Kam sa len človek pozrie, tam všade vidí retro. Je to len nostalgia za dobou minulou alebo skôr snaha dobu minulú dostať do súčasnosti?
Nejako takto by sa dal charakterizovať jeden z motocyklov bavorskej značky. Pre tentokrát nám z Mníchova poslali mašinu v retro štýle – BMW R12 nineT. Tak poďme sa previezť.
Občas mám dojem že v Mníchove si inžinieri len hovoria, do čoho by sme ešte tak dali ten náš 1170-kubíkový vzduchom a olejom chladený boxer motor s výkonom 109 koní a krútiacim momentom 115 Nm? Čo takto aj do roadsteru? Opäť sa im to podarilo. Motor uložili do peknej retro schránky s modernou technikou a odladili tak, aby všetko fungovalo tak, ako má.

Podvozok a brzdy
Motor s radosťou lezie za každým otočením plynu a ženie vás vpred. Spojenie so šesťstupňovou prevodovkou a asistentom radenia, vďaka ktorému sa dajú kopať prevodové stupne aj bez spojky, funguje s nemeckou precíznosťou a ľahkosťou. O spojenie medzi kolesom a motorom sa stará kardanový hriadeľ, čo uberá starosť o reťaz. O brzdenie sa vpredu stará plávajúci dvojkusový kotúč s priemerom 310 milimetrov a radiálne štvorpiestikové strmene Brembo. Vzadu je to zase 265-milimetrový kotúč a dvojpiestikový plávajúci strmeň. Na akýkoľvek pokyn od pravej páčky predné brzdy reagujú bez zaváhania s dobrou dávkou razantnosti.

Podvozkovo je motocykel odladený skôr mäkšie, takže dobre zvláda aj naše, miesta rozbité cesty. Vpredu sa nachádza UPS vidlica s priemerom 45 milimetrov s možnosťou nastavenia pri rozťahovaní a stlačení, vďaka čomu si ju viete pekne nastaviť a naladiť presne podľa seba. Vzadu je to zase centrálny tlmič, ktorý je taktiež nastaviteľný. Aj keď je podvozok skôr nastavený pre pohodlie, poskytuje dobrú odozvu od kolies a cítiť každú jednu nerovnosť. Len s tým rozdielom, že vám nedáva zbytočne kopance pri trochu hrubšom zaobchádzaní.

Jazdné režimy
O prednes informácií, ktoré sú potrebné k jazde, sa stará malý digitálny displej. Ten sa nachádza v príplatkovej výbave v balíčku komfort a spolupracuje s ConnectedRide Control. Ďalšími prvkami výbavy sú napríklad jazdné režimy Rain, Road a Dynamic, trakčná kontrola, tempomat alebo čiastočne inteligentný brzdový systém. Na rozdiel od niektorých iných motocyklov značky BMW, tu aj napriek bezkľúčovému štartovaniu budete kľúč musieť vybrať z vrecka vždy, keď budete chcieť natankovať alebo zamknúť riadidlá.

Záver
Sedlo vo výške 795 milimetrov je pohodlné a aj dlhé jazdy nie sú problém. V kombinácii s pohodlným vzpriameným posedom si každý jeden kilometer užijete. Dizajnovo je motorka BMW R12 nineT vypracovaná v retro štýle s modernými doplnkami. Je to stroj, ktorý poskytuje plno možností na individualizáciu a každý si ju prispôsobí svojmu štýlu. Je ľahko ovládateľná, rada zatáča a veľa vecí prepáči aj nováčikovi. Tým skúsenejším zase pomôže. A kto by chcel, predáva sa aj vo verzii pre vodičské oprávnenie A2.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV: BMW R12 nineT
MOTOR: 1170 cm³
HMOTNOSŤ: 220 kg
VÝŠKA SEDLA: 795 mm
CENA: 17 300 €