Domov Recenzie DLHODOBÝ TEST Hyundai IONIQ 5 – majú digitálne spätné zrkadlá zmysel?

DLHODOBÝ TEST Hyundai IONIQ 5 – majú digitálne spätné zrkadlá zmysel?

Automobilky sa snažia neustále inovovať a prichádzať s novými riešeniami. Niektoré prinášajú reálne zlepšenie zážitku z jazdy, iné sú skôr slepou uličkou. Kam zaradiť digitálne spätné zrkadlá?

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=hvlJ6XLsLqY]

Ak by ste sa nás túto otázku spýtali pred pár rokmi, keď s nimi prišlo Audi s modelom e-tron, odpoveď by bola celkom jasná. Slepá ulička. Ich pozícia bola totiž veľmi nešťastná a napriek svetelným upozorneniam a podpore asistentov ste iba ťažko podľa nich odhadovali, kde sa vlastne nachádzajú autá a objekty okolo. Lenže potom prišla malá Honda e a nastavila etalón.

Ešte lepšie riešenie od Hyundaiu?

Jej spätné zrkadlá mali veľké obrazovky umiestnené v prirodzenom zornom uhle. Okamžite vám upútali oči a nemuseli ste ich nikdy hľadať pohľadom. Na dlhší čas ostali Honda a Audi jediné osobné autá s takouto futuristickou vychytávkou, ale potom prišiel faceliftovaný Hyundai IONIQ 5. Priniesol novú batériu s veľkosťou 77,4 kWh, čo je o takmer 5 kWh viac než v minulosti. Teoretický dojazd pre verziu s pohonom zadných kolies tak stúpol na viac ako 500 kilometrov a v prípade štvorkolky by sa mal pohybovať na úrovni okolo 450 kilometrov. Nová batéria zvýšila aj výkon, a v prípade pohonu všetkých štyroch kolies majú dva elektromotory kombinovaný výkon až 325 koní a 605 Nm. Vylepšený bol termomanažment batérie, čo sa prejavilo na konzistentnejších výkonoch pri nabíjaní. Ale najzreteľnejšou zmenou sú nové kamerové spätné zrkadlá.

Hyundai IONIQ 5

Hyundai IONIQ 5 je od začiatku spojovaný s budúcnosťou a sci-fi tématikou, čiže je to adekvátne auto na takéto vychytávky. Ako ukázali stovky kilometrov s naším redakčným autom, vôbec to nie je iba vec štýlu. Tak najprv poloha. Tá je opäť o niečo pozmenená oproti Honde e. Obrazovky v interiéri sú uchytené na dverách a nižšie. Majú tiež trochu iné natočenie na vodiča, avšak nie také extrémne, ako pri novšom modeli IONIQ 6, kde je uhol na vodičovej strane až príliš veľký. Prekvapivo, pri jazde sme zistili, že obrazovky sú v ešte intuitívnejšej polohe, než pri malej Honde. Od prvých metrov vám do nich okamžite padne zrak, keďže čiastočne zasahujú do miest, kde by sa nachádzali bežné zrkadlá.

Hyundai IONIQ 5
Eliminujú dážď

A teraz význam tejto technológie. Oveľa lepšie a zreteľnejšie dokážu upozorniť na prichádzajúce nebezpečenstvá, vďaka výraznejším svetelným výstražným prvkom. Ich najväčšia výhoda prichádza počas jazdy v daždi. Na rozdiel od bežných zrkadiel, ktoré sú zakvapkané, alebo v horšom prípade zahmlené, tu máte aj v hustom lejaku krištáľovo čistý obraz. Bez jedinej kvapky. Toto jednoducho bežné zrkadlá nedokážu a je tu skutočný bezpečnostný pokrok a význam príplatku 1 700 €. O niečo horšie si však dokážu poradiť s kontrastnými situáciami svetla a tmy, napríklad pri svetle z pouličného osvetlenia.

Hyundai IONIQ 5

Tam sa vie obraz veľmi zatmaviť a zrní. V noci je ich výhoda oproti tradičným sklám oveľa menšia a určite by stálo za to, ak by kamery disponovali infračerveným videním alebo termokamerou. To by v noci vytváralo opäť úplne nový prehľad o premávke. A v neposlednom rade je tu faktor aerodynamiky a v prípade elektromobilov úspory dojazdu. V prípade Hyundaiu nie sú kamery ukryté v karosérii tak ako pri Honde e, ale tvoria pomerne masívne tykadlá. Pekným dizajnovým detailom je, že sú z časti priehľadné a skrývajú v sebe smerovky.

Hyundai IONIQ 5

Chýba zadný stierač

IONIQ 5 má aj stredové digitálne spätné zrkadlo, keďže zadné okno nemá stierač. Sklon piatych dverí spôsobuje, že sa sklo rýchlo špiní a za krátko dozadu nevidíte prakticky nič. Kamerová pomoc je v tomto prípade na nezaplatenie a je to trochu faux pas, že si takúto vec Hyundai nepostrážil. Ale vynahradil to prepracovaným kamerovým systémom a sme zvedaví na váš názor. Dajte nám vedieť v komentári, či by ste dali šancu digitálnym spätným zrkadlám, alebo ostávate verní klasike.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=hvlJ6XLsLqY]

DLHODOBÝ TEST Hyundai IONIQ 5 – dostali sme úplne nové auto, treba elektromobil „zabehnúť“?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVyskúšali sme nástupcu legendárnej Babety. Známy výrobca predstavil elektrický moped
Nasledujúci článokBMW predstavuje vrcholovú verziu X1 M35i xDrive