10 rokov je pomerne dlhá doba. Jedna dekáda môže v živote mnohých z nás znamenať nespočetne veľa ťažkých rozhodnutí. Z pohľadu automobilky to je dosť podobné. Hlavne ak na trh idete s niečím, čo je natoľko odlišné, že to nemusí každého zaujať. Presne s touto myšlienkou česká Škoda v roku 2009 pustila na trh dnes už legendárny model Yeti.

Jeho obľuba časom nabrala výrazné rozmery a dá sa povedať, že stála za rýchlym rozmachom automobilky ako takej. Je však pravdou, že tento model to nemal vždy jednoduché, ba dokonca nemusel ani vzniknúť. Bol natoľko nadčasový, že jednoducho v tej dobe nemal pevné miesto v ponuke automobilky a mnohí naň doteraz pozerajú s odporom. Aj to je Škoda Yeti, model, ktorý nebol ani SUV, ani MPV a ani kombi. Dnes to voláme crossover, v roku 2009 sa mohol nazvať aj mutantom. Napriek tomu si našiel toľko fanúšikov, že jeho obľuba si vyžiadala príchod hneď troch ďalších SUV, medzi nimi aj jeho nepriameho nástupcu – Karoqa. Ako a prečo vznikla Škoda Yeti sa vám pokúsim priblížiť v tomto článku.

Začiatky v malom balení

Písal sa rok 2005 a Škoda prišla do Ženevy s prekvapením, ktoré by čakal málokto. Automobilka, ktorá ťažila najmä z úspechu Fabie a Octavie predstavila prelomový koncept, ktorý dostal meno po tajomnej legende. Yeti bol v tom čase maličký, 4 metre dlhý model SUV, ktorý na prvý pohľad zaujal veľmi extravagantnou prednou časťou. Okrem výrazného oplastovania, ktoré sa dá od SUV modelu čakať, sa na nej vynímali dvojité svetlomety. Ich dnes už legendárny dizajn sa napokon v mierne modifikovanej podobe dostal aj na sériový model. Práve táto skutočnosť rozdelila fanúšikov Škody na dva tábory. Jeden z nich nemohol ich tvar vystáť a druhý si Yetiho zamiloval práve kvôli nemu. Okrúhla hmlovka a nad ňou umiestnený hlavný reflektor pripomínajúci oko si získal obľubu natoľko, že jeho odstránenie s príchodom faceliftu v roku 2013 sa nieslo v znamení búrlivých diskusií.

Zdroj: Net Car Show

Koncept Yetiho mal viacero zaujímavých riešení. Napríklad čelné sklo malo len jeden stierač. Zadné veko kufru sa skladalo z dvoch častí, podobne ako je tomu na BMW X5. Rozdiel bol však v tom, že aj v prípade, že ste otvorili spodnú časť, do interiéru ste sa nedostali. Toto riešenie bolo natoľko zložité a finančne náročné, že sa ako dobre vieme, na finálny produkt nedostalo. Keď už spomínam ten interiér, vedeli ste o tom, že dizajnéri sa natoľko hrali so zovňajškom Yetiho, že jednoducho zabudli na jeden podstatný detail?

Zdroj: Net Car Show

Ani jeden z prototypov totiž nemal vnútorné spätné zrkadlo. Okrem toho sa interiér niesol v znamení klasických SUV. Boli tu výrazné ovládacie prvky, ktoré by ste mohli ovládať aj zablatenými rukami, no na druhú stranu bol ladený do bielej farby. Týmto detailom chcela podľa všetkého automobilka upozorniť na to, že aj keď je Yeti SUV, jeho primárnou džungľou bude veľkomesto. Pre rok 2005 ale Škoda s výbuchom fantázie neskončila

Aj ako Cabrio

Ešte v tom istom roku na frankfurtskom autosalóne prišla s niečím ešte odvážnejším. Yeti zhodil strechu a stal sa tak jedným z prvých crossoverov, ktorý prišiel s karosériou cabrio. Na sklamanie verejnosti, ktorá si už začala zvykať na hravosť dizajnu klasického modelu sa toto prevedenie nikdy nestalo realitou.

Zdroj: Car Invassion
Yeti, ktorý prerástol sám seba

Vlastne, on sa koncept Yeti ako taký nikdy nestal realitou. V Ženeve 2009 Škoda mnohých fanúšikov, ktorí sa tešili na maličké SUV tak trochu sklamala. Namiesto vyvýšenej Fabie totiž uviedla sériový model Yeti na podvozku Octavie Scout.

Z malého roztomilého crossoveru sa tak stal odrastený teenager, ktorý už len v pár zásadných detailoch pripomínal svoje detské ja. Samotný vývoj modelu automobilku našťastie nestál veľa financií. Jednoducho bol zobratý podvozok Octavie, jeho previsy boli skrátené na minimum, nájazdové uhly boli zväčšené a na to všetko bola postavená krabicoidná karoséria, ktorou sa malý konkurent VW Tiguan vyznačoval. Na šťastie verejnosti a pozitívnym ohlasom na koncept z roku 2005, automobilka zareagovala zachovaním predných svetlometov, bočnej siluety, ktorá opticky pomocou čiernych stĺpikov prepájala čelné sklo s bočnými oknami, ponechaním masívneho B-stĺpiku a odseknutým zadkom, ktorý vytvoril už zmienený dojem krabice.

Podstatnou zmenou boli práve rozmery vozu. Pôvodný 4 metre dlhý koncept narástol na 4223 milimetrov, čo bol značný rozdiel. Paradoxne, Yeti aj napriek svojmu tvaru nikdy neponúkal extrémne veľký kufor. Jeho členitosť spôsobila to, že v základe mal len 416 litrov. Napríklad v súčasnosti menší VW T-Cross ponúka maximálnu kapacitu až 455 litrov. Podobne tomu bolo aj s miestom v interiéri. Kto niekedy sedel v Škode Yeti si určite všimol, že sklon zadných sedadiel pripomína viac (trestnú) lavicu ako sedadlá v aute. Ich sklon bol príliš ostrý a sedáky prikrátke, čo pri dlhých cestách nemuselo byť najpríjemnejšie.

Zdroj: Car Wale
SUV, ktoré nebolo nikdy SUV

Na druhú stranu Yeti bol stále určený do terénu. Jeho jazdné vlastnosti neboli nijakým zázračným spôsobom oslnivé, no s prehľadom zvládal ľahší terén. Práve preto si ho zakúpilo veľa poľnohospodárov či lesníkov. To je jeden z dôvodov prečo byť v súčasnosti pri kúpe jazdenky opatrný. Veľa áut Yeti už dnes disponuje hrdzou nakoľko ich mnohí nepoužívali v rukavičkách. Škoda vedela, že auto ktoré je určené do mesta a do terénu nemôže vyzerať rovnako. A tak v roku 2013 uviedla facelift, ktorý prišiel s dvoma verziami. Jedna, zameraná na terén niesla pomenovanie Outdoor a disponovala výrazným plastovaním najohrozenejších dielov. Tí čo si chceli Yetiho kúpiť do mesta siahli po klasickej mestskej verzii malého SUV. V neskorších rokoch svojho pôsobenia prišla dokonca aj verzia Monte Carlo, ktorá je pre českú automobilku symbolická.

Zdroj: Wiki

Za celý životný cyklus legendárneho českého SUV prebiehala výroba okrem fabriky v Kvasinách aj v Rusku, Indii, na Ukrajine či v Číne. Špeciálne požiadavky čínskeho trhu si dokonca vyžiadali predĺženie rázvoru Yetiho. Okrem toho za 8 rokov predaja Yetiho sa na trhu objavilo viacero špeciálnych výbav, ktoré mali zvýšiť dopyt po crossoveri. Istým spôsobom sa to aj podarilo. Yeti totiž patrí k novodobo najpredávanejším modelom Škoda.

Koniec nastal v roku 2017

Jeho história bola zavŕšená v roku 2017. Presne vtedy totiž prišiel na trh jeho nepriamy nástupca Karoq, ktorý už zdieľa platformu so svojimi súrodencami z koncernu VW. Crossover od českej automobilky tak stratil svoju výnimočnosť a podľahol tlaku, ktorý z Nemecka prichádza na Škodu. Napriek tomu, že Yeti už nie je v ponuke, nenájdete ho v značnom počte ani v bazároch. Môže za to jeho stále veľmi vysoká obľúbenosť u našincov a relatívne málo porúch. Tie sa týkajú zväčša základných motorizácií či sedemstupňovej automatickej prevodovky. Inak Yetiho trápia len bežné problémy, občasná hrdza v okolí strešného okna či zvýšená hlučnosť od prednej nápravy pri vysokom nájazde.

Karoq Sportline
Zdroj: Škoda

Aj keď Yeti už nie je v predaji, jedno mu nemožno odoprieť. Je to pravdepodobne jeden z posledných modelov Škody, ktorý nepodľahol tlaku koncernu a priniesol dnes už neznáme emócie v dizajne. Jeho svetlá si podmanili masy a tie masy potom spôsobili diskusie. Diskusie, ktoré boli proti sterilizácii milovaného krpca, ktorý vo finále nabral na váhe. Aké sú Vaše skúsenosti s Yetim? Mali ste tú česť sa niekedy v ňom previesť či ste dokonca nejakého vlastnili? Podeľte sa s nami o svoje skúsenosti pri oslave okrúhleho jubilea nikdy nevidenej legendy.

Test Škoda Karoq Sportline 2.0 TSI, konečne športový nádych!

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPeugeot 3008 sa dočkal pohonu 4×4! Hybridná ofenzíva sa začína
Nasledujúci článokŠkandály, ktoré otriasli automobilizmom, 1. časť: Dolár za život bol priveľa
Som študentom Fakulty Elektrotechniky a Informatiky STU. Vo svojom voľnom čase sa venujem najmä technologickým novinkám z oblasti IT a autonómnych technológií. Sledovanie noviniek a pokrokov v automobilizme patrí medzi moje najväčšie koníčky. Najviac častu trávim sledovaním koncernu VW a taktiež elektromobilitou a vecami s ňou spojenými.