startstop

Škandály, ktoré otriasli automobilizmom, 2. časť: Pedále, ktoré zabíjali

V prvom diele tohto seriálu, popisujúceho najväčšie automobilové škandály, sme opísali kauzu koncernu GM, ktorý zavinila jednoduchá závada,  opraviteľná za dolár. Ibaže sa neopravila a preto napokon zomreli možno až tri stovky ľudí.  Rovnako banálna chyba stála život minimálne piatich ľudí, jazdiacich v japonských Toyotách a Lexusoch.

Ešte koncom minulej dekády sa japonská Toyota potýkala so zvláštnym problémom – niektoré jej automobily, vrátane luxusných Lexusov, začali z ničoho nič zrýchľovať a stali sa neovládateľnými. Zasekol sa totiž v nich plynový pedál. Automobilka sa spočiatku snažila problém utajiť. Táto kauza sa bohužiaľ napokon tiež zaradila medzi škandály, na ktoré ľudia doplatili životom.

Car scandal, škkandály
Škandály dočasne pripravili Toyotu reputáciu v USA. Foto: archív

Z pohľadu vodiča to vyzeralo mimoriadne dramaticky. Ručička rýchlomeru sa zrazu začala posúvať doprava a neprestala, až pokiaľ sa auto po ceste nerútilo maximálnou rýchlosťou.  A vodič to nevedel nijako ovplyvniť – šliapal na pedále a nič…

Ak vravíme o pohľade vodiča, nie je to preto, že by sme chceli prehnane dramatizovať. Najtragickejšiu nehodu zažili totiž dispečeri núdzovej linky v priamom prenose v roku 2009. Vodič sa s nimi spojil a až do momentu, keď auto nezvládol, s nimi komunikoval a opisoval, čo sa s autom deje.

Tým vodičom bol zhodou okolností diaľničný policajt Mark Saylor. Keď začal jeho lexus zrazu zrýchľovať a na nič nereagoval, bol ešte pri rýchlosti okolo 160 km/h schopný zavolať núdzovú linku 911 a dispečerovi celý problém popísal. Komunikoval s ním až do okamihu tragického nárazu. Bohužiaľ, v aute nebol sám, ale viezol ďalších troch členov rodiny. Náraz v extrémnej rýchlosti neprežil ani jeden z nich.

Čítajte viac: Škandály, ktoré otriasli automobilizmom, 1. časť: Dolár za život bol priveľa

Táto mimoriadne tragická nehoda celý škandál odštartovala a v USA začalo oficiálne vyšetrovanie. A pri ňom sa – rovnako ako v prípade koncernu GM ukázalo, respektíve na to prišla FBI, že japonská  automobilka nielen neskoro začala zvolávaciu akciu. A nielen to –  potenciálne nebezpečné pedále ďalej montovala do áut aj v čase, keď o závade už vedela.

Vyšetrovanie ukázalo, že vôbec nejde o ojedinelý problém. Prihlásili sa desiatky ľudí, ktoré sa s týmto problémom vo svojich autách stretli, avšak pedál po chvíli začal reagovať a ku tragédii napokon neprišlo.

Príčina nakoniec nebola v elektronike, ale v mechanike. Zlá bola konštrukcia pedálov a zároveň podlaha pod nimi, takže sa zasekávali. Život to preukázateľne stálo minimálne 5 ľudí. Následná zvolávacia akcia sa napokon týkala vyše 10 miliónov vozidiel.

Automobilové škandály – Chybné pedále v toyotách
Exit mobile version