startstop

Škoda Yeti Pickup bol len kúsok od sériovej výroby

Prvé novodobé SUV značky Škoda sa malo stať základom pre pick-up. Projekt už bol takmer hotový, no sériovej výroby sa nakoniec nedočkal.

YETI bol prvým novodobým SUV značky Škoda. Mladoboleslavská automobilka najprv na ženevskom autosalóne v roku 2005 predstavila štúdiu tohto malého SUV. Neskôr sa dočkal aj sériovej výroby. Také šťastie však nemali všetky autá, na ktorých v Škode pracovali.

Najprv ako koncept

V čase premiéry v roku 2005 išlo len o dizajnové cvičenie, pričom štúdia nadväzovala na predchádzajúci koncept Roomster a rozvíjala určité časti zamýšľaného dizajnového jazyka značky Škoda. Reakcie odbornej i laickej verejnosti na nový koncept však boli veľmi priaznivé a automobilka tak začala pripravovať sériovú verziu.

Porovnanie prvého konceptu zo ženevského autosalónu so sériovým prevedením.

Ešte v tom istom roku sa na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavilo druhé prevedenie v oranžovej farbe, ktoré malo odnímateľný diel strechy nad prednými sedadlami a nad zadnými sedadlami skladaciu plátennú strechu.

Okrem vízie toho, ako by mohlo vyzerať SUV značky Škoda, ukazovali koncepty niekoľko zaujímavých riešení, o ktorých konštruktéri v tom čase uvažovali. Štúdie mali napríklad jeden stierač skrytý v pravom čelnom stĺpiku, piate dvere boli dvojdielne a spodná časť, ktorá sa sklopila do roviny s podlahou, mohla slúžiť ako lavica na sedenie. Alebo tam bolo možné umiestniť nosič na dva bicykle. Okrem toho tu bola napríklad chladená nádržka na vodu v stredovej konzole, odnímateľná navigácia a pri oranžovom koncepte sa zadné sedadlá dali zložiť do roviny s podlahou tak, že vznikla nová úžitková plocha.

Sériovka zažiarila v showroomoch aj v Top Gear

Škoda YETI v produkčnej verzii prišla k zákazníkom o štyri roky neskôr. Ponechala si svojrázny dizajn konceptov, ale v porovnaní s nimi narástla, zmohutnela a dostala vyspelejšiu techniku. Okrem iného aj platformu z Octavie, ktorá umožňovala zabudovanie pohonu všetkých kolies. Kolmá zadná časť, ktorá síce v sériovom prevedení nedostala vertikálne svetlomety v stĺpikoch karosérie, zvyšovala úžitkovú hodnotu auta a zároveň znižovala intenzitu prehrievania interiéru na slnku. To bol pri inak bohato presklenej karosérii príjemný detail. Vlastnosti auta velebil aj Jeremy Clarkson z Top Gear.

V pláne bol pick-up

Iba nedávno automobilka prezradila, že na prelome rokov 2012 a 2013 pripravila prototyp pick-upu odvodeného od modelu YETI. „Predná časť bola v podstate kompletne prevzatá zo sériového modelu YETI a zadná platforma vrátane nápravy, odpruženia a zavesenia, pochádzala z Volkswagenu Caddy Max. Panely karosérie v zadnej časti dizajnéri ušili na mieru tomuto prevedeniu,“ hovorí Martin Kadlec z Centra vývoja skúšobných karosérií ŠKODA AUTO, ktorý sa na vývoji pick-upu podieľal.

Zatiaľ čo klasický YETI meral na dĺžku 4 223 mm, pick-up dosahoval dĺžku 4 876 mm, pričom väčšina z tohto navýšenia išla na vrub predĺženému rázvoru (z 2 578 mm až na 3 006 mm) a časť aj pretiahnutému zadnému previsu (985 mm vs. 768 mm). Úložná plocha mala rozmery 1 936 × 1 170 mm a korba bola na pomery kompaktných pick-upov nezvyčajne hlboká: 625 milimetrov. Bolo to dané tým, že základom bolo vozidlo SUV vyššej konštrukcie ako pri bežných kompaktných pick-upoch. Nech však bol výsledok akokoľvek praktický, sériovej výroby sa napokon nedočkal.

Špeciálny YETI pre Čínu

YETI sa napriek tomu vyrábal aj v predĺženej verzii. Tá sa predstavila v podstate spolu s modernizáciou modelu v roku 2013 a bola určená výhradne pre čínsky trh. Zákazníci v Číne si totiž potrpia na väčší priestor na zadných sedadlách. Rázvor sa preto natiahol na 2 638 milimetrov (o 60 mm viac ako bežné prevedenie). Škoda YETI zostala vo výrobe do roku 2017, celkovo sa jej predalo vyše 630 000 kusov.

Exit mobile version