O znížení maximálnej rýchlosti na diaľniciach sa nedávno debatovalo v Nemecku. Najnovšie informácie hovoria o tom, že na diaľniciach v Holandsku sa bude jazdiť rýchlosťou 100 km/h.

Aktuálne je maximálna povolená rýchlosť na diaľniciach v Holandsku stanovená na 130 km/h, už čoskoro sa to však má zmeniť. Počas dňa by mala byť maximálna rýchlosť znížená na 100 km/h, v nočných hodinách zostane v platnosti doterajší limit (130 km/h).

Prečo nad týmto opatrením vôbec v Holandsku uvažujú? Jednotlivé štáty EÚ sa s potrebou znižovania emisií vyrovnávajú rôzne. Nie každému sa darí plniť plán, a tak prichádzajú s rôznymi opatreniami. Vláda tak reaguje na aktuálny vývoj, keď sa krajine neradí a limity emisií dusíka výrazne prekračuje. V porovnaní s priemerom EÚ dokonca až štvornásobne.

Voľba rozumu

Okrem zníženia maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach vláda pripravuje ďalšie opatrenia, ktoré tamojších motoristov určite nepotešia. Zamerala sa totiž na staršie vozidlá s vekom nad 15 rokov, ktoré majú na produkcii emisií zásadný podiel.

Vláda si samozrejme uvedomuje, že pripravované opatrenia jej veľa popularity neprinesú, no na splnenie záväzkov v oblasti znižovania emisií zatiaľ iné možnosti nevidí. Z pohľadu zachovania pracovných miest totiž považuje za lepšie siahnuť na maximálnu rýchlosť a staršie autá, ako by musela pristúpiť k redukcii stavebnej produkcie.

Holandsko je v porovnaní s inými členskými štátmi EU vo veľmi ťažkej pozícii. Výrazný podiel na produkcii emisií, približne 61 percent, má totiž poľnohospodárska výroba. Podľa serveru Politico je Holandsko, napriek pomerne malej rozlohe, druhým najväčším poľnohospodárskym exportérom. Ak by sa však opatrenia zamerali na tento sektor, boli by ohrozená nielen konkurencieschopnosť aj zamestnanosť.

Je teda logické, že sa v Holandsku snažia nájsť také riešenia, ktoré sa zamestnanosti dotknú čo najmenej. Ani oblasť poľnohospodárskej výroby sa zmenám nevyhne, na ich presadenie a zavedenie však treba podstatne viac času a investícií.

Zdroj: Škoda
Podpora elektromobility

Holandsko však k redukcii emisií produkovaných osobnými automobilmi nepristupuje iba negatívnymi obmedzeniami a zákazmi. Patrí totiž ku krajinám, ktoré majú prepracovanú dotačnú politiku na nákup elektromobilov. A výsledky sa dostavujú.

Ako sme nedávno písali, najpredávanejším autom v Holandsku je Tesla 3. Domov si ho už v roku 2019 odviezlo viac ako 10 000 zákazníkov, čo je pre našinca priam neuveriteľné číslo. Čo dodať. Možno sa podobne koncipovanej podpory elektromobility, ktorá dokáže produkciu emisií zásadne skresať, dočkáme aj u nás.

Ak neplatíte dane, môžete prísť o vodičský preukaz. Pozrite sa, v ktorých prípadoch vám to hrozí