startstop

VW Golf s V10 a 500 koňmi bol realitou. Bolo to vraj šialené auto

VW Golf V10 existoval

A toto ste vedeli? VW Golf V10 s až 500 koňmi skutočne vznikol, do sériovej produkcie to však nikdy nedotiahol.

VW Golf netreba asi nikomu dvakrát predstavovať. Svojho času to bolo jedno z najpopulárnejších vozidiel na svete a jeho korene siahajú až do roku 1974. V súčasnosti máme na scéne jeho 8. generáciu, ktorú okrem iného kúpite aj v športových verziách GTI, GTD, GTE a R. Práve posledný menovaný variant je z rodiny Golfu najvýkonnejší, pričom ponúka 235 kW, teda 320 koní a 420 Nm, ktoré sa prenášajú na všetky kolesá. Zdá sa vám to málo? A čo keby sme vám povedali, že v minulosti vzniklo aj 500-koňové monštrum s motorom V10?

VW Golf Mk5 R32

Piata generácia Golfu bola v ponuke hneď v niekoľkých športových verziách, pričom vtedajším vrcholom bol dobre známy variant R32. Pod kapotou mal 3,2-litrový motor VR6, ktorý produkoval 184 kW (250 koní) a 320 Nm. Hnacia sila bola prenášaná na všetky štyri kolesá, vďaka čomu dokázal tento ostrý hatchback zrýchliť z nuly na stovku za 6,5 sekundy a s automatom dokonca len za 6,2 sekundy. Inžinierom z Wolfsburgu to však očividne nestačilo a tak pracovali na ešte ostrejšom variante.

V interview pre magazín The Intercooler to prezradil Marcos Marques, projektový manažér eFuels Porsche. Ten tvrdí, že v prípade piatej generácie Golfu Volkswagen postavil model s vidlicovým desaťvalcom a pohonom všetkých kolies. Agregát bol rovnako ako pri ostatných verziách namontovaný priečne vpredu, zatiaľ čo superšporty koncernu (Audi R8 či Lamborghini Gallardo), s ktorými daný motor zdieľal, ho mali uložený pozdĺžne vzadu.

VW Golf Mk5 R32
500 atmosférických koní!

Marques síce nebol do spomínaného projektu priamo zapojený, no verí, že vznikol v období, keď mal koncern VW záujem o vstup do F1. Motor mal okolo 500 koní, pričom točil až do 8200 ot./min. V tajnom ústredí vo Wolfsburgu si Marques zároveň všimol aj funkčný prototyp: „Videl som ho a niekoľkokrát som ho počul bežať, bolo to dosť šialené auto.“

Do produkčnej podoby sa však toto vozidlo nikdy nedostalo, pričom dôvody nepoznáme. Nebol to však posledný projekt tohto typu. V roku 2014 totiž VW predstavil koncept R400 s 2,0-litrovým štvorvalcom TSI a 400 koňmi pod kapotou. S neskorším odhalením emisného škandálu Dieselgate však dostal stopku. V dnešnej dobe, kedy oči koncernu smerujú k elektrickej budúcnosti, už podobný hardcore model ani vo forme konceptu nečakáme. VW totiž leje väčšinu financií práve do batériových technológií.

Exit mobile version