startstop

Prečo je cúvanie monopostov F1 také komplikované?

9 nezvyčajných faktov zo sveta F1 v uplynulom roku 2018

Po absolvovaní minulotýždňovej veľkej ceny v Imole Lewis Hamilton zistil, že cúvať s monopostom F1 nie je vôbec jednoduchá úloha…

Kombinácia vlhkého povrchu, old-school okruhu a pravdepodobne najtesnejšieho gridu za posledné roky znamenala, že preteky v Imole (alebo „Formula 1 Pirelli Gran Premio del Made in Italy e dell’Emilia Romagna 2021′) boli nabité akciami od začiatku do konca. Podmienky sa stali obzvlášť komplikovanými v polovici závodov, keď trať začala vysychať…

Práve počas tejto časti závodu urobil sedemnásobný šampión Hamilton jednu zo svojich mimoriadne zriedkavých chýb, keď obiehal Williams Georga Russella. V snahe stratiť čo najmenej času a držať krok s  Maxom Verstappenom, Hamilton pri brzdení na vlhkom povrchu zablokoval kolesá a ocitol sa v štrku.

 

Keďže polomer otáčania Hamiltonovi nestačil, musel urobiť niečo, čo sa v závodoch F1 často nevidí – zaradil spiatočku. Ak by bola konštrukcia monopostu výhradne v rukách tímov, je pravdepodobné, že monoposty by spiatočku nemali vôbec, no predpisy ju z bezpečnostných dôvodov uvádzajú ako povinnosť. Koniec koncov, je lepšie a bezpečnejšie, ak sa monopost dokáže dostať z chúlostivej situácie sám.

Pretože sa spiatočka používa len veľmi zriedka, jej mechanizmus je obvykle v prevodovke čo najmenší, najľahší a je umiestnený strategicky tak, aby zabezpečil čo najlepšie rozloženie hmotnosti, maximalizoval výkon a zároveň aby bol v súlade s pravidlami.

Až donedávna sa pilotom vôbec neodporúčalo používať spiatočku, pretože jej zaradenie a použitie by mohlo poškodiť zvyšok prevodovky. No so zlepšením spoľahlivosti a pokrokom vo výrobných procesoch už spiatočka nepredstavuje také riziko, ako kedysi. Navyše, s minimálnou hmotnosťou automobilov F1, ktorá sa zvýšila z 605 kg v roku 2009 na 749 kg v roku 2021, existuje ešte väčší priestor na navrhnutie takej spiatočky, aby bola skutočne použiteľná.

Ako to teda funguje ?

To však ešte neznamená, že je používanie je jednoduché: v Imole, Hamilton sedel asi 40 sekúnd na mieste, kým sa mu konečne podarilo vycúvať zo štrku.

“Jednoducho nešla zaradiť,” vysvetlil po pretekoch. “Držal som tlačidlo, no jej zaradenie trvalo celú večnosť. Už som ani nedúfal, že bude fungovať. Skúsil som sa otočiť na mieste, no skončil som v bariére. Trvalo večnosť, kým sa mi podarilo zaradiť spiatočku.“

Na volante monopostu Mercedes sa spiatočka aktivuje podržaním tlačidla neutrálu po určitú dobu. No ak často spiatočku nepoužívate, celý proces jej zaradenia je o to náročnejší, špeciálne v takom psychickom vypätí, v akom bol Hamilton na Imole.

Okrem toho, cúvanie s monopostom F1 je skutočný proces. Okrem komplikovaného radenia pridajte aj limitovaný pohyb hlavy a malé spätné zrkadlá a problém je na svete. To sa ukázalo počas VC Azerbajdžanu v roku 2019, keď sa Daniel Ricciardo pokúsil vycúvať z únikovej cesty a zacúval pritom rovno do bočnej časti monopostu Daniila Kvjata.

Viete načo slúžia všetky tlačidlá na volante vo Formule 1 ?

Exit mobile version