Domov PREMIUM+ Cestovanie 840 000 km s pôvodným motorom. Toto je jedno z najspoľahlivejších áut,...

840 000 km s pôvodným motorom. Toto je jedno z najspoľahlivejších áut, aké kedy vznikli

Honda NSX
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Za hlavami pasažierov je uložený atmosférický 3,0-litrový vidlicový šesťvalec. Jeho dušu tvoril revolučný systém variabilného časovania ventilov VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control).

Tento mechanický zázrak umožnil motoru meniť svoju povahu podľa otáčok: pri nízkych a stredných otáčkach pracoval úsporne, zatiaľ čo po prekročení určitej hranice (okolo 5 500 ot./min.) systém prepol profil vačkových hriadeľov. To výrazne zvýšilo zdvih a naplnenie ventilov, čím motor „ožil“ a začal nasávať vzduch s agresivitou športového stroja, až k červenému poľu pri 8 000 otáčkach za minútu. Výsledných 274 koní tak bolo nielen očarujúco lineárnych, ale aj neuveriteľne kultivovaných.

Tento technický majstrovský kúsok mal však hlbší zmysel ako len vytvoriť rešpekt vzbudzujúci zvuk a vysoký špičkový výkon. VTEC zabezpečil, že 3,0-litrový agregát ponúkal širokú a použiteľnú krivku výkonu v celom rozsahu otáčok. Vodič nepotreboval neustále držať motor vo vysokých otáčkach, aby cítil jeho silu. Tá bola dostupná aj pri nízkych otáčkach, čo robilo z NSX mimoriadne flexibilné a civilizované každodenné auto. Táto charakteristika, spolu s legendárnou spoľahlivosťou posilnenou komponentami ako titánové ojnice, znamenala, že vodič sa mohol spoľahnúť na okamžitú odozvu a výdrž bez strachu z častých porúch, ktoré súviseli s konkurenčnými vozidlami.

Spojenie tohto vysokootáčkového, ale prístupného motora s hliníkovou konštrukciou a precízne doladenou aerodynamikou vytvorilo niečo výnimočné: superšport, ktorý necítite ako neustály boj, ale ako predĺženie vlastných zmyslov. Bol to stroj, ktorý svojou vyváženosťou a spoľahlivosťou v podstate predefinoval, čo môže zákazník od automobilu v tejto triede očakávať.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Ayrton Senna – človek, ktorý dal NSX dušu

V kľúčovej fáze vývoja Honda povolala svojho najcennejšieho konzultanta: legendárneho pretekára Formuly 1, Ayrtona Sennu. Senna mal za úlohu vyvolať “správny pocit” a vložiť do podvozku svoj vnímaný talent. Limity prototypov nachádza Senna na Nürburgring Nordschleife. Podľa záznamov inžinierov bol nekompromisný vo svojom posudku, pričom sa zameriaval najmä na spätnú väzbu volantu a správanie šasi na hranici priľnavosti. Po sérii intenzívnych jázd odovzdal tímu jasné a konkrétne pripomienky.

Po dôkladnom rozbore jeho odporúčaní konštruktéri radikálne prepracovali nastavenie pruženia a zvýšili tuhosť šasi. Úpravy sa sústredili na zlepšenie primárnej odozvy a poskytnutie predvídateľnejšieho správania v kritických situáciách. Vďaka Sennovi sa Honda NSX transformovala z technicky dokonalého prototypu na auto s priamou komunikáciou. Vodič tak cítil každý detail vozovky a mal plnú dôveru v reakcie auta, a to aj na hranici jeho možností.

Jeho najväčším prínosom neboli konkrétne technické údaje, ale nehmotná kvalita: pocit absolútnej kontroly a prepojenia so strojom. Práve Senna svojou neústupnou snahou o dokonalý “pocit za volantom”, kľúčovým spôsobom prispel k tomu, že Honda NSX si vyslúžila povesť skutočného športiaka pre vodiča.

Honda NSX
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Výroba prebiehala s dôrazom na ručné spracovanie

Napriek vysokým ambíciám nebol model NSX určený pre masovú produkciu. Jeho domovom sa stalo špeciálne zriadené oddelenie v závode Tochigi, ktoré sa viac podobalo na ateliér exkluzívnych športových áut než na tradičnú výrobnú linku. Podstatnú časť práce tu vykonávali špecialisti ručne. Tento prístup si nevyžiadal marketing, ale čistá pragmatika: presnosť, akú vyžadovala hliníková konštrukcia a špecifické spájanie materiálov, vtedajšia automatizácia jednoducho nemohla dosiahnuť.

Každý jeden kus prechádzal dôslednou kontrolou v každej fáze zostavy. Inžinieri skúmali nielen kvalitu lícovania panelov s milimetrovou presnosťou (čo prispelo k mimoriadne nízkej aerodynamickej odporovej sile Cx), ale aj torznú tuhosť hotového podvozku.

Ručne montovali aj komplexné komponenty podvozku, ako boli individuálne ladené dvojramenné tlmiče vpredu aj vzadu. Špecialisti starostlivo spájali a skladali motorové bloky a prevodovky, pričom dbali na konzistentnú kvalitu každého jednotlivého kusu. Práve toto spojenie precízneho ručného spracovania so špičkovými materiálmi a dôslednými kontrolami položilo absolútny základ pre mimoriadnu spoľahlivosť, ktorá sa stala rovnako legendárnou ako samotný výkon auta. Táto spoľahlivosť neskôr umožnila vozidlám prežiť desaťročia bez závažných porúch.

Honda NSX
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Legenda, ktorá nikdy nezarástla trávou

Produkcia prvej generácie NSX sa oficiálne uzavrela v roku 2005 po bezmála 15 rokoch na trhu. Počas tejto doby si automobil vybudoval oveľa viac než len základňu zákazníkov – vytvoril oddanú globálnu komunitu. Fanúšikovia a majitelia vo vozidle oceňovali niečo, čo v jeho triede dlho chýbalo: napriek výkonu a exotike to bola spoľahlivosť a mechanická čistota. Zatiaľ čo konkurencia v podobe Porsche 911 Turbo, Ferrari 360 Modena či Lotusu Esprit neustále zvyšovala výkon a počet elektronických asistenčných systémov, Honda NSX ostala verná svojej pôvodnej vízii.

Tento odkaz nevybledol ani po ukončení výroby. Naopak, Honda NSX sa postupne prepracovala z moderného športového auta do stavu uznávanej klasiky a kultového objektu. Jej ceny na sekundárnom trhu začali rásť a zhodnocovali sa.

Honda NSX
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Trvalo celú jednu dekádu, kým sa Honda rozhodla oživiť tento ikonický názov. Keď v roku 2016 predstavila druhú generáciu, bola to úplne iná, hybridná superšportová raketa s dvojitým turbodúchadlom a pohonom všetkých kolies. Napriek priepastnému technologickému skoku však vývojári jasne nadviazali na pôvodnú DNA: filozofia vyváženosti, prirodzeného cítenia a spojenia medzi vodičom a autom zostala ústrednou myšlienkou. Nová Honda NSX opäť nenaháňala len suché štatistiky, ale komplexný jazdný zážitok, čím priamo odkázala na odkaz svojho predchodcu.

A práve o trvanlivosti tohto odkazu najlepšie svedčí konkrétny príbeh. Poďme preto späť k červenému exempláru, ktorého sme náhodne stretli v rakúskych Alpách, a k jeho majiteľovi, pánovi Haraldovi Böhmovi. Jeho viac než 800 000 kilometrov nájazdu na superšporte je dychberúci dôkaz, že vízie tvorcov prvého NSX neboli len prázdne sľuby, ale realita, ktorá pretrváva aj po desaťročiach.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!