Domov TESTY Porovnávacie testy Hyundai Inster vs Dacia Spring: Toto vám predajcovia nepovedia

Hyundai Inster vs Dacia Spring: Toto vám predajcovia nepovedia

Preverili sme bok po boku dva mestské elektromobily, ktoré zákazníkov v Európe aj na Slovensku lákajú na nízku cenu, hoci Dacia Spring je v porovnaní s Hyundai Inster lacnejšia o približne 10 000 €. Oplatí sa teda siahnuť po Insteri, alebo ušetriť a zvoliť Daciu Spring?

Hyundai Inster VS. Dacia Spring - Je toto nový kráľ lacných elektromobilov?

Na jednu stranu môžeme Hyundai Inster aj Daciu Spring považovať za konkurentov. Na druhú stranu sa až tak porovnávať nedajú. Skôr presadnutie z jedného do druhého odhalí, aký veľký skok spravila elektromobilita za posledných 5 rokov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spring je vlastne auto za menej ako 5-tisíc

Dacia Spring spôsobila v Európe ošiaľ. Išlo o najdostupnejšie čisto elektrické auto na trhu, ktoré sa cenou ani len nepriblížilo hranici 20-tisíc eur. Základ začínal na úrovni 16 700 €, čo jej na papieri dávalo šancu konkurovať spaľovacím vozidlám. Lenže v honbe za nízkou cenou musela Dacia urobiť zásadné kompromisy. Technologické, praktické aj bezpečnostné.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ako je už všeobecne známe, pôvod Dacie Spring je vo vozidle, ktoré sa pôvodne ani nemalo dostať do Európy. Ešte v roku 2015 Renault predstavil jednoduché vozidlo pre rozvojové krajiny s názvom Kwid. Jeho základní cenovka sa pohybovala na úrovni 3 500 €. Viete si predstaviť, že za touto cenou sa skrývalo veľa kompromisov, ktoré by toto auto do Európy nepustili. Emisné limity však Renault donútili, aby predsa len niečo vymyslel, a tak sa z Kwidu stal Spring.

Samozrejme, s niekoľkými legislatívnymi úpravami, aby spĺňal aspoň základné normy. V dobovom teste nás však šokovala cena batérie pre zákazníka, ktorá sa pohybovala okolo 13 000 €. A keď k tomu prirátate cenu pôvodného Kwidu, ste v podstate na cene základného Springu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Obľúbenec donáškových služieb je po facelifte

Aj napriek tomu, že pomenovanie auto je miestami pre Spring silné slovo, svoje miesto si našiel. Donáškové služby ho zbožňujú kvôli manévrovateľnosti a špeciálne vo verzii Cargo aj vnútornému priestoru. A ešte si môžu hrdo povedať, že neprodukujú emisie. Dacia dokonca ani po rokoch na Spring nezanevrela a minulý rok priniesla celkom veľký facelift, ktorý ho posunul o úroveň vyššie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Úpravy exteriéru zosúlaďujú vzhľad Springu s najnovším dizajnovým jazykom značky Dacia. Po vzore Dusteru dostal robustnú outdoorovú vizáž. Na karosérii sa nachádza hneď niekoľko plastových obložení a celkovo pôsobí menej zraniteľne. Ešte zásadnejšie zmeny sa udiali v interiéri. Nachádza sa tu úplne nová prístrojová doska aj palubovka. Okrem sedempalcového digitálneho prístrojového panelu a 10-palcového dotykového displeja má teraz kabína prepracované ovládanie klimatizácie a nový vzhľad výduchov klimatizácie. Aktualizovaný volant má nové logo a čo je dôležitejšie, dá sa výškovo nastaviť. Nový je tiež volič prevodovky spolu s držiakom na smartfón. Bohužiaľ, priestor pre pohodlné odloženie ľavého chodila stále nepribudol. Taktiež sedačky neoplývajú komfortom a použité materiály sú jednoducho určené pre lacné auto.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Špecifikom Dacie Spring je aj prítomnosť manuálnej ručnej brzdy. V prípade elektrického auta trochu zbytočné, rovnako ako nutnosť štartovať fyzickým otočením kľúča v zapaľovaní. Jedným dychom však treba dodať, že kľúč do spínacej skrinky sme museli dávať aj v prípade Citroenu e-C3. Klincom do rakvy bola absencia polohy P. Po ukončení jazdy musíte auto manuálne vyradiť do polohy N (čo nie je jednoduché na páčke vždy trafiť) zatiahnuť ručnú brzdu a vytiahnuť kľúč so zapaľovania. 

Hyundai Inster hrá inú ligu

Takto vyzeral prvý pokus o lacný elektromobil. Dnes, hlavne so záplavou čínskych značiek je už konkurencia oveľa tvrdšia, a tým pádom musia aj automobilky zapájať kreativitu. A to je dokonale vidieť na elektromobile Hyundai Inster. Ten na slovenskom trhu štartuje od 23 250 €, takže sa síce nedostal po magickú hranicu 20-tisíc eur, ale Dacia sa s ním príliš porovnávať nemôže. Jej základná cena stúpla na 16 900 €, ale vo výbave, kde už poskytuje komfort na úrovni základného Insteru, sa dostanete na 19 900 €. Pravdaže, v najvyšších výbavách sa už Inster prehupne cez 30-tisíc eur. My sme však testovali základnú výbavu Comfort s balíkom Family Pack za príplatok 900 €.

Hyundai Inster
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na výber sú dve veľkosti akumulátora – 42 a 49 kWh. S väčšou batériou, ktorú mal aj nás testovaný kus, Hyundai udáva dojazd na úrovni 370 kilometrov. Spring a jeho 26,8 kWh akumulátor má pritom stačiť iba na 220 km. A nožnice rozdielov sa pri technických parametroch roztvárajú ďalej a ďalej. Zatiaľ čo Dacia zvláda maximálne nabíjanie na úrovni 30 kW, čo je menej, ako dnešné plug-in hybridy, Inster s väčšou batériou dokáže prijímať až 85 kW.

Hyundai Inster
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spring šokoval v šprinte

Jazdná dynamika je na papieri neporovnateľná. Inster ponúka výkon 115 koní, Dacia iba 65. Lenže v realite, predstavte si, Dacia dokáže držať krok. Teda v zrýchlení do 50 km/h. Hyundai má totiž dve nevýhody. Prvou je, že od čias prvej generácie modelu Kona Electric s pohonom predných kolies, ktorá vedela neuveriteľným spôsobom páliť predné pneumatiky, je Hyundai mimoriadne opatrný s krútiacim momentom. Aj tu je obmedzený iba na 147 Nm, čo je len o 22 Nm viac, než má Dacia. A samozrejme hmotnosť. Väčšia batéria prináša, pochopiteľne, aj vyššiu hmotnosť. Inster tak váži 1,4 tony, Dacia s jej malou baterkou a sparťanskou výbavou je ľahšia ako 1 000 kg. Toto všetko prispelo k tomu, že v šprinte z 0 do 50 km/h Spring dokáže predbehnúť Inster. Síce tesne, ale dokáže. No stačí ešte pár kilometrov za hodinu, a Inster utečie výrazným rozdielom.

Hyundai Inster VS. Dacia Spring - Je toto nový kráľ lacných elektromobilov?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokElektromobily prekvapia, proti benzínovým autám vytasia novú zbraň
Nasledujúci článokNové ekopalivá narazili na zásadný problém, experti vyslovili tvrdý odkaz
Autá milujem od útleho veku a profesionálne im venujem od roku 2016. Mojou doménou sú videá, kde snažím o autách hovoriť ľudskou rečou a zameriavam sa na veci, ktoré bežný zákazník najviac vníma. Keď ale príde na športové auto, vždy rád nechám vyznieť svoju lásku k motoršportu a rýchlej jazde.