startstop

EXTREME E – šampionát elektro SUV odštartoval 2. sezónu s Cuprou aj McLarenom

Napínavé preteky s hlbším posolstvom a plné jazdeckých hviezd oboch pohlaví začali svoju 2. sezónu. Oplatí sa EXTREME E sledovať? 

Žijeme novú realitu. Jej súčasťou sú od minulej sezóny aj preteky elektrických SUV, ktoré sa konali bez divákov na miestach, ktorým najviac hrozia negatívne dosahy klimatických zmien. Organizátorom EXTREME E sa podarilo do prvej sezóny zlákať množstvo zvučných jazdcov a jazdkýň. Druhá sezóna nebude o nič menej zaujímavá, ale poďme pekne po poriadku.

Rovnaké náradie pre všetkých

EXTREME E sú preteky elektrických SUV, ktoré majú rovnaký výkon aj konštrukciu. Auto je postavené spoločnosťou Spark, šasi tvorí oceľová zliatina s využitím nióbu. Batérie dodala firma Williams Advanced Engineering. Elektromotory dosahujú výkon 544 koní a 920 N.m., hmotnosť neprekročuje 1650 kg. Dynamicky sú na tom dobre, z 0 na 100 km/h akcelerujú za 5 sekúnd a dosiahnu najvyššiu rýchlosť 200 km/h.

O nabíjanie pretekárskych špeciálov sa starajú nabíjačky na výrobu energie z vodíkových palivových článkov, ktoré využívajú vodu a slnko na generovanie vodíkovej energie. Energia tak je 100 % pochádzajúca z obnoviteľných prírodných zdrojov a jediným vedľajším produktom je voda. Štvorkolesové tátoše majú názov ODYSSEY21. Meno dostali po hrdinovi zo starogréckej mytológie, číslica označuje rok začatia šampionátu.

Kalendár 2022

Šampionát zastrešuje Medzinárodná automobilová federácia FIA a prvé preteky sa odjazdili 19.-20. februára na púšti v Saudskej Arábii. V priebehu tohto roka sa posádky ešte presunú na Sardíniu (7.-8. máj), do Škótska alebo Senegalu (9.-10. júl), do Čile (10.-11. september) a sezónu ukončia v Uruguaji (26.-27. november).

Pretekárske autá medzi jednotlivými destináciami prepravuje loď Sv. Helena, ktorá bola upravená tak, aby spaľovala naftu s nízkou úrovňou síry. Na lodi prebiehajú všetky servisné opravy, zároveň sa tu nachádza aj výskumné stredisko zamerané na klimatické zmeny a ich dôsledky.

Štartové pole

Pretekársky víkend pozostáva z kvalifikácie, semifinále a finále. Štyri najlepšie tímy z kvalifikácie postupujú do semifinále, v ňom tri najlepšie tímy postupujú do finále a posledným štvrtým účastníkom finále je víťaz tzv. crazy race. Každá súťažná jazda má 2 kolá, po prvom sa jazdci vymieňajú.

Na štart sa v sezóne 2022 postavilo 10 tímov, autá obsadia dvojčlenné posádky zložené z jedného muža a jednej ženy. V tíme nemeckého úpravcu ABT a španielskej Cupry sa za volantom objavil víťaz tohtoročnej rely Dakar, kuvajtský olympionik v športovej streľbe Nasser Al Attiyah a prvá žena, ktorá vyhrala rely Dakar, nemecká veteránka Jutta Kleinschmidt.

V ďalšom španielskom tíme Acciona/Sainz XE sedí za volantom legendárny jazdec rely Carlos Sainz a motocyklová pretekárka Laia Sanz, ktorá je držiteľkou najlepšieho ženského umiestnenia v triede motocyklov na dakarskej rely.

Auto amerického tímu Chip Ganassi Racing šoférované off-roadovým špecialistom Kyleom Leducom a všestrannou Sarou Priceovou nejde na trati prehliadnuť, pretože je vyhotovené v dizajne elektrického Hummeru. V americko-britskom tíme Genesys Andretti United jazdí šampión v relykrose Timmy Hansen s pôvabnou 24-ročnou britskou jazdkyňou rely Catie Munningsovou.

Za tím Jensona Buttona JBXE, bývalého jazdca F1, jazdí Kevin Hansen a Molly Taylor, ktorá v minulej sezóne jazdila aj za tím ďalšieho bývalého pilota F1, Nica Rosberga. Ten so svojim tímom pokračuje aj v tejto sezóne, jazdeckou partnerkou majstra sveta v relykrose Johana Kristofferssona je krajanka Mikaela Ahlin-Kottulinsky.

V tíme Veloce Racing, za ktorým stojí Jean-Éric Vergne, nezostal kameňa na kameni. Formulovú špecialistku Jamie Chadwick vystriedala Christine Giampaoli Zonca z tímu Hispano Suiza a 2-násobného víťaza Le Mans Stéphana Sarrazina nahradil Lance Woolridge. Súťažiť za tím (Hispano Suiza) Xite Energy Team bude britský jazdec relykrosu Oliver Bennett a Talianka Tamara Molinaro.

Tím X44 Lewisa Hamiltona žiadne zmeny neurobil. Naďalej tak v týchto farbách budeme vidieť 9-násobný šampióna WRC Sébastiena Loeba a Christinu Gutiérrez.

Novým vetrom na štartovom poli je továrenský tím McLarenu, za ktorý jazdia Emma Gilmour a Tanner Foust.

Švédska dvojka na priebežne 1. pozícii

Prvé preteky v Saudskej Arábii vyhrala švédska dvojica v tíme Rosberg X Racing a to aj napriek tomu, že počas prvého finálového kola im do auta v plnej rýchlosti narazil súťažný špeciál McLarenu, ktorý skončil na streche. Druhú priečku v mimoriadne dramatickom závere obsadil tím Acciona/Sainz XE a tretí skončili Loeb s Gutiérrezovou z tímu X44.

Titul šampiónov zo sezóny 2021 obhajuje tím Rosberg X Racing, ktorý vyhral 3 z 5 pretekov. Kvôli osobitnému formátu šampionátu udeľujúcim body aj za umiestnenie v kvalifikácii mal rovnaký počet bodov aj tím X44, ktorý vyhral kvalifikáciu vo všetkých pretekoch. Diváci na internete a za televíznymi obrazovkami boli v úvodnej sezóne svedkami tiež spektakulárnych havárií, ktoré poriadne vyvetrali finančné rozpočty jednotlivých tímov.

 

Exit mobile version