Domov MOTO Nové BMW R 1300 R má najsilnejší továrenský boxer všetkých čias

Nové BMW R 1300 R má najsilnejší továrenský boxer všetkých čias

BMW R 1300 R
Foto: BMW

BMW vyrazilo na trh s novým roadsterom R 1300 R. A novým sa podľa všetkého v podaní tohto modelu myslí naozaj nové – nie len facelift či úprava tvaru stúpačiek.

Na prvý pohlaď je BMW R 1300 R silne dynamický roadster s boxerom a športovým až agresívnym vzhľadom. Zjavným cieľom ľudí od BMW bolo vytvoriť stroj, ktorý poskytne nový zážitok nielen pri pohľade na jeho prepracovaný dizajn, ale v prvom rade bude schopný potvrdiť svoje technické kvality. Zmenila sa celková športová ergonómia nového roadstera, kde došlo najmä k zmene polohy jazdca v sedle, ktorá následne prispieva k dynamickejšej jazde a samotnému zážitku.

BMW R 1300 R
Foto: BMW

Zmena polohy sedenia

Nová poloha jazdca je na prvý pohlaď viac športová, až zľahka agresívna. Stúpačky sú posunuté o niečo viac dozadu a riadidlá sú o niečo nižšie. Oproti predchádzajúcemu radu je jazdec naklonený viac dopredu na predné koleso, čo mu dáva lepšiu spätnú väzbu a kontrolu najmä pri agresívnej jazde. Napriek športovej polohe sedla je stále v hre príjemná vyhliadková jazda a to aj so spolujazdcom.

K sedlu treba spomenúť ešte niekoľko zaujímavých vecí. Roadster od BMW mal vždy výbornú prístupnosť docielenú konštrukčnou výškou sedla. Pri novom R 1300 R to, samozrejme, nie je inak. Výška sedla je výrazne pod 790 mm a naviac je v doplnkovej výbave k dispozícii niekoľko ďalších sediel ako voliteľné prvky.

Cestovateľov iste zaujme nový systém kufrov a držiakov, ktorý si môžu k motorke doobjednať ako doplnkovú výbavu. Originálne BMW kufre s objemom 26 a 29 litrov sú elektrifikované a je možné ich odomykať centrálnym uzamykaním. V oboch kufroch je vnútorné osvetlenie, pričom ľavý kufor má navyše USB-C nabíjačku pre suché a bezpečné nabíjanie. Pozoruhodný je aj nový tankvak, ktorý nemá popruhy. Pripevňuje sa priamo na krúžok okolo veka nádrže.

BMW R 1300 R
Foto: BMW

Výbava a jazdné režimy

Ako býva u BMW zvykom, k motorke je možné nakonfigurovať rôznu výbavu a doplnky pre plné využitie dynamického a športového potenciálu. Napríklad variant PERFORMANCE má vo výbave športový podvozok, skrátené páčky riadidiel, nastaviteľné stúpačky, dve doplnkové obrazovky pre zobrazenie dodatočných športových parametrov, dynamickú kontrolu trakcie DTC, športové sedlo a pneumatiky. Toto všetko viete ešte ďalej dopĺňať. Napríklad vyhrievaným sedlom, vyšším plexi a ďalšími prvkami.

Foto: BMW

V štandardnom prevedení máte k dispozícii tri jazdné režimy a reguláciu brzdného účinku motoru MSR. V základe teda hovoríme o režimoch RAIN a ROAD, ktoré prispôsobia jazdu takmer všetkým bežným jazdným podmienkam, s ktorými sa najčastejšie na ceste stretnete. Tretím štandardným režimom je ECO. Tento jazdný režim umožňuje využívať technológiu BMW ShiftCam. Nastavenie ECO prispôsobí jazdné vlastnosti stroja tak, aby ste na jednu nádrž mali čo najväčší možný dojazd. Ako voliteľný doplnok si potom viete pridať režim PRO s dvoma prídavnými režimami DYNAMIC a DYNAMIC PRO. Tradične sa jazdné režimy menia počas jazdy pomocou tlačidla, čo zabezpečí optimálne nastavenie stroja pre čo najlepšiu a najbezpečnejšiu jazdu.

Zážitkovou výbavou na želanie je asistent automatického radenia ASA. S týmto systémom máte potom k dispozícii plne automatizované ovládanie spojky. Tak isto je k dispozícii plne automatizované radenie, ktoré si viete užiť aj v ručnom režime.

BMW R 1300 R
Foto: BMW

Nový podvozok a silnejší motor

Novinkou samou o sebe je úplne prepracovaný podvozok – rám z oceľového plechu s hliníkovou zadnou časťou. Rám je tuhší a má výrazne zmenšené zástavbové rozmery. Zadná časť prešla totálnou zmenou, keď sa z predchádzajúcej trubkovej konštrukcie pretransformovala do tlakovo odlievaného hliníkového rámu. Spolu s kompaktnejším motorom je teraz ťažisko stroja viac vyrovnané, čo ocení každý jazdec pri akomkoľvek jazdnom štýle.

Foto: BMW

Za zmienku určite stojí systém dynamicky nastaviteľného podvozku DSA, ktorý umožňuje nastavenia tlmenia a tuhosti pružín. Je tak možné nastavovať resp. kompenzovať zaťaženie stroja. Elektronicky nastaviteľný podvozok dynamicky nastavuje tlmenie vpredu aj vzadu spolu so zodpovedajúcim nastavením tuhosti pružín tak, aby konfigurácia zodpovedala zvolenému jazdnému režimu a manévrom na ceste. Samozrejmosťou je ABS. Tu ale BMW zašlo o kúsok ďalej a umožňuje voliteľne vybaviť motorku športovým brzdným systémom.

Foto: BMW

Samotné osvetlenie R1300R je, ako sa na BMW patrí, vo full LED technológii s prepracovaným osemuholníkovým dizajnom. Voliteľným prvkom je svetlomet PRO s adaptívnym natáčaním do zákrut.

K bohatej doplnkovej výbave a voliteľným technickým vychytávkam patrí napríklad aj možnosť vybavenia stroja tempomatom či systémom varovania pred čelnou zrážkou. Zaujímavosťou doplnkovej výbavy je príprava pre navigáciu, ktorej držiak je uzamykateľný elektricky a nie na kľúč ako pri predchádzajúcich verziách.

Motor typu boxer má objem 1,3 litra. Dosahuje maximálny výkon 145 koní pri 7750 ot./min. a krútiaci moment 149 Nm pri 6500 ot./min. Týmito parametrami sa dostáva na čelo sériových boxer motorov značky BMW. Obmedzovač otáčok zasiahne pri 9000 ot./min. 17-palcové kolesá sú medzigeneračne o 1,4 kg ľahšie.

Celkovo je nový roadster BMW R 1300 R na pohľad veľmi vydareným strojom, ktorý je doslova napchatý inovatívnou technológiu. Nepochybne ulahodí každému jazdcovi preferujúcemu dynamický a športový jazdný štýl.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS BMW
Predchádzajúci článokZabudnite na kolobežku a e-bike, prichádza motorizovaná stolička
Nasledujúci článokNová Mazda MX-5 bude ľahká ako pierko. Aj s 2,5-litrovým motorom