startstop

MOTO TEST BMW R 1250 RS – boxer má zmysel aj vo svete motocyklov

Foto: Matej Jankovič

Ako už som neraz počul, tí “Bramboráci” ten boxer trepú snáď už všade. Áno, tlačia ten motor snáď do všetkého, ale má to zmysel a v podobe RS-ka len potvrdili, že boxer má miesto aj v segmente športových motocyklov. BMW tento rok pustilo na cesty prepracovaný model s označením BMW R 1250 RS.

Základom je dvojvalcový boxer motor s objemom 1254 centimetrov kubických a výkonom 136 koní pri 7 750 otáčkach a krútiacim momentom 143 Nm pri 6 250 otáčkach.
Je to totožný motor, aký nájdeme aj v ďalších modeloch od BMW. Motor má dostatok sily snáď v celom rozsahu otáčok a na povely plynu reaguje veľmi dobre a presne. To aj vďaka variabilnému riadeniu vačiek so ShiftCamom. Chod motora je výborný a aj vďaka vyvažovaciemu hriadeľu je príjemný a kultivovaný.

Foto: Matej Jankovič
Čo tu nájdeme?

Šesťstupňová prevodovka spriahnutá s antihopingovou spojkou a príplatkovým quickshifterom funguje na výbornú a bez zaváhania. Akurát pri preraďovaní v nižších otáčkach vie s celou motorkou pekne zatriasť a rozhodne to pocítite. Zato pri tých vyšších otáčkach, kde je quickshifter doma, funguje bez zaváhania a s radosťou budete kopať ďalší a ďalší kvalt.

Keď niekto povie BMW, tak sa mu zrejme hneď vybaví boxer motor. Práve kardanový hriadeľ namiesto reťaze na prenos sily medzi motorom a zadným kolesom je aj v modeli BMW R 1250 RS.

O zastavovanie sa tu vpredu stará dvojkotúčová brzdová sústava s plávajúcim kotúčom s rozmerom 320 milimetrov, do ktorého sa zakusujú štvorpiestikové radiálne uchytené strmene. Reakcia brzdy je presná a bez problémov ju môžete ovládať aj jedným prstom. V núdzovom brzdení ako aj pri športovejšej jazde, pri ktorej sa rozhodne nenechajú zahanbiť a bez problémov zastavia celú tú premotivovanú kôpku, čo ju ovláda. Vzadu je to 276-milimetrový kotúč, do ktorého sa zakusuje zase dvojpiestikový plávajúci strmeň. Celkové jazdné vlastnosti má zase na starosti elektronická predná USD vidlica a zadná jednoramenná kyvka s uchytením BMW Paralever.

Radosť z jazdy

Ako ma už neraz presvedčil podvozok od BMW s označením ESA, je schopný pohodlnej aj športovej jazdy. BMW R 1250 RS viacej svedčia dlhé tiahle a rýchle zákruty, ale s prehľadom zvláda aj utiahnuté a rýchle preklápania v horských priechodoch. Jazdecká pozícia je orientovaná športovo a je cítiť, že počas jazdy je posed orientovaný na ruky.

Foto: Matej Jankovič

Sklon kolien je ale zato uvoľnenejší a pohodlný. Sedlo je pohodlné, aj keď miestami som si nebol úplne istý, aký charakter by som mu dal. Ako keby sa nevedela rozhodnúť, aký charakter BMW R 1250 RS má, či je skôr uvoľnenejší a turistický alebo športovejší. Čo mi vadilo, bolo, že som mal buď veľa priestoru vpredu od nádrže alebo vzadu od sedadla spolujazdca. Vďaka tomu sa ale na model BMW R 1250 RS usadia aj silnejší jazdci a pohodlne si užijú jazdu.

Foto: Matej Jankovič
Záverom

Predné plexi je nastaviteľné, ale ako sme zvyknutí v prípade BMW na elektronické nastavovanie, tu vás RSko sklame. Nastavíte si ho len manuálne. Vo vyšších rýchlostiach na to môžete úplne zabudnúť. Plne farebný TFT displej poskytuje výborný prehľad o všetkom potrebnom. Menu a pohyb v ňom je taktiež klasické pre BMW a keď ste sa už raz s ním zoznámili, vždy nájdete to, čo potrebujete.

BMW R 1250 RS je taktiež plné elektroniky, ktorá vám ešte spríjemní jazdu a odbremení vás. Medzi taký základ patrí kontrola trakcie, náklonové ABS, DBC (Dynamic Brake Control) či Hill Start Control ktorý vám pomôže s rozjazdom do kopca. Pohodlie zase zastrešujú vyhrievané rukoväte ako aj sedadlo jazdca a aj spolujazdca, ktoré je ovládané separátne a bez problémov si ho môže spolujazdec zapnúť alebo vypnúť bez zásahu jazdca. Kompletné by to samozrejme nebolo bez tempomatu.

Celkovo je BMW R 1250 RS pre tento rok kus dobrého stroja, ktorý vás baví na každom kúsku cesty. Absolvuje s vami s radosťou a ochotou hoc aj cestu okolo sveta.

Kolesami nadol priatelia.

NÁZOV : BMW R 1250 RS
MOTOR : 1254 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 243 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 820 milimetrov
CENA : 15 100 €

Exit mobile version