme zaradiť.

Holandsko kvôli emisiám plánuje obmedziť rýchlosť na diaľniciach

Je možné jazdiť aj v strede, avšak…

Ak sa v pravom pruhu nachádza súvislý rad kamiónov alebo pomaly idúcich vozidiel, je množná aj jazda v strednom pruhu. V tomto prípade však naďalej zostávajú v platnosti vyššie uvedené úkony. V prípade ak chcete jazdiť v strednom pruhu máte úkon navyše. Ak sa dostanete do situácie kedy chcete vy ako vodič idúci v ľavom jazdnom pruhu odbočiť do stredného pruhu naraz s vodičom z pravého jazdného pruhu, musíte mu vždy dať prednosť. Ide o základné pravidlo, ktoré sa opäť učí už počas prvých hodín autoškoly a nazýva sa pravidlo pravej ruky.

Určite veľa z Vás môže z vlastnej skúsenosti potvrdiť, že množstvo vodičov nedodržuje základné, veľmi jednoduché pravidlá a jazdí si po trojprúdovej diaľnici kade-tade. V tomto prípade stačí ak pošlete video takéhoto počínania, alebo EČV vozidla, ktoré takto jazdí a následne si ho polícia už vie dohľadať. Takáto jazda je totiž porušením viacerých pravidiel cestnej premávky a bezpečnosti. Taktiež môže byť a bude v konečnom dôsledku odmenená pokutou. Samozrejme netreba zabúdať na to, že video nemôže urobiť vodič vozidla, nakoľko sa v tom prípade jedná o používanie mobilného telefónu za volantom, čo je taktiež pokutované.

Aj kolóna má svoje pravidlá

Keď už som v úvode spomenul tie kolóny, mnoho z vodičov zatiaľ presne nevie, čo znamená tzv. záchranný alebo núdzový pruh. Tento štýl radenia sa v kolóne je pre okolité štáty samozrejmosťou a umožňuje záchranným zložkám plynulú jazdu aj v prípade, že celá diaľnica “stojí”. Opäť sa môžeme pri radení sa a vytváraní záchranného alebo núdzového pruhu spoľahnúť na pravú ruku. Radenie s úmyslom vytvorenia tohto pruhu je jednoduché a popisuje ho obrázok nižšie. Paradoxom je, že ani väčšina vodičov profesionálov, ktorí sú zo zahraničia zvyknutí na tento spôsob radenia ho na Slovensku nerešpektujú.

Zdroj: Twitter

Je dobré si znovu pripomenúť, že nevytvorenie núdzového pruhu bude v konečnom dôsledku “odmenené” pokutou vo výške 99€. V prípade, že si touto cestou bude krátiť nejaký vodič z kategórie “pánov ciest” státie v kolóne, jeho pokuta môže byť ešte vyššia. Nezabúdajte preto, že nikdy neviete, kto bude na diaľnici potrebovať pomoc. Môžete to byť Vy alebo niekto z Vašich známych. A ak sa k nehode nebude vedieť sanitka alebo záchranné zložky dostať v čas, môže to mať fatálne následky. Veď všetci sme len ľudia tak sa tak aj správajme a jazdime bezpečne a s rozumom.

Exit mobile version