startstop

840 000 km s pôvodným motorom. Toto je jedno z najspoľahlivejších áut, aké kedy vznikli

Honda NSX

Foto: startstop.sk, Adam Recký

V rakúskych Alpách sa dá zažiť všeličo. Náš deň mal pôvodne patriť testovaniu Renaultu 4, no počas krátkej zastávky na krajnici prešiel okolo nás nízky tieň.

Za ním sa tiahol jemný, ale výrazný spev šesťvalca. V slnku sa zablysla dokonalá červená silueta Hondy NSX. Okamžite sme vyštartovali za ňou. Fotoaparát sme vystrčili z okna, snažiac sa zachytiť aspoň náznak toho krásneho auta, kým nezmizne.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

O pár sekúnd neskôr sa nám ju podarilo odstaviť na najbližšej autobusovej zastávke. Jej vodič Harald Böhm po vystúpení pôsobil pokojne a ochotne. Keď zistil, že sme nadšenci do aut, nevidel problém venovať nám pár minút. Po chvíli obdivovania sa s nami podelil o svoj príbeh, ktorý nás skutočne prekvapil. Pán Böhm nebol len tak hocikto, ale v odborných kruhoch známy pán, ktorý so svojim vozidlom drží úctyhodné prvenstvo.

Zrod projektu, ktorý mal prekonať tradičných súperov

Honda vstúpila do vývoja so sebavedomím víťaza. Svet Formuly 1 v polovici 80. rokov počúval hlasný zvuk jej motorov, keď sa jej monoposty popri Ayrtonovi Sennovi neustále prebojovali na pódiá. Práve tento zážitok z najvyššej ligy vedenie spoločnosti presvedčil: je čas preniesť túto dokonalú techniku na cestu. Cieľom bolo vyrobiť superšport, ktorý svojou spoľahlivosťou a každodennou použiteľnosťou postaví do kúta všetkých tradičných európskych súperov vrátane Ferrari a Lamborghini.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Vývojový tím pod vedením hlavného inžiniera Shigeru Uehara dostal od vedenia Hondy jedinečný mandát: neobmedzený rozpočet a plnú moc pri vývoji. Ich úloha bola jasná – vytvoriť najlepší športový automobil na svete bez akýchkoľvek kompromisov. Takto sa zrodil projekt s interným názvom „New Sportscar eXperimental“, dnes známy ako Honda NSX.

Prvotnou víziou nebolo vytvoriť stroj, ktorý by vyhrával papierové súboje o maximálny výkon alebo najvyššiu rýchlosť. Cieľ bol oveľa jemnejší a náročnejší: dosiahnuť dokonalú harmóniu medzi mechanickou precíznosťou, jazdnou istotou, aerodynamikou a odolnosťou pre každodenné používanie.

Aby tento zámer splnili, vydali sa japonskí inžinieri a dizajnéri priamo do srdca európskeho športového automobilového sveta. Tím, ktorý viedol dizajnér Ken Okuyama inšpirovaný elegantnými líniami stíhačky F-16 Fighting Falcon, navštívil dokonca továreň Ferrari v Maranelle. Ich misia bola dvojitá: učiť sa od najlepších a zároveň si jasne definovať, čomu sa vyhnúť – nadmernej komplexnosti a krehkosti.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Hliníková karoséria – riešenie predbehnuté o desaťročia

Honda pri konštrukcii karosérie zvolila čisto revolučný postup. Miesto klasickej oceľovej kostry vytvorila celý nosný priestorový rám – tzv. monocoque – výhradne z hliníka. Rovnako tak väčšinu panelov, od kapoty až po dvere, vyrobila z tohto ľahkého kovu. Špecialisti spoločnosti museli dokonca vyvinúť špeciálne techniky zvárania a montáže, keďže práca s hliníkom bola v sériovej výrobe automobilov na začiatku 90. rokov takmer neznámym územím. Toto odvážne rozhodnutie prinieslo okamžitý plod: hmotnosť klesla o impozantných 210 kilogramov v porovnaní s konvenčnou oceľovou konštrukciou, pričom torznú tuhosť sa Honda rozhodla výrazne zvýšiť. Výsledkom bol automobil s mimoriadne nízkou hmotnosťou a výnimočne vysokou štruktúrnu integritou, čo sa prejavilo ostrými a priamymi reakciami na riadenie bez akéhokoľvek torzného krútenia.

Tento hliníkový monocoque však ponúkal aj druhú, možno ešte dôležitejšiu výhodu: večnú mladosť. Na rozdiel od ocele, hliníková karoséria prakticky nehrdzavie. Táto vlastnosť z NSX urobila prvý superšportový automobil vhodný na celoročné používanie. Vodič ho mohol bez obáv využívať aj po zimných cestách posypaných soľou. Tento prístup neskôr adoptovali takmer všetky exkluzívne značky, no práve Honda NSX z roku 1990 bola tým priekopníkom, ktorý ukázal, že špičkový výkon a každodenná praktickosť sa vôbec nevylučujú.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Za hlavami pasažierov je uložený atmosférický 3,0-litrový vidlicový šesťvalec. Jeho dušu tvoril revolučný systém variabilného časovania ventilov VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control).

Tento mechanický zázrak umožnil motoru meniť svoju povahu podľa otáčok: pri nízkych a stredných otáčkach pracoval úsporne, zatiaľ čo po prekročení určitej hranice (okolo 5 500 ot./min.) systém prepol profil vačkových hriadeľov. To výrazne zvýšilo zdvih a naplnenie ventilov, čím motor „ožil“ a začal nasávať vzduch s agresivitou športového stroja, až k červenému poľu pri 8 000 otáčkach za minútu. Výsledných 274 koní tak bolo nielen očarujúco lineárnych, ale aj neuveriteľne kultivovaných.

Tento technický majstrovský kúsok mal však hlbší zmysel ako len vytvoriť rešpekt vzbudzujúci zvuk a vysoký špičkový výkon. VTEC zabezpečil, že 3,0-litrový agregát ponúkal širokú a použiteľnú krivku výkonu v celom rozsahu otáčok. Vodič nepotreboval neustále držať motor vo vysokých otáčkach, aby cítil jeho silu. Tá bola dostupná aj pri nízkych otáčkach, čo robilo z NSX mimoriadne flexibilné a civilizované každodenné auto. Táto charakteristika, spolu s legendárnou spoľahlivosťou posilnenou komponentami ako titánové ojnice, znamenala, že vodič sa mohol spoľahnúť na okamžitú odozvu a výdrž bez strachu z častých porúch, ktoré súviseli s konkurenčnými vozidlami.

Spojenie tohto vysokootáčkového, ale prístupného motora s hliníkovou konštrukciou a precízne doladenou aerodynamikou vytvorilo niečo výnimočné: superšport, ktorý necítite ako neustály boj, ale ako predĺženie vlastných zmyslov. Bol to stroj, ktorý svojou vyváženosťou a spoľahlivosťou v podstate predefinoval, čo môže zákazník od automobilu v tejto triede očakávať.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Ayrton Senna – človek, ktorý dal NSX dušu

V kľúčovej fáze vývoja Honda povolala svojho najcennejšieho konzultanta: legendárneho pretekára Formuly 1, Ayrtona Sennu. Senna mal za úlohu vyvolať “správny pocit” a vložiť do podvozku svoj vnímaný talent. Limity prototypov nachádza Senna na Nürburgring Nordschleife. Podľa záznamov inžinierov bol nekompromisný vo svojom posudku, pričom sa zameriaval najmä na spätnú väzbu volantu a správanie šasi na hranici priľnavosti. Po sérii intenzívnych jázd odovzdal tímu jasné a konkrétne pripomienky.

Po dôkladnom rozbore jeho odporúčaní konštruktéri radikálne prepracovali nastavenie pruženia a zvýšili tuhosť šasi. Úpravy sa sústredili na zlepšenie primárnej odozvy a poskytnutie predvídateľnejšieho správania v kritických situáciách. Vďaka Sennovi sa Honda NSX transformovala z technicky dokonalého prototypu na auto s priamou komunikáciou. Vodič tak cítil každý detail vozovky a mal plnú dôveru v reakcie auta, a to aj na hranici jeho možností.

Jeho najväčším prínosom neboli konkrétne technické údaje, ale nehmotná kvalita: pocit absolútnej kontroly a prepojenia so strojom. Práve Senna svojou neústupnou snahou o dokonalý “pocit za volantom”, kľúčovým spôsobom prispel k tomu, že Honda NSX si vyslúžila povesť skutočného športiaka pre vodiča.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Výroba prebiehala s dôrazom na ručné spracovanie

Napriek vysokým ambíciám nebol model NSX určený pre masovú produkciu. Jeho domovom sa stalo špeciálne zriadené oddelenie v závode Tochigi, ktoré sa viac podobalo na ateliér exkluzívnych športových áut než na tradičnú výrobnú linku. Podstatnú časť práce tu vykonávali špecialisti ručne. Tento prístup si nevyžiadal marketing, ale čistá pragmatika: presnosť, akú vyžadovala hliníková konštrukcia a špecifické spájanie materiálov, vtedajšia automatizácia jednoducho nemohla dosiahnuť.

Každý jeden kus prechádzal dôslednou kontrolou v každej fáze zostavy. Inžinieri skúmali nielen kvalitu lícovania panelov s milimetrovou presnosťou (čo prispelo k mimoriadne nízkej aerodynamickej odporovej sile Cx), ale aj torznú tuhosť hotového podvozku.

Ručne montovali aj komplexné komponenty podvozku, ako boli individuálne ladené dvojramenné tlmiče vpredu aj vzadu. Špecialisti starostlivo spájali a skladali motorové bloky a prevodovky, pričom dbali na konzistentnú kvalitu každého jednotlivého kusu. Práve toto spojenie precízneho ručného spracovania so špičkovými materiálmi a dôslednými kontrolami položilo absolútny základ pre mimoriadnu spoľahlivosť, ktorá sa stala rovnako legendárnou ako samotný výkon auta. Táto spoľahlivosť neskôr umožnila vozidlám prežiť desaťročia bez závažných porúch.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Legenda, ktorá nikdy nezarástla trávou

Produkcia prvej generácie NSX sa oficiálne uzavrela v roku 2005 po bezmála 15 rokoch na trhu. Počas tejto doby si automobil vybudoval oveľa viac než len základňu zákazníkov – vytvoril oddanú globálnu komunitu. Fanúšikovia a majitelia vo vozidle oceňovali niečo, čo v jeho triede dlho chýbalo: napriek výkonu a exotike to bola spoľahlivosť a mechanická čistota. Zatiaľ čo konkurencia v podobe Porsche 911 Turbo, Ferrari 360 Modena či Lotusu Esprit neustále zvyšovala výkon a počet elektronických asistenčných systémov, Honda NSX ostala verná svojej pôvodnej vízii.

Tento odkaz nevybledol ani po ukončení výroby. Naopak, Honda NSX sa postupne prepracovala z moderného športového auta do stavu uznávanej klasiky a kultového objektu. Jej ceny na sekundárnom trhu začali rásť a zhodnocovali sa.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Trvalo celú jednu dekádu, kým sa Honda rozhodla oživiť tento ikonický názov. Keď v roku 2016 predstavila druhú generáciu, bola to úplne iná, hybridná superšportová raketa s dvojitým turbodúchadlom a pohonom všetkých kolies. Napriek priepastnému technologickému skoku však vývojári jasne nadviazali na pôvodnú DNA: filozofia vyváženosti, prirodzeného cítenia a spojenia medzi vodičom a autom zostala ústrednou myšlienkou. Nová Honda NSX opäť nenaháňala len suché štatistiky, ale komplexný jazdný zážitok, čím priamo odkázala na odkaz svojho predchodcu.

A práve o trvanlivosti tohto odkazu najlepšie svedčí konkrétny príbeh. Poďme preto späť k červenému exempláru, ktorého sme náhodne stretli v rakúskych Alpách, a k jeho majiteľovi, pánovi Haraldovi Böhmovi. Jeho viac než 800 000 kilometrov nájazdu na superšporte je dychberúci dôkaz, že vízie tvorcov prvého NSX neboli len prázdne sľuby, ale realita, ktorá pretrváva aj po desaťročiach.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: startstop.sk, Adam Recký

V roku 1996, po úspešnom ukončení štúdia, dostal Harald Böhm od otca kľúče od svojho vysnívaného auta – novej, červenej Hondy NSX. Tento okamih nebol len splnením chlapčenského sna, ale začiatkom niečoho oveľa hlbšieho (sám Harald spomína, že je to jeho celoživotný vzťah). Od toho dňa sa totiž športové kupé nestalo víkendovou hračkou, ale verným každodenným spoločníkom.

Nikdy som nad tým nepremýšľal,“ vysvetľuje Harald s úsmevom. „Auto je z hliníka, takže sa nebojím hrdze. Prečo by teda malo celé zimy stáť v garáži? Bolo urobené na to, aby sa jazdilo.“ A tak sa aj stalo. Jeho Honda NSX stíhala cesty do práce, rodinné výlety do Álp aj nákupy do mesta. Zostala jeho jediným autom.

Práve toto bezprecedentné dennodenné používanie je kľúčom k jej výnimočnému príbehu. Auto nenajazdilo svoje kilometre na okruhu, ale v pokojnom, no neustávajúcom tempe bežného života. A vďaka svojej geniálnej konštrukcii a dôslednej starostlivosti túto službu zvládlo s úctyhodnou dôstojnosťou.

843 000 kilometrov a stále pôvodný motor

Číslo na tachometri je takého rozmeru, že vyvoláva rešpekt aj medzi mechanikmi: 843 000 kilometrov na superšporte. Tento údaj robí z jeho červenej krásky exemplár prvej generácie Hondy NSX s najvyšším počtom najazdených kilometrov na svete. Ešte pôsobivejšia je však realita, ktorá sa skrýva pod kapotou za prednými sedadlami: tieto gigantické výkony podáva stále na svojom pôvodnom, nedotknutom 3,0-litrovom motore V6 VTEC.

Toto tvrdenie nie je len odvážnym prehlásením majiteľa, ale má hlboké technické opodstatnenie. Ako nám zveril Harald, pri cca 560-tisícoch kilometrov dal motor preventívne kompletne rozobrať a skontrolovať. Výpis z tejto procedúry hovorí jasne: merali sa kompresie vo všetkých valcoch a stále spadali do výrobcom stanovených tolerancií pre úplne nový motor. Ojničné ložiská sa síce vymenili, no išlo skôr o gesto starostlivosti, nie núdze. Motor by podľa všetkého pokojne jazdil aj naďalej.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Výsledkom je stav, ktorý môžeme označiť za technicky výnimočný. Okrem troch výmen čelného skla, ktoré je pri takomto nájazde a cestných podmienkach takmer nevyhnutné, auto nikdy nepotrebovalo zásadnú, drahú opravu. Porucha, ktorá by ho odtiahla z cesty? V histórii tohto konkrétneho NSX také slovo neexistuje.

Známky veku sa prejavujú tam, kde sa dalo čakať: v interiéri. Sedadlo vodiča hovorí príbeh tisícok výletov svojimi jemnými záhybmi a ošúchanou bočnicou, ďalej je to vidieť hlavne na olúpanej farbe sťahovačiek okien. Sú to však len kozmetické detaily, ktoré žiadnym spôsobom nenarušujú dokonalú symfóniu tohto stroja. Pán Harald akurát v týchto chvíľach dáva NSX počas svojej dovolenky vo Vietname kompletný vizuálny refreš. Auto počas zimy dostane novy lak a povenuje sa práve kozmetike, aby aj po takomto kilometrovom nájazde naďalej vyzeralo ako nové.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Servis ako forma lásky: V rukách najlepšieho svetového špecialistu

Za absolútnou spoľahlivosťou a obdivuhodným technickým stavom tohto vozidla nestojí len geniálna japonská konštrukcia, ale aj jeden konkrétny človek. Harald Böhm má už dlhé roky to nesmierne šťastie, že servis jeho auta má na starosti jeho dlhoročný priateľ a svetovo uznávaný majster na NSX – Christian Mittendorfer.

Foto: nsx parts

Mittendorfer, ktorý prevádzkuje špecializovaný obchod s náhradnými dielmi nsx-parts.co, má v medzinárodnej komunite vlastníkov NSX povesť takmer legendárnu. Je považovaný za jedného z najväčších odborníkov na model NSX na svete, s jeho hlbokými znalosťami a osobným archívom technických údajov. Dokonale má premapovanú každú súčiastku tohto zložitého stroja, až po tú najmenšiu maticu.

Dôsledkom tejto najvyššej možnej starostlivosti je pozoruhodná štatistika: Haraldova Honda NSX nikdy nepotrebovala odťahovú službu. Každý problém, každé cvaknutie alebo neštandardný zvuk vyriešila včasná výmena. Vrcholom tejto starostlivosti bola už spomínaná rozsiahla preventívna kontrola okolo 560 000 km.

Žiadne okruhy, zato tisíce každodenných kilometrov

Harald pri jazde používa auto prirodzene, neváha ho vytočiť do vyšších otáčok, ale napriek tomu s ním nikdy nejazdil na pretekárskom okruhu. Najazdené kilometre pochádzajú najmä z bežnej prevádzky. NSX dokonca využíval aj na praktické úlohy, napríklad na sťahovanie nábytku. Počas rozhovoru na parkovisku sa usmial a povedal nám: „V lete si rád robím výlety na Senecké jazerá. Dvakrát či trikrát do týždňa. Tie kilometre sa jednoducho nazbierajú.“ Nie je to človek, ktorý by motor šetril na úkor zážitku. Auto využíva naplno, no vždy s citom.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Auto ako spomienka, nie ako investícia

Pre Haralda Böhma nemá jeho Honda NSX číslo v cenníku zberateľských automobilov. Jej skutočná hodnota leží niekde úplne inde, v rovine osobnej a nehmotnej. Tento stroj je hmatateľným a funkčným spojením so vzťahom s jeho otcom, ktorý mu ho kedysi venoval ako ocenenie a dôveru do jeho budúcnosti.

Napriek astronomickému nájazdu a neustálemu rastu trhovej hodnoty týchto ikonických áut sa Harald nechystá svoju NSX nikdy predať. „Nech ukáže tachometer čokoľvek, toto auto ma prežije,“ hovorí s istotou. Jeho rozhodnutie nie je založené na finančnom výpočte, ale na osobnom sľube. Auto sa stalo súčasťou životného príbehu, a také veci sa nepredávajú za žiadnu cenu.

Keď hovorí o tejto osobnej, citovej väzbe, jeho hlas nadobudne pokojný a úctivý tón. Je zrejmé, že za každou kariérnou cestou, za každým letným výletom k jazeru a za každým kilometrom na tachometri stojí aj tichá myšlienka vďačnosti. Vtedy prestáva byť Honda NSX len výnimočným automobilom. Stáva sa živým pamätníkom, verným spoločníkom a trvalým odkazom, ktorý sa nedá ohodnotiť peniazmi, ale iba zážitkami a časom, ktorý s ním strávil.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Honda NSX pripomína, prečo autá milujeme

Príbeh Haralda a jeho NSX je najlepšou odpoveďou na otázku, čo robí z auta legendu. Legendy totiž nerastú v garážach. Rastú na cestách. V každej jazde do práce, v každej zimnej ceste, ktorú prekonajú bez zaváhania. Jeho červená NSX nie je len o rekordných kilometroch. Je to praktický dôkaz, že vynikajúce inžinierstvo a každodenná láska vedia vytvoriť niečo nezničiteľné. Keď sa k dokonalej konštrukcii pripojí majiteľ, ktorý ho jazdí s cituplnou rukou a udržiava ho u najlepšieho špecialistu sveta, kilometre sa stanú len číslami. A z čísel sa stane milión príbehov a milión spomienok.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Milión kilometrov? Pre tento stroj a toto partnerstvo je to len otázka času. A my sme presvedčení, že jedného dňa tento konkrétny kus svoje zaslúžené miesto nájde aj v múzeu – nie ako mŕtvy exponát, ale ako najlepší dôkaz toho, že dobré autá sú stavané na to, aby žili.

V ten deň sa na to bude Harald pozerať s tým istým pokojným úsmevom, akým nám dovolil nahliadnuť do svojho príbehu. Za túto dôveru a za jedinečný zážitok mu chceme poďakovať: Harald, vielen herzlichen Dank. Ukázal ste nám, čo znamená mať auto skutočne rád.

Exit mobile version