startstop

Renault nahradí Moskvič ? Aj taká je realita v Rusku

Zdroj: TASS

Aktuálne opustená fabrika značky Renault v Moskve opäť ožije a začnú sa v nej vyrábať nové autá. No ak ste si mysleli, že pôjde o súčasné modely značky Renault, ste tak trochu na omyle. Rusi začnú opätovne produkovať vozidlá z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov iba kvôli tomu, aby sa ich automobilová výroba nezastavila úplne.

Renault iba pár dní dozadu oznámil odpredaj svojho výrazného podielu v ruskej automobilke AvtoVaz. Tento podiel za symobilcký jeden rubeľ predal ruskému Ústrednému výskumnému a vývojovému inštitútu pre automobily a motor NAMI. Táto predajná zmluva obsahuje aj klauzulu spätného odkúpenia v rovnakej sume. Nárast ceny môžu spôsobiť investície ruskej inštitúcie.

Možno ho kúpia späť

Renault si tak svojim spôsobom vyriešil otázku, či chce podnikať v krajine, ktorá aktuálne aktívne útočí a vedie vojnu v inom štáte. Ide o pomerne zvláštny postup, no nikto nemôže Renaultu nič vyčítať. Francúzi stále veria, že sa situácia upokojí a následne sa budú môcť vrátiť spolu s výrobou svojich automobilov nazad do Ruska.

Tu však biznis Renaultu v Rusku ani zďaleka nekončí. Renault je totižto aj jediným vlastníkom spoločnosti Renault Russia. Ide o fabriku v Moskve, v ktorej z výrobných liniek schádzali modely ako Renault Duster, Arkana, Kaptur ale aj Nissan Terrano. Výroba v tomto moskovskom závode sa skončila už v marci a Renault tak musel prijať závažné rozhodnutia. Generálny riaditeľ skupiny Renault, Luca de Meo sa vyjadril, že z rešpektu voči svojim zamestnancom sa rozhodli prenechať závod mestu Moskva.

Veľmi významný trh

Francúzska automobilka má v Rusku aktíva v hodnote až 2,2 miliardy eur. Ide o najviac peňazí v aktívach spomedzi iných európskych automobiliek a aj práve preto bolo Rusko pre Renault druhým najvýznamnejším trhom. Otázkou zostáva, čo sa stane so závodmi v Togliatti a v Moskve. Spoločnosť AvtoVaz, ktorá produkuje modely značky Lada prisľúbila obnovenie produkcie starších modelov s oveľa zastaralejšími technológiami a emisnými normami.

Komponenty, ktoré dostávali zo západu nahradia komponenty z Číny a výrobné linky sa opätovne rozbehnú už o pár dní, presnejšie 23.mája. Čo sa týka moskovského závodu, tam sa vrátime v čase ešte viac dozadu. Starosta Moskvy Sergej Sobjanin uviedol, že v závode v Moskve plánujú spustiť výrobu pod historickou značkou Moskvič. Aj napriek faktu, že automobilka zmizla z mapy výrobcov vozidiel po jej krachu v roku 2001.

Má ešte šancu ?

Plánom je vyrábať štandardné konvenčné automobily so spaľovacími motormi a následne sa preorientovať aj na elektromobilitu. Keďže bežne vývoj vozidla zaberie zhruba 3 roky a so všetkou úctou v Rusku možno ešte o niečo viac, dočkáme sa pravdepodobe iba znovuzrodenia starých modelov. Ide o veľký krok dozadu a jedinú pomocnú ruku ruskému automobilizmu pravdepodobne ponúkne iba Čína. Aj to iba v rovine exportu svojich modelov do Ruska. Pravdepodobne ani Číne sa nechce postaviť na nohy ruský automobilový priemysel.

Exit mobile version