Slováci patria medzi národy s najväčšou chuťou cestovať do zahraničia. Napriek ekonomickým tlakom plánuje až 74 % Slovákov viac ako jednu zahraničnú dovolenku. Zároveň prejavujú vyššiu citlivosť na ceny a aktívne hľadajú lacnejšie možnosti cestovania. Letenky si najčastejšie kupujú v práci alebo po ťažkom dni.
Prieskum Kiwi.com sa zameral na mladých dospelých vo veku 18 až 37 rokov plánujúcich minimálne jednu leteckú cestu v roku 2025. Výsledky poukazujú na silnú cestovateľskú vášeň Slovákov napriek rastúcim ekonomickým tlakom. Zber dát prebehol na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Španielsku. Z prieskumu vyplýva, že až 74 % z oslovených Slovákov a Sloveniek plánuje v roku 2025 absolvovať viac ako jednu cestu do zahraničia, pričom ich cieľové destinácie zahŕňajú ako európske krajiny, tak aj vzdialenejšie lokality.
V porovnaní s priemerom ostatných zúčastnených krajín je aktivita Slovákov najvyššia. Podľa rezervácií leteniek na leto sa Slováci okrem tradičných TOP 3 krajín, ktorými sú Taliansko, Španielsko a Grécko, chystajú aj do iných zaujímavých destinácií. „Letné rezervácie na Kiwi.com potvrdzujú, že Slováci chcú cestovať viac ako predtým – v súčasnosti evidujeme dvojnásobný počet rezervácií. Najväčší skok v rebríčku TOP destinácií spravilo Chorvátsko, Bulharsko, Malta alebo Cyprus, a tým sa stávajú trendovými krajinami na leto 2025,” vysvetľuje Daniela Chovancová, hovorkyňa Kiwi.com.

Pri dovolenke sa nechceme obmedzovať
Zaujímavým globálnym zistením je, že takmer tretina cestovateľov neplánuje meniť svoje zvyklosti pri bookovaní dovoleniek napriek aktuálnej inflácii. Naopak, Slováci prejavujú vyššiu citlivosť na rastúce ceny, pričom až 69 % z nich aktívne hľadá lacnejšie alternatívy alebo zvažuje úspory v iných oblastiach, aby si mohli dovoliť cestovať. Toto číslo predstavuje nárast oproti minulému roku, kedy podobné správanie vykazovalo iba 61 % slovenských respondentov.
Pri hľadaní cenovo najvýhodnejších leteniek Slováci využívajú rôzne stratégie. Takmer polovica (48 %) respondentov preferuje rezerváciu leteniek s dostatočným predstihom. Významnú úlohu
zohrávajú aj moderné technológie, keďže 44 % Slovákov využíva aplikácie na porovnávanie cien letov. Pre štvrtinu (25 %) respondentov je kľúčová flexibilita dátumov cesty, pričom sú ochotní cestovať v termínoch s nižšími cenami leteniek.

Čo spôsobuje najväčší stres pri cestovaní?
Najväčším zdrojom stresu pre Slovákov v súvislosti s cestovaním je obava zo straty batožiny, ktorú uviedlo 34 % respondentov. Medzi ďalšie stresujúce faktory patrí snaha nájsť najlacnejšiu letenku (31 %), obavy ohľadom zabezpečenia návratu domov pri zrušení letu (28 %) a strach z nedostatočnej alebo žiadnej refundácie v prípade zrušeného letu (28 %). Pokles z minuloročných 37 % môže byť pri poslednom spomenutom zdroji spojený s rastúcim povedomím o službe Kiwi Guarantee, ktorá klientom Kiwi.com poskytuje rýchlu kompenzáciu pri zrušených letoch.
Pozor na platnosť pasov
S cieľom minimalizovať stres spojený s cestovaním prijímajú Slováci rôzne preventívne opatrenia. Až 40 % respondentov si dôkladne preveruje všetky detaily svojej cesty. Kontrolu odporúča aj hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika Veronika Demovičová: „Neraz sa stáva, že cestujúcemu nie je umožnený nástup do lietadla, lebo má exspirovaný pas, napríklad aj deťom, ktoré majú cestovný doklad vydaný s platnosťou iba na dva roky. Preto odporúčam, aby si cestujúci pred letom dôsledne skontrolovali všetky cestovné doklady, aby sa im nestalo, že z vytúženej dovolenky nakoniec nič nebude.” Viac ako tretina si plánuje dlhšie časy na prestupy medzi letmi, aby sa vyhli komplikáciám. Takmer tretina má so sebou pre istotu hotovosť alebo dostatočný limit na kreditnej karte.

Čo si najradšej balíme so sebou?
Prieskum Kiwi.com sa dotkol aj zaujímavých predmetov, ktoré Slováci zvyknú baliť do kufrov. Najčastejšie respondenti priznali, že si balia príliš veľa oblečenia (43 %). Charakteristické pre nás je však balenie vlastných potravín, často v nezanedbateľnom množstve – rôzne snacky si so sebou berie až 34 % cestujúcich. Na treťom mieste skončili preplnené lekárničky (31 %). Z prieskumu vyplynuli aj informácie o tom, kedy a kde Slováci najčastejšie bookujú svoje letenky. Významná časť respondentov (34 %) tak robí počas pracovnej doby. Ďalších 26 % si hľadá a rezervuje lety po náročnom dni. Zaujímavosťou je, že 12 % Slovákov plánuje a bookuje svoje budúce cesty ešte počas aktuálnej dovolenky v zahraničí.