Domov Lifestyle Škandály, ktoré otriasli automobilizmom, 1. časť: Dolár za život bol priveľa

Škandály, ktoré otriasli automobilizmom, 1. časť: Dolár za život bol priveľa

zapalovanie GM

Ak sa dnes niekde objaví slovné spojenie „automobilový škandál“, väčšina ľudí si okamžite spomenie na koncern VW a jeho aféru s podvádzaním pri vykazovaní emisií pri naftových motoroch.  Je pravda, že mnohí sa ho snažili zneužiť a v snahe zviditeľniť sa bolo publikovaných niekoľko pofidérnych štúdií, vyčísľujúcich, koľko ľudí arogantní nemeckí manažéri pripravili o život.

Ekologickí aktivisti z Greenpeace to vyčíslili napríklad minimálne na 1700 ročne. Pravdou je, že priamo o život nikoho nepripravili a v súčasnosti sú už emisie naftových a benzínových áut takmer rovnaké.

V priebehu posledných desiatok rokov však svetom automobilizmu otriaslo niekoľko iných vážnych škandálov, kedy kvôli výrobným a konštrukčným chybám áut ľudia skutočne zomierali. Postupne si ich pripomenieme a začneme prípadom, ktorý sa týkal koncernu General Motors.  Predstavitelia amerického koncernu sa v ňom zachovali spôsobom, ktorý s etikou nemá spoločné absolútne nič. Ide o kauzu, ktorá patrí k najväčším a zomrelo kvôli nej niekoľko desiatok ľudí.

Jedným z najväčších a zároveň najtragickejších automobilových škandálov je kauza, ktorá začala banálnou chybou, vyžadujúcou jednoduchú opravu. V jej centre bola jedna malá chybná súčiastka, konkrétne prepínač zapaľovania.

V GM sa snažili problém riešiť aj takýmito radami. Foto: archív

O chybe Američania vedeli celé roky, no nepodnikli nič pre jej nápravu. Bola by to totiž drahá záležitosť – odstránenie poruchy by stálo približne dolár na každé vadné auto. Napokon po dohode zaplatili miliardovú pokutu a všetko bolo urovnané. Ak sa vám to zdá priveľa, tak v skutočnosti táto pokuta predstavovala necelú tretinu jeho zisku z roku, ktorý predchádzal uzavretiu sporu. Pozrime sa na to podrobnejšie.

Banálna chyba, o ktorej nik nechcel hovoriť

Vadný spínač zapaľovania znamená, že kľúč sa mohol v niektorých koncernových modeloch v spínacej skrinke počas jazdy pretočiť do polohy „vypnuté“. To spôsobovalo, že počas jazdy prestal fungovať motor a väčšina elektrických systémov, vrátane posilňovača riadenia. Táto porucha stála život mnoho ľudí, no vedúci predstavitelia koncernu celú záležitosť spočiatku banalizovali.

Čítajte viac: Podvádzal aj Mercedes-Benz? Spoločnosť Daimler čelí vysokej pokute

GM totiž pôvodne uvádzal 10 tragických prípadov, ešte v apríli 2014 predstavitelia koncernu priznali len 13 mŕtvych. O pár mesiacov to bolo už  124 prípadov a posledné informácie hovorili, že by ich dokonca mohli byť viac, než tri stovky.

Presný počet sa nikdy nepodarilo stanoviť, koncern odmietol v tejto kauze približne 90 percent žiadostí o odškodnenie.

Pritom opäť zdôrazňujeme –  oprava závady na jednom aute by stála iba jediný dolár! Šefovia General Motors pritom o tejto chybe vedeli už od roku 2001, no kým začali zvolávaciu akciu, uplynulo neuveriteľných 13 rokov. Zvolávačka začala v roku 2014 a celosvetovo sa týkala 30 miliónov áut.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNechcená Škoda Yeti predbehla svoju dobu, dnes slávi 10 rokov!
Nasledujúci článokPRVÉ DOJMY: AUDI Q3 Sportback, dizajnérsky kúsok má veľké ambície!
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.