startstop

Elektrické taxíky vo Viedni nepotrebujú káble. Inšpiruje sa aj Bratislava?

Foto: Barbara Lachner/eTaxi Austria

Vo Viedni využívajú absolútnu novinku. Tie najnovšie taxíky na elektrický pohon na dobíjanie nepotrebujú káble ani nabíjacie stĺpiky. Vďaka inovatívnej novinke im stačí zaparkovať nad špeciálnou nabíjacou podložkou.

Výhody takéhoto riešenia sú zrejmé. Nenápadná platňa na asfalte, teda na vyhradenom parkovacom mieste, nezaberá miesto navyše ani nenarúša verejný priestor. Elektrické taxíky, ktoré čakajú na objednávku, tu iba zaparkujú a začnú sa nabíjať. Počas celého procesu vodič nemusí vystupovať z auta ani zapájať káble. Na aktiváciu nabíjania sa vo vozidle nachádza špeciálne tlačidlo, ktorým sa z podvozku vysunie nabíjací konektor a automaticky sa pripojí k nabíjacej podložke pod autom.

Foto: Barbara Lachner/eTaxi Austria

Prvú z ôsmich plánovaných stanovíšť s kapacitou pre sedem vozidiel sprevádzkovala Viedeň pri futbalovom štadióne Ernst-Happel-Stadion. Používa sa tu nabíjacia podložka Matrix Charging. Ďalšia trojica stanovíšť pre šesť až osem vozidiel vyrastie blízko Ringstraße, ďalšie stanovište s kapacitou pre 11 áut vyrastie južne od hlavnej stanice. Posledné tri plánované stanovištia ešte nemajú stanovené konkrétne miesto, mesto Viedeň ich správne umiestnenie ešte analyzuje. V prvej fáze počíta Viedeň s tým, že do ulíc vyjde celkom 56 nových taxivozidiel vybavených technológiou na takéto nabíjanie.

Okrem Viedne aj Graz

Nabíjanie elektromobilu prebieha striedavým prúdom s výkonom najviac 11 kW. Rovnaký projekt sa rozbieha aj v Grazi. V úvodnej fáze tu vybudujú dve stanovištia a do premávky sa zapojí 10 elektromobilov schopných takéhoto nabíjania. Čo sa týka vozidiel, v uliciach miest bude možné vidieť Hyundai IONIQ 5 alebo Volkswagen ID.4. Technológiu Matrix Charging pre elektrické taxíky (ale v podstate aj pre ktorékoľvek iné elektrické vozidlá) vyvinula rakúska firma Easelink. Finančne sa na podpore tohto projektu podieľal aj klimatický fond rakúskeho ministerstva. Ide momentálne o najväčší projekt s automatickým nabíjaním na svete. Stanovíšť bude časom určite pribúdať, pretože podľa zákona všetky rakúske taxíky, ktoré budú uvedené do prevádzky od roku 2025, musia mať pohon s nulovými lokálnymi emisiami.

Exit mobile version