Domov Recenzie TEST Subaru Forester e-Boxer – do piesku aj do blata

TEST Subaru Forester e-Boxer – do piesku aj do blata

Subaru Forester pôsobí v dnešnom svete tak trochu ako dinosaurus. A nie preto, lebo ho Japonci nechali napospas času bez akéhokoľvek faceliftu. Práve naopak, iba nedávno dostal veľkú modernizáciu a dinosaurusom je iba pre tie správne dôvody.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=7YOqpn9YwLI]

Štýl bez zbytočností

Po prvé, dizajn sa nehrá na to, čo Forester nikdy nebol. To znamená, že sa nekonajú žiadne prehnane agresívne krivky alebo záplava chrómu. Forester pôsobí maskulíne a sebavedomo aj bez týchto výstrelkov. Omladeniu pomohli plne  diódové LED svetlá s novou grafikou a čerešničkou na torte je krásna zelená metalíza.

Vo vnútri to už dávno nie je plastové more fádnosti, ale kvalitne spracovaný interiér s materiálmi, ktoré odpovedajú segmentu. Oproti drvivej väčšine konkurencie je veľkou výhodou tradičný panel klimatizácie a celkovo nadvláda hardvérových tlačidiel. Úprimne, na volante ich je na prvý pohľad až príliš veľa, keďže okrem funkcií vozidla cez neho ovládate aj extra panel na palubnej doske. V ňom si môžete prezerať rôzne podrobné údaje o aktuálnom stave vozidla. 8“ obrazovka s aktualizovaným systémom ponúka prepojenie so smartfónom, aj keď iba cez kábel.

Zadné sedadlá ponúknu dostatok miesta aj pre dospelých cestujúcich, keďže Forester má rázvor 267 cm. S 509-litrovým batožinovým priestorom taktiež problém nebude a chválime, že priamo z neho môžete sklápať zadné sedadlá. Škoda, že chýba otvor v strednom sedadle na dlhšie predmety.

Elektrifikovaná klasika

Dávka súčasnosti je cítiť aj pod kapotou. Opäť však iba z časti, pretože spaľovací motor ostal verný koncepcii Boxer s atmosférickým dvojlitrom. Novinkou je drobný elektromotor s výkonom 12,3 kW (16,7 k) a jemu prispôsobená prevodovka Lineartronic. Pri rozbehu alebo pomalom manévrovaní vie Forester jazdiť na čisto elektrický pohon, ale od mild-hybridu nemôžete čakať veľké vzdialenosti prejdené čisto na elektrinu. Negatívom tohto riešenia je akustický diskomfort.

Bezstupňová prevodovka totiž vyhľadáva pásmo otáčok s najvyššou efektivitou a pri atmosférickom agregáte je to často nad číslom tritisíc, kedy je už motor výraznejšie počuť. Tiež výkon 110 kW (150 k) a 194 Nm úplne nepodporuje cestovanie vo vyššej rýchlosti. Viac výkonu by Foresteru neublížilo, ale na druhú stranu si môžete byť istý, že motor nepracuje zďaleka na hranici svojich možností a vydrží dlhé roky. Prekvapivo, ani spotreba nebola vôbec zlá. Na diaľnici sme dali 8,7 l na 100 km. Treba však pripomenúť, že na rovinatom úseku diaľnice a v kopcoch sa môže spotreba výrazne líšiť. Na okreskách a v meste sa viac prejavil mild-hybridný eBoxer a prešli sme ich so spotrebou 6,9, respektíve 6,8 litra.

Bezpečnosť na najvyššej úrovni

Najsilnejšie atribúty Subaru Forester objavíte až v momente, kedy sa dostanete do úzkych. Prvým je bezpečnosť. Bez preháňania patrí Forester k najbezpečnejším autám na svete, čo potvrdzuje výsledok testov Euro NCAP, kde za ochranu dospelej posádky dostal 97 %. K nehode však vôbec nemusí prísť, o čo sa postará systém EyeSight. Ten neustále analyzuje cestu pred Foresterom a dokáže napríklad zabrániť zrážke pri odbočovaní. Je tu aj pasívna bezpečnosť, ktorá zahŕňa fantastický výhľad z auta a výbornú ergonómiu, takže maximum času venujete vozovke. Forester stojí na globálnej platforme Subaru a kabínu obkolesuje vystužený prstencový rám, ktorý absorbuje energiu nárazu, nech už príde z akéhokoľvek smeru, čo taktiež nesmierne prispieva k bezpečnosti posádky.

V lese je doma

A vo finále je tu terén. 22-centimetrová svetlá výška, poctivá ochrana dôležitých komponentov a rokmi preverený systém pohonu všetkých štyroch kolies. K tomu máte k dispozícii aj režim X mode, ktorý upravuje priebeh krútiaceho momentu, tak aby optimalizoval rozloženie sily na jednotlivé kolesá v každom momente. Samozrejmosťou sú také veci, ako asistent zjazdu z kopca. Najväčším nepriateľom jazdy v teréne boli cestné pneumatiky, ktoré výrazne podhodnocovali potenciál Foresteru.

V tomto prípade bolo teda na škodu, že X mode s trakciou tak úpenlivo pracoval a nedovolil väčší preklz, ktorý by v istých situáciách pomohol. Ale môžete si byť istý, že každú cestu k chatke vyjde ako pravý lesník a čo je najlepšie, čím viac mu naložíte, tým radšej to auto bude. Vážne, je to z neho cítiť.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=7YOqpn9YwLI]

TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Forester e-Boxer

Motor

boxer 4

Zdvihový objem

1995 cm3

Max. výkon

110 kW/150 k

Max. krútiaci moment

194 Nm

Max. výkon elektromotora

12,3 kW (16,7 k)

Palivo

benzín

Pohon

AWD

Prevodovka

Lineartronic

ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY

Dĺžka

4 640 mm

Šírka (bez spätných zrkadiel)

1 815 mm

Výška

1 730 mm

Rázvor

2 670 mm

Objem palivovej nádrže

48 l

Objem batožinového priestoru

509 l

Zrýchlenie 0-100 km/h

11,8 s

Maximálna rýchlosť

188 km/h

SPOTREBA (počas testu)

Mesto

6,8 l/100 km

Diaľnica

8,7 l/100 km

Okresky

6,9 l/100 km

CENA

Základná cena modelu

37 490 €

Cena testovanej verzie

45 490 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokHyundai IONIQ 5 N má výkon… to vážne pustia do ulíc?
Nasledujúci článokAston Martin za cenu Dacie, má to ale háčik