Domov MOTO MOTO TEST BMW R 1250 R – spoľahlivý naháč

MOTO TEST BMW R 1250 R – spoľahlivý naháč

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Zaspomínajme si spolu ešte na minulý rok. Ten bol výnimočný aj pre značku BMW a to hlavne tým, že oslavovala svoju storočnicu. Ako darček pre nás priniesla jedného vynoveného naháča – BMW R 1250 R. 

Ich prvým modelom bol práve naháč s označením R32, ktorý prežil až do dnešnej modernej doby a jej posledným nástupcom je práve BMW R 1250 R, na ktorý sa dnes pozrieme. To, čo nové „erko“ poháňa, je už starý dobrý boxer motor s objemom 1254 centimetrov kubických s výkonom, za ktorý sa rozhodne hanbiť nemusí. Najvyšší výkon dosahuje pri 7 750 otáčkach za minútu s hodnotou presne 136 konských síl.

BMW R 1250 R
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič
Z čoho sa skladá

Vďaka variabilnému časovaniu ventilov ShiftCam môžete s R-kom jazdiť aj v otáčkach skôr pripomínajúcich svet automobilov, kde má dostatok sily a flexibility. Ale tá pravá zábava začína práve v otáčkach presahujúcu číslovku šesť na začiatku, kde naozaj dokáže potrápiť aj silnejšie stroje. O pohon zadného kolesa sa tu stará práve kardanový hriadeľ. Pravdupovediac, BMW s boxer motorom, ktorý by nemal kardan, by už asi ani nebolo BMW. Tlmočníka medzi motorom a kardanom tu zastáva šesťstupňová prevodovka, ktorej sekunduje aj quickshifter. Ten je v nižších otáčkach trochu nervózny a kope viacej ako by bolo milé. Tam je lepšie používať viacej spojku, ako sa na neho spoliehať. Ale zato v hornej hranici otáčok funguje bez akéhokoľvek zaváhania a s najväčšou radosťou vám tam bude kopať presne ten rýchlostný stupeň, ktorý chcete mať.

BMW R 1250 R
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič
Bezpečnosť na prvom mieste

O bezpečnosť a zastavenie sa tu starajú vpredu 320-milimetrový dvojitý kotúč so štvorpiestikovým radiálne uloženým strmeňom Brembo. Dávkovateľnosť a citlivosť prednej brzdy je na výbornej úrovni. S presnosťou vám prenesie aj ten najmenší brzdový podnet od páčky a BMW R 1250 R to nevzdá, ani keď začnete poriadne preháňať a ostro brzdiť pred každou zákrutou. Vzadu je to 276-milimetrový kotúč s dvojpiestikovým plávajúcim strmeňom. Nesmieme zabudnúť ani na elektroniku, ktorej je tu naozaj veľa. Teraz nás ale bude zaujímať hlavne ABS, ktoré je ladené skôr športovejšie a áno je náklonové a dobre nastavené.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič
Jazdné vlastnosti

O stabilitu a jazdné vlastnosti sa postará vpredu klasická teleskopická vidlica UPS (Upside-Down) ktorá nahradila predné odpruženie telelever a práve vďaka jeho absencii sa nám na jeho miesto zmestil aj chladič, ktorý už nemusí byť po bokoch. Predná vidlica je elektronicky nastaviteľná a s kombináciou so zadným tlmičom si naozaj robí svoju prácu na výbornú. Vzadu „erko“ zostalo verné Paraleveru a jednostrannému kyvnému ramenu, v ktorom je zapuzdrený kardanový hriadeľ.

BMW R 1250 R
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Na našom testovanom kúsku bol práve príplatkový podvozok so systémom ESA ktorý si vás pred každou jazdou odváži a automaticky nastaví predpätie pruženia. V základnej výbave je taktiež nastaviteľný podvozok, avšak len manuálne. Čo sa týka jazdných vlastností a jeho charakteru, tak je naozaj športový a s najväčšou radosťou sa vrhá do každej zákruty, ktorú s ľahkosťou zhltne, taktiež rýchle prechody medzi ľavou a pravou zvláda na výbornú a s pokojom jemu vlastným. Počas celej doby sa na model BMW R 1250 R môžete bezvýhradne spoľahnúť a za prejavenú dôveru vás odmení presnou odozvou a nádhernou citlivosťou podvozka, ktorá je v zákrutách stabilná a na rovinkách zase pohodlná.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič
Proti gustu žiaden dišputát

Teraz to, čo mnohí zatracujú a iný zase milujú. Áno, budeme sa baviť o elektronike a výbave Rka. Nechýba už klasický TFT displej s BMW konektivitou a prehľadným, pre mňa intuitívnym ovládaním, kolieskom na ľavej rukoväti, ktoré je u BMW na každom modeli.
V základnej výbave je Full-LED osvetlenie, kontrola trakcie DTC, už skôr spomínané náklonové ABS, asistent rozjazdu do kopca HSC a tri jazdné režimy (ECO, Rain a Road).
V príplatkovej výbave sú navyše ďalšie dva režimy Dynamic a Dynamic Pro či predný svetlomet s prisvecovaním do zákrut.

BMW R 1250 R
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Čo sa týka polohy jazdca, tá je typická pre naháče. Aj napriek jemnému predklonu dopredu nad riadidlá je posed pohodlný. Avšak vďaka tomu predklonu nad riadidlá vám Rko dáva najavo, že pre optimálne využitie jeho potenciálu sa na ňom treba rozhodne hýbať. Na BMW R 1250 R je poznať, že je to posledný z dlhého radu naháčov, ktorý sa dlhých 100 rokov zdokonaľoval a pomaly sa blíži k dokonalosti, ale ešte stále má čo vylepšovať a kam sa posúvať.

BMW R 1250 R
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič
Záverom

BMW R 1250 R je všestranný stroj, ktorý zvládne bez problémov pomalú jazdu a prepletanie sa v mestách ako aj športovú jazdu na našich okreskách a horských priechodoch.

Kolesami nadol priatelia.

NÁZOV : BMW R 1250 R
MOTOR : 1254 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 239 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 820 milimetrov
CENA : 14 450 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNový Mercedes-AMG E 53 je šesťvalcový plugin s výkonom 612 koní
Nasledujúci článokToto SUV každý rok kupovali stovky Slovákov, zastavili jeho výrobu