Domov News Trnavská automobilka PSA sa bojí o svoju budúcnosť

Trnavská automobilka PSA sa bojí o svoju budúcnosť

PSA

Koronakríza zasiahla do života automobiliek drastickým spôsobom. Až natoľko, že predstavitelia fabriky PSA vyjadrili vážne obavy v súvislosti s jej budúcou existenciou.

Trnavská automobilka PSA je aktuálne v dobrej kondícii. Ako prvá v celej skupine PSA začala vyrábať naplno, teda v štvorzmennej prevádzke.

Faceliftovaný Citroën C3

 

Vlani vyrobila rekordných 371 152 vozidiel a tento rok sa rozbehol tiež dobre. Aktuálne má totiž v portfóliu dva veľké európske bestsellery: nový Peugeot 208, ktorý navyše prišiel nielen v benzínovej a naftovej verzii, ale aj v elektrickej a s veľkým prehľadom sa stal pre tento rok európskym Autom roka. Druhým bestsellerom je vynovený Citroën C3, na ktorom sme v rámci stretnutia vedenia fabriky s novinármi mali príležitosť krátko sa previezť. Facelift spoľahlivo rozpoznáte podľa pomerne výrazne prepracovanej prednej masky.

Dobré a horšie správy

A je tu ešte ďalší bonus – v Trnave bola koncom minulého roku spustená výroba v novej baterkárni, ktorú sme mali taktiež možnosť bližšie si prezrieť:

So sériovou kompletizáciou batérii tam začali ako prví z celej Groupe PSA, jednotlivé články sa dovážajú predovšetkým z Číny. V závislosti od potreby sú aktuálne denne schopní skompletovať a odskúšať trakčné batérie pre vyše 200 elektromobilov. Batérie sú určené pre novú platformu E-CMP, aktuálne sa vyrábajú 18-modulové s kapacitou 50 kWh, vybavené tromi chladiacimi platňami, váha zapuzdrenej batérie pripravenej na montáž do elektromobilu je približne 350 kg. Koncern poskytuje na ne 8-ročnú záruku s garanciou zostatkovej kapacity po uplynutí uvedeného obdobia 80 percent.

Na prvý pohľad je teda situácia dobrá – fabrika má v portfóliu dva bestsellery a rozbehla výrobu batérií pre koncernové elektromobily. Koronakríza však túto optimistickú víziu budúcnosti mierne naštrbila, podľa jej vedúcich predstaviteľov aktuálne prechádza najväčšou krízou od spustenia výroby v polovici roku 2006 a aktuálne má dostatok objednávok na to, aby naplnila výrobné kapacity minimálne do jesene tohto roku. Prioritné pre ňu bude uchádzať sa – a samozrejme pokiaľ možno – získať zakázku na výrobu nového modelu. O tú však v rámci koncernu bude musieť súperiť minimálne s dvomi ďalšími európskymi výrobnými závodmi skupiny PSA.

O budúcnosť trnavskej automobilky PSA vyjadril obavy aj jej generálny riaditeľ Stéphane Bonhommeau.

Samozrejme, hlavným problémom je nútená „koronakrízová“ odstávka výroby v čase od 19. marca až do 12. mája. Automobilka mala totiž kvôli nej v produkcii výpadok približne 72-tisíc áut. A k tomu sa pridali ešte ďalšie dôležité faktory. Trnava začína strácať konkurencieschopnosť kvôli pomerne vysokým výrobným nákladom a aj cenám energií. Len pre zaujímavosť – od roku 2016 vzrástla priemerná mzda v trnavskej fabrike o 237 eur a tento rok aj napriek koronakríze prišlo k všeobecnému zvýšeniu miezd o 50 eur, v máji bol vyplatený zamestnancom13. plat, boli vyplatené manažérske prémie a v auguste bude aj ročný podiel na zisku pri zachovaní takmer všetkých zamestnaneckých benefitov.

Budúcnosť vo vlastných rukách

Trnava má preto hendikep aj v podobe vysokých výrobných nákladov. “Znamená to, že sa nám ich v porovnaní s inými závodmi nedarí znižovať, ovplyvňujú to na Slovensku vysoké ceny energií a tiež ceny práce,” uviedol výrobný riaditeľ Martin Dzama a zároveň dodal, že “….ak nebudeme mať nový produkt, vznikajú obavy o osud fabriky.”

PSA

Aj preto v Trnave začali s transformačným programom „Future in our hands“, ktorého cieľom je predovšetkým zlepšenie ekonomickej výkonnosti pri zachovaní kvality a stále prebiehajúcej implementácii Priemyslu 4.0. Zároveň predstavitelia automobilky vstúpili do rokovaní s vládou SR. Tie sú zamerané na skvalitňovanie podnikateľského prostredia, čo je zásadná vec pre zvýšenie jej konkurencieschopnosti. Nám zostáva len veriť, že trnavská automobilka aj naďalej zastane trnavskou. Zároveň bude patriť k lídrom v rámci celej skupiny PSA a nepresunie sa postupne niekam viac na juh alebo východ Európy, kde by teoreticky mohla vyrábať oveľa lacnejšie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokJaguar Land Rover vyvíja obrazovku s bezkontaktnou technológiou
Nasledujúci článokRally Dakar 2021 sa napokon bude konať podľa plánu
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.