startstop

Emisné normy šliapu na krk spaľovákom. Čo nás čaká a neminie ?

Emisné normy sa stali strašiakom starších áut v Európe. To, čo stačilo doteraz už stačiť nemusí a Európska únia sa zahráva s myšlienkou čistiek v rade starších a aj pomerne mladších áut. Podarí sa presadiť tieto striktné limity emisii ?

Napriek tomu, že aktuálne témy doslova pohlcujú celý mediálny priestor, treba vyčleniť isté miesto aj pre klimatické zmeny a ciele. Nedávno sme na Slovensku privítali návštevu z Európskej komisie a ich témou číslo jedna boli práve spomínané klimatické ciele. Emisné normy sa majú stať kľúčovým bodom k zlepšeniu celkovej klímy nie len v Európe.

Koniec dieslovým TDi-čkam

Predseda komisie Frans Timmermans deklaroval a označil za víťazstvo zákaz používania vozidiel, ktoré nespĺňajú minimálne normu Euro 6. Takéto vyhlásenie nemusí v tomto momente znamenať aj okamžitú aplikáciu do reality, no môže naznačiť smerovanie Európskej únie a tým pádom aj našej krajiny v téme klimatických cieľov. Znamenalo by to úplné vyradenie vozidiel, ktoré spĺňajú normy Euro 5 a nižšie.

Ide o vozidlá, ktoré ani nemusia byť staršie ako 10 rokov. Štatistika neklame, takže vieme, že na našich cestách jazdí veľké množstvo starších vozidiel. Napríklad vozidlá s obľúbeným koncernovým motorom 1.6 TDi vyrobené do roku 2013 spĺňajú iba normu Euro 5. Tým pádom by sa ocitli podľa nových pravidiel úplne mimo hry. Cieľom komisie je eliminovať počet spaľovacích motorov na európskych cestách. To má viesť k zlepšeniu klimatickej situácie.

V roku 2035 by mal do platnosti vstúpiť zákaz predaja spaľovacích motorov. Norma Euro 6 je v platnosti už od roku 2014. Ak by sa teda začal hon na všetky spaľováky, ani norma Euro 6 už nebude stačiť. Pozrime sa na túto tému globálne. Momentálne ide o jednu z najzásadnejších zmien v rámci mobility. Podľa Európskej komisie je však nevyhnutnosť tejto zmeny nespochybniteľná. Minimálne, ak chceme zachovať klímu pre ďalšie generácie.

Ide o revolúciu

Frans Timmermans prirovnáva túto zmenu k priemyselnej revolúcii a povzbudzuje k jednote pri takto veľkej transormácii. Vyzýva na spoluprácu a vidí v Slovensku potenciál lídra v oblasti riešenia problémov klimatickej zmeny.

„Všetci chápu naliehavosť riešenia klimatickej zmeny, Slovensko je v jedinečnej pozícii, môže byť lídrom a ukázať zvyšku Európy, že dokáže vytvoriť nový udržateľný priemysel. Je však dôležité, aby sme prešli aj k udržateľným druhom energie, aby sme zmenili našu dopravu na dopravu s nulovými emisiami a hospodárstvo pretvorili na obehové.“

Bude ešte horšie ?

Na stole je nová norma Euro 7. Táto norma má na svedomí, že ani v jednej automobilke nemajú kľudný spánok. Podmienky, ktoré so sebou prináša sú začiatkom konca pre spaľovacie motory ako ich poznáme. Rok 2025 sa stane tým kľúčovým, pretože práve vtedy norma vstúpi do platnosti. Európska únia prisľúbila isté uvoľnenie, pretože prvotné parametre by znamenali okamžitý koniec spaľovacích motorov.

Rozdiel medzi normou Euro 6 a Euro 7 je prostý. Limit emisii pri norme Euro 6 stanovili na hodnotu 80g CO2 na kilometer. Kdežto norma Euro 7 by mala dosahovať 30 g CO2 na kilometer. Tak či onak, nič nie je ešte rozhodnuté, no s našimi spaľovákmi to nevyzerá vôbec ružovo.

 

Exit mobile version