Domov News Štefan Farkaš o konci HAKA: Odovzdá ju štátu? ROZHOVOR

Štefan Farkaš o konci HAKA: Odovzdá ju štátu? ROZHOVOR

Prostredníctvom jeho skupiny na Facebooku a aplikácií sa podarilo za 7 rokov vypátrať 416 ukradnutých a 1950 nevrátených vozidiel. Keďže jeho aktivity nabrali doslova celospoločenský význam, informácie o konci činnosti skupiny HAKA vyvolali reakcie členov skupiny aj médií.

O projekte HAKA (Hľadá sa auto, krádeže automobilov) a jeho budúcnosti sme sa rozprávali s jeho zakladateľom Štefanom Farkašom.

Štefan Farkaš prehovoril o konci HAKA, odovzdá ju štátu? ROZHOVOR

Štefan Farkaš dostal nápad pomáhať obetiam krádeží motorových vozidiel ešte v roku 2016, teda v čase, keď pracoval ako pracovník SBS v Lidli. „Vo svojom živote som vždy zastával manažérske pozície až do chvíle, keď prišli zdravotné problémy. Musel som absolvovať operáciu, po ktorej som nevedel poriadne stáť ani dlho sedieť, takže som nemohol ani šoférovať. V práci som sa nudil a keďže som celý život pracoval v oblasti bezpečnosti, rozmýšľal som, ako by som v tom mohol pokračovať, len v trochu menej náročnej forme.

Založil preto skupinu na sociálnej sieti Facebook, kde začal sústreďovať ukradnuté vozidlá, ktoré našiel na internete. „Často som videl na Facebooku príspevky, že niekomu ukradli bicykel alebo auto, preto som rozmýšľal, či by nebolo vhodnejšie, aby sa všetky tieto veci sústredili na jednom mieste.

Aplikácia všetko zmenila

Skupina sa postupne rozrastala a zlom prišiel o dva roky neskôr, v roku 2018. Farkaša oslovil jeden študent, ktorý sa ponúkol, že by vedel naprogramovať aplikáciu. Tak vznikla aplikácia HAKA system, čo bola vlastne rýchlejšia a prehľadnejšia forma dotazov na stránky ministerstva vnútra s databázou kradnutých vozidiel.

Po zadaní ŠPZ aplikácia používateľovi ukázala, či je dané vozidlo alebo evidenčné číslo v pátraní, čo podstatne zefektívnilo hľadanie ukradnutých vozidiel,“ vysvetľuje Farkaš. Postupne sa do aplikácie začleňovali aj databázy ďalších krajín. Aktuálne ich je celkovo osem.

V roku 2020 pribudla ďalšia aplikácia s názvom HAKATRON, ktorá funguje podobne ako policajný systém od spoločnosti Soitron. Používateľ si počas jazdy autom môže mobilný telefón nastaviť na držiak tak, aby fotoaparátom snímal evidenčné čísla okolitých vozidiel a aplikácia live vyhodnocuje, či dané EČV je v pátraní alebo nie. Používateľov týchto aplikácií je momentálne viac ako 100-tisíc, čo výrazne sťažuje život páchateľom krádeží automobilov.

Každé auto je rovnako dôležité

Pre Farkaša je každé jedno hľadané vozidlo dôležité. „Je úplne jedno, akú cenu má hľadané vozidlo. Každý človek si cení svoje auto. To, čo pre bohatého človeka môže byť lacné, pre chudobného je drahé, pretože aj na to dlho pracoval a nemá peniaze na to, aby si mohol kúpiť druhé vozidlo. Pre mňa je drahé a vzácne každé nájdené auto, pretože viem, že za stratou každého z nich stojí nejaký ľudský príbeh.

“ Farkaš sa totiž snaží dostať na miesto nájdenia ukradnutého vozidla, aktívne komunikuje s políciou i poškodenými, u ktorých ma vybudovanú silnú dôveru, ktorí niektorí aj zneužívajú. „Ľudia mi zvyknú telefonovať aj o druhej v noci.

Skupina HAKA a jej aplikácie sú výraznou pomocou najmä pre ľudí, ktorí svoje auto nemajú poistené a nebodaj ešte naň aj splácajú úver. „Nie je lepšieho pocitu ako keď niekomu pomôžete a vrátite mu vozidlo. Toto bolo počas celej existencie projektu HAKA jeho alfou a omegou.“ Pochopiteľne, Farkaš musel v minulosti kvôli aktivitám skupiny a jej členov čeliť mnohým nepríjemným aktivitám kriminálnych živlov, ktorým sa nepáčilo, že takto prichádzajú o výhodný biznis.

V ohrození

Poškodili mi osobný majetok aj majetok môjho suseda, pretože si mysleli, že je môj. Vytvorili webovú stránku, kde ma ohovárali, vytvárali letáky, chodili za mnou domov, do práce, bolo to brutálne. Boli aj pokusy o fyzické ataky, tie som ustál. V živote počítam s tým, že treba prinášať aj nejaké obete. Prinajhoršom by ma dobili a skončil by som v nemocnici, aspoň by som mal týždeň dovolenku,“ hovorí s úsmevom.

Projekt HAKA mu veľa dal, ale aj veľa vzal. „Vzal mi najmä moje osobné voľno. Počas tých rokov som mal nanajvýš pár dní, keď som vypol telefón a nič neriešil.“ Farkaš komunikuje s políciou, s oznamovateľmi, poškodenými a jeho kolega Roman spracúva texty, ktoré sa zverejňujú v skupine. Na striedačku chodia aj na výjazdy k nájdeným vozidlám. Podporný IT tím udržuje v chode webovú stránku i aplikáciu. Samozrejme, aj ich činnosť si vyžaduje finančné náklady, ktoré Farkaš vyčíslil na približne 1000 eur

Náklady máme na chod serveru, webovej stránky, internetu a pohonných hmôt. Za 7 rokov činnosti sme neprijali žiadne 2 % z daní ani štátne dotácie, napriek tomu, že snaha štátu o takúto pomoc nám bola ponúknutá.

Nejasná budúcnosť

Spätne toto rozhodnutie ľutuje. „Je moja hlúposť, že som sa nechal ovplyvňovať ľuďmi. Vždy som sa to snažil dať do tej roviny, že budeme apolitický, nebudeme od nikoho prijímať žiadne dary ani 2 %, pritom občianske združenie máme založené roky. Už dávno sme mohli prejsť na nejaké dlhodobé rozumné financovanie. Bol som však príliš hrdý, myslel som si, že rozhodnutie, že toto všetko budeme robiť zadarmo, je správne. Prestal som vnímať realitu, veď z niečoho predsa musíme fungovať.“

Informáciu o konci HAKA napísal do skupiny najmä z dôvodu, že potrebuje vyriešiť vlastnú finančnú situáciu. Aby so svojim kolegom Romanom nemuseli uvažovať o druhej práci a mohli sa venovať aj projektu HAKA, Farkaš uviedol, že HAKA by potrebovala mesačný rozpočet vo výške 3000 eur. Nechce odovzdať skupinu s viac než 300-tisíc členmi niekomu, kto by ju spolitizoval alebo by na nej začal robiť biznis.

Ľudia v skupine odmietli myšlienku posunúť projekt pod správu ministerstva vnútra a urobili zbierku. Za necelé 3 dni sa vyzbieralo viac než 21-tisíc eur. Farkaš však chce vyriešiť financovanie dlhodobo. Pripúšťa, že si vie predstaviť model s 3000 pravidelnými prispievateľmi, ktorí by každý mesiac poslali 1 euro.

Podporiť finančne skupinu HAKA môžete na účte SK78 0900 0000 0051 5167 7329.

Štefan Farkaš prehovoril o konci HAKA, odovzdá ju štátu? ROZHOVOR

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 10

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBentley má problémy, prvé EV uvedie neskôr
Nasledujúci článokSlovakia Ring oslavuje 15 rokov, najrýchlejšie kolo zajazdil…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here