Keď nám v redakcii pristálo najmenšie SUV od Volva, a ešte v čisto elektrickej verzii, boli sme zvedaví. Najmenší spomedzi trojice XC90, XC60 a XC40 bude ideálnym spoločníkom do mesta, no my sme zistili, že sa netreba báť ani výletov mimo neho. Aj keď je už v ponuke aj verzia s jedným elektromotorom na prednej náprave, my sme testovali výkonnejšiu verziu s elektromotormi na oboch nápravách.
Na názov Recharge si v prípade Volva budeme musieť postupne zvyknúť. Dostane ho každý zo siete nabíjateľný model, platí to pre elektromobily aj plug-in hybridy. Volvo XC40 Recharge je prvým z piatich elektrických áut, ktoré chce švédska automobilka predstaviť v priebehu piatich rokov.
Čistý dizajn
Elektromobil sa na prvý pohľad nelíši od úspešného SUV XC40. Má však o niečo nižšiu svetlú výšku. To kvôli batériám ukrytým v podlahe. Trochu miesta stratil v batožinovom priestore. Túto stratu má nahradiť odkladací priestor pod kapotou, ktorý vznikol nahradením spaľovacieho motora menším elektromotorom. Dizajn je minimalistický, mriežka chladiča je nahradená nepriechodným kusom. Rovnaký minimalistický prístup nájdeme aj v interiéri.
Aj keď nové vozidlo stavia na vynikajúcich bezpečnostných normách pôvodného modelu XC40, konštruktéri spoločnosti Volvo Cars úplne prepracovali a posilnili jeho prednú konštrukciu. Potrebovali vyriešiť absenciu motora a dokázali tak splniť vysoké bezpečnostné požiadavky značky Volvo a zabezpečili, aby aj v tomto vozidle ľudia jazdili rovnako bezpečne ako v každom Volve. Akumulátor chráni bezpečnostná klietka zabudovaná uprostred konštrukcie karosérie vozidla. Jeho umiestnením do podlahy sa zároveň znížilo ťažisko, čo lepšie chráni vozidlo pred prevrátením.
Jazda bez emisií a v tichu
Dvojica elektrických motorov – jeden vpredu, druhý vzadu – produkuje spolu výkon 300 kW a krútiaci moment 660 Nm. Batéria má kapacitu 75 kWh a umožní vozidlu prejsť na jedno nabitie 420 km. Teda podľa oficiálneho údaju, v praxi Volvo XC40 Recharge Twin prejde skôr 330-350 kilometrov. Vstup pre nabíjanie sa nachádza na ľavej strane vzadu. Toto riešenie je určite praktickejšie, ako keby malo byť umiestnené vpredu pred dverami vodiča. Aj vďaka kompaktnejším rozmerom sa tak pohodlne dostanete aj na zle riešené nabíjacie miesta.
Aj keď ide o zatiaľ najmenšie SUV od Volva (chystá sa XC20), jeho vzhľad je robustný a aj interiér ponúka dostatok miesta štvorici pasažierov. Vlastnosť, ktorá je praktická, je batožinový priestor pod kapotou s objemom 30 litrov. Sem môžete odložiť napríklad nabíjacie káble, prípadne menšiu tašku.
Vlastnosti športového auta
Jazdná dynamika je kapitola sama o sebe. Celkový výkon 408 koní a krútiaci moment 660 Nm stoja za zrýchlením z 0 na 100 kilometrov len za 4,9 sekundy! To je údaj, ktorý sa pri kompaktnom SUV nevidí často. Jazdné vlastnosti na druhej strane športové nie sú, no potenciál zrýchlenia prispieva k vyššej bezpečnosti jazdy. Pohon je permanentne 4×4 a rozdelenie hnacej sily je v pomere 50:50. Zvláštnosťou je, že v tomto elektromobile nenájdete žiadne jazdné režimy. To znamená, že ako budete jazdiť, taká bude spotreba. Štýl vašej jazdy sa odzrkadlí na tom, koľko spotrebujete kWh na 100 km.
My sme jazdili v priemere za 20-25 kWh. V meste sa dá hodnota stlačiť aj pod 20 kWh. Samozrejme, Volvo ponúka jazdu pomocou jedného pedálu, XC40 dokáže po uvoľnení plynového pedálu úplne zastaviť a zároveň udržať vozidlo na mieste bez potreby stlačenia brzdového pedálu. Ak by vám predsa chýbal režim Eco, je tu funkcia Range Optimizer. Tá však obmedzuje len výkon klimatizácie.
Prívetivé ovládanie
Samotný akumulátor má nominálnu kapacitu 78 kWh, využiteľných je z toho 75 kWh. Nabíjať ho môžete najvyšším výkonom 150 kW, takže sa z 0 na 80% kapacity dostanete za 37 minút. V aute nečakajte žiadne komplikované nastavenia, preklikávanie a slajdovanie mnohých obrazoviek. Volvo XC40 Recharge je jednoduchosť sama.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | trojfázový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 78 kWh |
Max. výkon | 300 kW/408 k |
Max. krútiaci moment | 660 Nm |
Dojazd | 400 km |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 425 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 863 mm |
Výška | 1 647 mm |
Rázvor náprav | 2 702 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 113 kg |
Objem batožinového priestoru | 413 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Rozmer pneumatík | 235/45 R20 vpredu
255/40 R20 vzadu |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 17,6 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 27,3 kWh / 100 km |
Okresky: | 20,3 kWh / 100 km |
Dojazd | 400 km |
Maximálny nabíjací výkon | 150 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 68 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 37 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 55 155 € |
Základná cena testovanej verzie | 65 425 € |