startstop

Tesla porazená vo vlastnej hre. Prvenstvo v Kalifornii získava…

Mercedes verzus Tesla – 1:0. Mercedes prekonal Teslu a ako prvý v americkej Kalifornii spustí predaj autonómnych automobilov. Vodiči modelov EQS si tak oddýchnu a riadenie ponechajú na autonómny systém vozidla. A to všetko úplne legálne.

Mercedes a Tesla spolu súperili o prvenstvo v spustení predaja autonómnych automobilov v americkej Kalifornii. Tento súboj však vyhrala nemecká automobilka s trojcípou hviezdou, keďže oficiálne spúšťa predaj vozidiel EQS s autonómnym systémom riadenia. Autonómne riadenie ako také pravdepodobne najviac preslávila Tesla, avšak posledné roky ukazujú, že štafetu a líderstvo v tejto disciplíne preberajú iné automobilky. Tým sa darí nielen technicky, ale aj legislatívne.

Prepáč, Tesla

Kalifornský úrad pre motorové vozidlá totiž udelil automobilke Mercedes-Benz povolenie, na základe ktorého môže miestnym obyvateľom v Kalifornii začať predávať automobily so systémom asistovaného riadenia na tretej úrovni. To znamená obrovský úspech pre Mercedes a zároveň zásadnú výhru v súboji s Teslou. Takéto povolenie robí z Mercedesu vôbec prvú automobilku, ktorá môže v Kalifornii predávať vozidlá so spomínaným asistentom.

Tento asistent dokáže ovládať automobil bez toho, aby sa vodič musel dotýkať volantu a sledovať premávku okolo. Treba podotknúť, že dôležitosť tohto kroku podčiarkuje fakt, že trh v Kalifornii patrí medzi tie najväčšie v rámci USA. Ak by sme systém úrovní 3 a 2 porovnali, v prípade úrovne 2 musí mať vodič neustále vozidlo pod kontrolou. Mal by mať ruky na volante a venovať sa situácii v premávke.

Čoskoro snáď všetky štáty USA

Systém tretej úrovne, akým je napríklad aj Mercedes Drive Pilot, umožňuje vodičovi nesiahať na volant a nevenovať sa okoliu. To znamená, že sa môže venovať plne iným aktivitám ako napríklad sledovaniu filmov alebo hrať hry v infotainment systéme. No jedným dychom treba dodať, že aj systém tretej úrovne má isté limity. Vodič musí byť schopný prevziať kontrolu nad vozidlom, ak si to vyžaduje situácia. To znamená, že spánok za volantom je neprípustný.

Tento systém autonómneho riadenia by mal vodič použiť iba do rýchlosti 40 míľ za hodinu, čo v prepočte znamená hranicu 64 km/h. Rovnako tak systém môže použiť iba na istých úsekoch ciest. Sem patrí napríklad diaľnica, ktorá prepája štát Kalifornia a štát Nevada. Mercedes však nekončí a rokuje o povolení využívať tento systém autonómnej jazdy vo všetkých štátoch USA. Systém Mercedes-Benz Drive Pilot zatiaľ dostanú iba vlajkové lode EQS a Trieda S.

Exit mobile version