Domov News DLHODOBÝ TEST Hyundai IONIQ 5 – dostali sme úplne nové auto, treba...

DLHODOBÝ TEST Hyundai IONIQ 5 – dostali sme úplne nové auto, treba elektromobil “zabehnúť”?

Hyundai IONIQ 5 je elektromobilom novej generácie. To, čo bolo pred niekoľkými rokmi iba nepredstaviteľnou budúcnosťou, je v prípade tohto elektromobilu prítomnosť. Je to jedno z áut, ktoré nepochybne zmení automobilový priemysel. Preto ho podrobíme dlhodobému testu. Ukážeme vám, ako sa na Slovensku žije s elektromobilom, aké technológie ponúka, aké sú jeho prevádzkové náklady a čím nás prekvapil.

IONIQ 5 je prvým sériovým elektrickým vozidlom značky Hyundai postaveným na podvozkovej platforme e-GMP vyvinutej špeciálne pre elektromobily. Kým elektromobily odvodené od spaľovacích modelov musia znášať určité kompromisy, v prípade IONIQ 5 to neplatí. Ten bol od začiatku vyvíjaný ako čistý elektromobil bez šance inštalácie akéhokoľvek spaľovacieho motora.

IONIQ 5

Veľký rázvor a hrobové ticho

Na pohľad je to zreteľne vidieť v prípade jeho vonkajších proporcií. Ide o mierne zdvihnutý hatchback s obrovským rázvorom osí kolies. Tým, že vozidlo má absolútne minimálne previsy karosérie, všetka pozornosť sa mohla sústrediť do vytvárania čo možno najkomfortnejšieho vnútorného priestoru.

Žiadne kórejské auto ešte nebolo na diaľnici tak tiché, ako práve IONIQ 5. Je to zásluha nielen vyladenej aerodynamiky a elektromotorov, ale aj použitím zdvojených skiel. Tie napríklad sesterská Kia EV6 nemá. Aj pri cestovnom tempe 160 km/h je až na svišťanie vetra v okolí strechy v kabíne absolútne ticho, obzvlášť vtedy, ak cestujete po novšom asfaltovom koberci.

Do mesta praktické, ale čo terén?

Hyundai IONIQ 5 síce pôsobí, že jeho svetlá výška je dostatočným dôvodom na to, aby ste sa s ním mohli pozrieť aj na nespevnené cesty, ale na nejaké krkolomnejšie kúsky si napriek prítomnosti pohonu všetkých štyroch kolies musíte zájsť chuť. Pohľad pod auto vám totiž ihneď naznačí, že s tou svetlosťou podvozka to nie je až také ružové, ako sa na prvý pohľad zdalo.

Automobil obsahuje množstvo najmodernejších technológií. Dokáže sám zaparkovať, dokonca ani nemusíte sedieť vnútri, na diaľnici tiež stačí len korigovať voľbu jazdných pruhov, vďaka kamerám máte k dispozícii 360-stupňový pohľad na auto a mnohé ďalšie, ale jedna vec, ktorá by bola vzhľadom na jeho dlhý rázvor potešujúca, tu absentuje. Reč je o riadení zadnej nápravy, ktorá najmä v prémiových vozidlá napomáha manévrovateľnosti veľkým limuzínam či SUV-čkám. S IONIQOM 5 sa teda treba pripraviť na to, že jeho ovládanie v stiesnenejších priestoroch, ako sú parkoviská, garáže či úzke uličky, je trochu kostrbaté.

Top verzia

Hyundai IONIQ 5 sa predáva v troch výbavách, troch výkonových verziách a s dvoma rôznymi kapacitami batérie. K nám do redakcie sa dostal absolútny vrchol ponuky – variant s dvoma elektromotormi a teda pohonom všetkých kolies, s batériou s kapacitou 77,4 kWh v najvyššej výbave Premium. Výkon 239 kW (325 koní) je naozaj pôsobivý a na ceste IONIQ 5 patrične prejavuje svoj bezchybný rodokmeň. Avšak dovolíme si tvrdiť, že toto je verzia pre naozajstných fajnšmekrov, pretože takýto luxusný výkon, ktorý je pod pravou nohou okamžite k dispozícii, je vykúpený krvou dosť vysokej spotreby energie.

IONIQ 5

Je potrebné ho zabehnúť?

Automobil sme si prevzali, keď mal najazdených iba 15 km. Zaujímalo nás preto, či aj elektromobil je potrebné “zabehnúť” podobne, ako to je zvykom pri vozidlách so spaľovacím motorom. “Elektromobil nie je potrebné nijak špecificky zabehávať,” vysvetľuje Martin Melkner, produktový manažér Hyundai Motor Czech s.r.o. To isté platí aj o batérii. “Jazdiť a nabíjať sa môže bez obmedzení.” Netreba preto zo začiatku nabíjať batériu pomalším striedavým prúdom, aj keď z dlhodobého hľadiska je práve tento prístup k batérii najšetrnejší. Hyundai IONIQ 5 sa už predáva k aktualizovanej podobe, rozsah ktorej síce nemôžeme označiť ako facelift, ale jeho vylepšenia po prvom roku na trhu tiež nie sú zanedbateľné.

IONIQ 5

Pri prvým kilometroch za volantom elektromobilu si ale predsa len treba dávať pozor na dve veci. “Tak ako pri vozidlách so spaľovacím motorom je potrebné počítať s nižším brzdným účinkom, kým si brzdy „sadnú“. Rovnako pri prvých kilometroch na úplne nových pneumatikách treba počítať s ich nižšou priľnavosťou,” dopĺňa Melkner. Malý rozdiel v porovnaní s vozidlami na benzín alebo naftu je v tom, že kým tieto autá sa klientom dodávajú s niekoľkými litrami paliva na dojazd k čerpacej stanici, u elektromobiloch to je inak. “Bežná prax je, že elektromobil značky Hyundai sa klientovi odovzdáva plne nabitý.

Špeciálne pneumatiky

Hyundai IONIQ 5 4×4 sa štandardne dodáva s pneumatikami Michelin Pilot Sport EV. Ide o vôbec prvé pneumatiky značky Michelin vyvinuté špeciálne pre výkonné elektromobily. Ich konštrukcia je prispôsobená ovládateľnosti a dojazdu pri zohľadnení predpokladanej vyššej hmotnosti vozidla. V strede behúňa sa nachádza tvrdá zmes, ktorá má zabezpečiť vysokú priľnavosť na suchom aj mokrom povrchu. Oproti bežnej športovej pneumatike sa vyznačuje nižším valivým odporom a nižšou hlučnosťou. Toľko teória, skutočnú kvalitu týchto pneumatík v praxi otestujeme v ďalších fázach nášho dlhodobého testu.

IONIQ 5

Výhodná registrácia

Aj keď na kúpu elektromobilu nedostanete žiadnu finančnú dotáciu, štát zvýhodňuje elektrické vozidlá aspoň tým najnižším poplatkom 33,-€ pri zápise vozidla do evidencie. Tento poplatok je paušálny pre všetky čisto elektrické vozidlá bez ohľadu na ich výkon. Pri našom IONIQU 5 ide o výraznú zľavu. Treba si uvedomiť, že v súčasnosti je registračný poplatok za vozidlo s výkonom od 228 do 254 kW vo výške 2.700 eur.

Mimochodom, od 1. júla 2023, keď nadobudne účinnosť novelizovaný cenník, za vozidlo s výkonom nad 210 kW bude štát pri registrácii pýtať 1.000 eur. A za tých 966 eur, ktoré by ste inak museli dať štátu, môžete na verejných rýchlonabíjacích staniciach nabiť batériu 1637 kilowatthodinami elektrickej energie. Pri reálnej priemernej spotrebe energie tohto auta na úrovni 22 kWh/100 km sa bavíme o dojazde 7.400 km. Takže aspoň takto u nás vyzerá finančné zvýhodnenie elektromobilu pred automobilom so spaľovacím motorom.

IONIQ 5

Ďalšou výhodou elektromobilu je v prípade právnických osôb jeho odpisovanie, ktoré trvá iba 2 roky. Pri základnej nadobúdacej cene našej verzie 64.990 eur ide o vcelku zaujímavú možnosť, ako si znížiť základ dane o poriadny balík peňazí. Čo sa týka poistenia, ročné poistné je v porovnaní s podobným vozidlom so spaľovacím motorom drahšie o približne 10 až 15 %. Samozrejme, v závislosti od poisťovne.

Veľa kilometrov pred nami

Povrchným pohľadom na cenovku auta sa môže zdať, že IONIQ 5 je drahý. Obzvlášť v plnej výbave. Ale akonáhle porovnávame jeho cenu s konkurenciou s podobnými výkonovými a dynamickými parametrami (spaľovacou i elektrickou), zistíme, že ide o relatívne výhodnú ponuku. S Hyundaiom nás teraz čakajú stovky až tisíce kilometrov. Počas nich sa mu budeme podrobne venovať a v nasledujúcich týždňoch vám na toto vozidlo prinesieme komplexný pohľad.

IONIQ 5

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 12

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRekonštrukcia za 2 miliardy. Tu bude Ford vyrábať 250.000 elektromobilov ročne
Nasledujúci článokKuriózna nehoda zvečnená v mierke 1:43