startstop

Poznáte tohto chlapíka? Má najlepšiu prácu na svete

Myslíte si, že keď si objednáte celkom nové Bugatti, budete prvý, kto sa v ňom prevezie? Omyl. Už pred vami v ňom sedel Steve Jenny a najazdil v ňom najmenej 345 kilometrov. 

Bugatti Centodieci je mimoriadne vzácne superauto. Postaví sa len 10 kusov a jeho výroba ešte stále prebieha. Predstavením modelu Centodieci francúzska automobilka oslávila 110 rokov od založenia. Automobil vychádza z modelu Chiron, ale váži o 20 kg menej. Pod zadnou kapotou sa 8-litrový 16-valec s výkonom 1600 koní. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 2,4 sekundy, z 0 na 200 km/h za 6,1 sekundy a z 0 na 300 km/h za neuveriteľných 13 sekúnd. Pri tak nízkom počte vyrobených kusov by sa mohlo zdať, že tieto autá budú ukryté v garážach prakticky bez najazdených kilometrov Ale každý jeden kus Centodieci prejde najmenej 345 km ešte pred tým, ako sa dostane k novému majiteľovi. Počas tohto testovacieho procesu dosiahne rýchlosť viac ako 320 km/h. A kto má túto zodpovednú prácu na starosti? Steve Jenny.

Kojený benzínom

Bugatti nekontroluje svoje vyrobené vozidlá iba s bielymi rukavicami a lupou. Vždy sa obracia na Steva Jennyho so žiadosťou o najdôkladnejšiu kontrolu v rámci celého motorizmu. Tak napríklad, popisom práce Steva je vyskúšať každé vyrobené Centodieci na 300-kilometrovej testovacej trati, ktorá vystaví auto takmer akejkoľvek situácii, s ktorou sa majiteľ môže so svojím autom v živote stretnúť. Časť trate zahŕňa zrýchlenie a rýchlostné testy na uzavretom letisku. Na ňom sa tento hypercar rozbehne na svoju elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 380 km/h.

Steve Jenny vykoná taktiež aj slalomové a núdzové manévre, pri ktorých sa tento stroj dostane na limity svojich schopností. Test nie je len o overení výkonu. Bugatti tvrdí, že Jenny je tak citlivo naladený na Centodieci, resp. vozidlá značky Bugatti všeobecne, že dokáže vycítiť malé odchýlky takmer vo všetkom. Od zvuku motora a hluku vozovky až po zvuky spínačov a tlačidiel v kokpite. Ako keby Jenny neprišiel na svet v pôrodnici, ale na montážnej linke.

Po vykonaní 300-kilometrov testovacej jazdy a vykonaní potrebných úprav Bugatti vymení filter prevodovky a vymení kolesá s pneumatikami za finálnu sadu, ktorá bude doručená zákazníkovi. Jenny následne nastúpi na ďalšiu, asi 45-kilometrovú jazdu, aby sa uistil, že je všetko v poriadku. Až potom Centodieci putuje k zákazníkovi. S 345 najazdenými kilometrami na tachometri.
Príbeh kontrolóra kvality
Steve Jenny vyrastal v Alsasku a vždy mal v krvi výkonnostné inžinierstvo. Po získaní vodičského oprávnenia postavil súťažné auto a dokonca sa zúčastnil rely ako spolujazdec. Až potom sa stal precíznym mechanikom a meracím technikom a neskôr aj inšpektorom kvality s veľkým záujmom o presnosť a kvalitu. V renomovaných dodávateľských spoločnostiach ako Mahle a BBS vyvinul komponenty pre motoristický šport navrhnuté tak, aby odolali najbrutálnejšiemu opotrebovaniu, G silám a teplotám.

Ako sa začal písať jeho príbeh v Bugatti? V máji 2004 mu zavolal kamarát a povedal mu o autách na súkromnej pretekárskej dráhe v Colmare, ktoré sú rýchle ako stíhačky. Uvidel tam prototypy Bugatti Veyron, ktoré ho okamžite zaujali. V júni je na pretekoch do vrchu neďaleko Molsheimu a zvedavosť ho nakoniec premôže. Ide sa pozrieť do priestorov Bugatti. Spojenie dedičstva značky s precíznym inžinierstvom naňho hlboko zapôsobilo a o chvíľu neskôr odošle žiadosť o zamestnanie.

Ako jeden z prvých zamestnancov podpísal pracovnú zmluvu. Jeho náplňou práce je vytvoriť a analyzovať oddelenie kontroly vozidiel. Mal byť zodpovedný za vývoj procesu, ktorý by zabezpečil, že každé Bugatti bude fungovať perfektne a bude dodržiavať rovnaké prísne kritériá. Jednoducho to nebude Bugatti, kým ho Steve neschváli.

Prvá jazda vo Veyrone

Počas nadchádzajúcich mesiacov vyvinul nové procesy kontroly kvality a nainštaloval meraciu a analytickú miestnosť, kde sa vozidlá pred dodaním zákazníkom dôkladne testujú. Prvú testovaciu jazdu na Veyrone absolvoval 3. marca 2005. Sedel na sedadle spolujazdca vedľa skúseného inžiniera kvality a musel sa sústrediť na mnohé technické aspekty. Napokon ho povýšili na hlavného kontrolóra kvality Veyronu.

Na začiatku v Bugatti mnoho hodín diskutovali o tom, koľko kilometrov bude potrebných na kontrolnú testovaciu jazdu, aby sa pokrylo čo najviac situácií, ktoré môžu zákazníci zažiť. Testovacia jazda zahŕňa okrem jázd po diaľniciach a v mestách aj akceleračné a slalomové prejazdy na letisku a na pretekárskej dráhe. Vozidlá Bugatti sú jediné autá na svete, ktoré podliehajú takémuto prísnemu a intenzívnemu procesu záverečnej kontroly.

Proces kontroly

Čo všetko má teda Steve Jenny v popise práce? Nie je to len o vození sa. Najprv skontroluje, do ktorého regiónu bude auto dodané. Následne skontroluje nastavenie homologizácie a konfiguráciu, ktorú si zákazník vybral. Boli do automobilu zakomponované všetky úpravy a možnosti na mieru, ktoré si zákazník želal? Ďalej kontrolór kvality testuje všetky elektrické funkcie auta. Ak je táto kontrola úspešná, naštartuje 16-valec a vyráža s ním na cesty.

Skúšobná jazda trvá približne 5 hodín a v regióne Alsaska zvyčajne prejde vzdialenosť 300 kilometrov. Počas kontroly jazdnej dynamiky Steve Jenny skontroluje hmotnosť pedálov a ich odozvu, pocit z riadenia a pozorne počúva akékoľvek neobvyklé zvuky. Na 80. kilometri prekonáva cestu z dlažobných kociek a pozorne si všíma komfort jazdy a hluk odpruženia.

Testy zrýchlenia a správania sa vo vysokých rýchlostiach vykoná Steve na každom Bugatti na uzavretej dráhe letiska Colmar. Tam prechádzajú športiaky rôznymi funkčnými testami pri rýchlostiach nad 300 km/h. Launch control, aktivácia vzduchovej brzdy, rýchla zmena jazdného pruhu, prudké brzdenie pri rýchlosti 200 km/h, plné brzdenie či kontrola elektronického stabilizačného systému.

Po testoch na letisku v Colmare sa Steve vracia naspäť do Molsheimu. Tam si zapíše svoje poznámky. Len ak auto splní každé z dlhého zoznamu kritérií, je pripravené na ďalší krok. Mechanici vymenia olej v prevodovke a vymenia kolesá. Nasleduje hodinová testovacia jazda v dĺžke najmenej 45 kilometrov, aby sa dospelo k finálnemu schváleniu jazdnej dynamiky. Celkovo možno povedať, že vozidlá Bugatti pred expedíciou najazdili 350 až 750 kilometrov kvôli podrobnému testovaniu.

Exit mobile version