startstop

Jaguar sa potápa. Predáva obstarožné autá, ktoré nedokážu zaujať

Výsledky predaja za rok 2022 sú obrovským sklamaním. Jaguar dopláca na krízu identity, silnú konkurenciu v podobe Land Roveru a vekovo staré modelové portfólio.

V roku 2022 dokázala britská automobilka predať len necelých 62 tisíc vozidiel. To je najhorší výsledok od roku 2012. V porovnaní s rokom 2018, kedy Jaguar predal vyše 180 tisíc vozidiel ide o prepad 66 %. V porovnaní s rokom 2021 klesol predaj Jaguaru o 28 %. Nech sa na to pozriete akokoľvek, výsledky sú jednoducho zlé a neprístojné značke Jaguar. Len pre zaujímavosť – v roku 2022 predal Jaguar na Slovensku 56 vozidiel. V roku 2021 to bolo 107 automobilov.

Ako je však možné, že značku ponúkajúcu tri relatívne moderné SUV, dva vizuálne atraktívne sedany a plne elektrické SUV čakajú ťažké časy? Jaguar v priebehu nasledujúcich týždňov predstaví stratégiu uvedenia nových modelov do roku 2025. Podľa zákulisných informácií by malo ísť minimálne o tri nové elektrické modely typu SUV.

Tri faktory

Už by bolo načase. Veď spomínate si, kedy naposledy Jaguar predstavil nové auto? Bolo to ešte v roku 2018, keď uviedol na trhu luxusný elektromobil I-Pace. E-Pace je na trhu už 6 rokov, F-Pace 7 rokov, sedany XE a XF vyše 8 rokov a kupé F-Type dokonca vyše 10 rokov. Aj keď sa Jaguar snaží aktualizovať svoje modelové portfólio početnými faceliftami, na novšiu a modernejšiu konkurenciu jednoducho stráca. S dynamikou uvádzania nových modelov ako v prípade BMW alebo Mercedesu jednoducho nemôže súperiť.

Gro portfólia a predajov Jaguaru tvoria SUV. To v dnešnej dobe nikoho neprekvapí. Ale Jaguar nemá medzi zákazníkmi vybudovaný taký imidž výrobcu SUV ako napríklad Land Rover. Jeho ponuka je navyše širšia a špeciálne v podaní vozidiel Range Rover aj luxusnejšia. To je ďalší problém Jaguaru. Klientela nevie presne, kam má značku zaradiť. Ide o prémiového výrobcu? V minulosti to tak bolo, no od času, kedy značku prevzal Ford a presadil zaradenie cenovo dostupnejších modelov s pochybnou kvalitou, renomé značky zjavne utrpelo. V rukách indického koncernu TATA Motors sa síce Jaguar vrátil na cestu výrobcu prémiových produktov, ale od rozchodu s Fordom ešte zjavne neuplynulo dostatočne veľa času.

Exit mobile version