Domov Elektromobilita Cenová parita elektromobilov a spaľovákov už koncom roka? Toto je dôkaz

Cenová parita elektromobilov a spaľovákov už koncom roka? Toto je dôkaz

Foto: Škoda. Koláž: startstop.sk

Najskôr málo, teraz priveľa batérií? Nedostatok batérií pre elektrické automobily bola v minulosti seriózna téma, ktorá ohrozovala rozvoj elektromobility vo svete. Dnes je však situácia diametrálne odlišná a batérii je prebytok. Čo s nimi?

Cenová parita elektoromobilov a spaľovákov je zdá sa, na spadnutie. Je batérií skutočne priveľa? Nedostatok batérií pre elektrické vozidlá v minulosti negatívne ovplyvnil dodávky elektrických automobilov svojim novým majiteľom. Dnešok však ukazuje, že sa situácia výrazne otočila. Kvalifikované odhady, ktoré zverejnil server Insideevs sa minuloročný dopyt po batériách a stacionárnych úložiskách pre elektrické vozidlá hýbal na úrovni okolo 950 GWh. Výrobná kapacita však dosahovala takmer trojnásobné cifry, presnejšie 2,6 TWh.

Vyrábame viac ako treba

Koniec roka 2025 by mal dokonca priniesť výrobné kapacity pre výrobu 7,9 TWh. Dopyt sa však počas budúceho roka odhaduje iba na 1,6 TWh, čo tvorí zhruba pätinu výrobnej kapacity. Tento už pomerne vysoký rozdiel medzi dopytom a ponukou však má aj naďalej narastať. Veľkí výrobcovia batérií totiž pokračujú v ich strednodobých investičných projektoch a nebudú poľavovať v produkcii.

Foto: Porsche

V tomto biznise ide o miliardy dolárov, a tak si nemôže ani jeden z výrobcov dovoliť akékoľvek zaváhanie či zvoľnenie, keďže v prípade produkcie batérií dochádza práve na začiatku „doby elektrickej“ k prerozdeleniu trhových podielov. Treba podotknúť a dvakrát podčiarknuť, že aj napriek tomu, že sa výrobné kapacity nevyužívali na 100 %, podarilo sa vyrobiť viac batérií, než bolo potrebné. Vzniklo zhruba dvakrát viac elektrických článkov v porovnaní s potrebou a číslami vyrobených elektrických áut.

Má to aj svoje plusy

Tento fakt môže mať aj pozitívne dôsledky. Cena batérií by tak mala klesať. Ak sa pozrieme na minuloročné priemerné ceny lítium-iónových batérií, tie klesli o 14 % na 141 dolárov za kWh. Svetový líder v produkcii batérií, čínska spoločnosť CATL, očakáva, že sa cena do konca roka prepadne na 60 dolárov. To by následne mohlo viesť aj k tomu, že nastane cenová parita elektromobilov a spaľovacích vozidiel, teda že ich ceny budú rovnaké. Samotná Čína a jej výrobcovia ukazujú, že sa dá na trh vstúpiť aj s pomerne lacnými elektrickými modelmi.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Problém tkvie v situácii, keď sa spoločnosť rozhodla výrazne zainvestovať do výroby batérií, dokonca aj na úkor nárastu svojho dlhu. Situácia ukazuje, že návratnosť investícií môže byť oveľa dlhšia, než výrobcovia predpokladali. No a medzi týmito spoločnosťami, ktoré zainvestovali, sa nachádza aj viacero európskych tradičných automobiliek. Evidentne dôjde ku konsolidácii a ukáže sa, ktoré automobilky to ustoja a ktoré možno už nie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJinsideevs.com
Predchádzajúci článokShelby Super Snake je najextrémnejší sériový Mustang
Nasledujúci článokNové BMW M2 CS je na ceste. Čo o ňom zatiaľ vieme?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here