startstop

Bugatti Bolide dostane monokok homologizovaný FIA

Ľahký hyperšportiak určený len na okruhy, poháňaný ikonickým motorom W16 bez akýchkoľvek limitov, bude predstavovať úplne novú úroveň inžinierskych, aerodynamických a technologických inovácií, akú sme doposiaľ nemali možnosť vidieť. Bugatti Bolide teraz odkrýva tajomstvá monokoku vyrobeného z uhlíkových vlákien, ktorý má v prípade nehody zachrániť posádke život.

V záujme perfektných jazdných vlastností museli konštruktéri okrem bezpečnosti myslieť aj na hmotnosť a vyváženie auta. Aby vodič a spolujazdec sedeli vo vozidle dokonale vyvážene, má bezpečnostná bunka dve hlboké vaničky z uhlíkových vlákien. Bugatti pre lepšiu predstavu zverejnilo koncept samotnej konštrukcie, ktorá spredu jemne pripomína katamarán na mori. Pohonné komponenty sú v Bolide ukryté medzi týmito vaňami, pričom motor môže byť umiestnený o 60 milimetrov viac vpredu ako tomu je momentálne v Chirone. To zlepšuje rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou, čo na pretekárskej dráhe prinesie nezanedbateľné výhody.

Foto: Bugatti
Úspešné stresové testy

Záťažové nároky na materiál sú obrovské. Jednou z najnáročnejších požiadaviek FIA je bezpečnosť v prípade prevrátenia. A-stĺpiky musia v týchto momentoch zvládnuť 7,5 tony. Aby skúška prebehla úspešne, maximálna deformácia v bode, kde pôsobí zaťaženie, nesmie presiahnuť 50 milimetrov. Porucha materiálu okolo bodu nie je povolená. Pri ďalších testoch bol B-stĺpik zaťažený dvanástimi tonami, pričom celý podvozok bol v pozdĺžnom smere zaťažený šiestimi tonami.

Ale aj bez scenára havárie bude karoséria Bugatti Bolide vystavená extrémne vysokej záťaži. Ak napríklad Bolide skutočne bude schopné jazdiť rýchlosťou okolo 500 km/h, ako o tom hovorí Bugatti, podľa prepočtov bude na spojlerový mechanizmus, podvozok a pneumatiky pôsobiť prítlak takmer 3000 kilogramov.

Foto: Bugatti
Ďalšie prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti

Pre zaistenie ešte vyššej úrovne bezpečnosti je Bolide vybavený automatickým hasiacim systémom na vojenskej úrovni, ktorý v porovnaní s hasiacimi jednotkami používanými v bežných pretekárskych autách predstavuje v každom ohľade zásadný bezpečnostný upgrade. Na uľahčenie nastupovania a vystupovania z dvojmiestneho kokpitu sú vonkajšie časti otočných opierok hlavy pripevnené k dverám. S rámom dverí sú spojené pomocou konzoly v tvare X, ktorá je konštrukčným komponentom. Držiak, vytvorený dizajnérskymi a inžinierskymi tímami Bugatti, je vyrobený z 3D tlačeného hliníka a hoci váži iba 300 gramov, vydrží zaťaženie viac ako 700 kg.

Foto: Bugatti

Vo vnútri sú vodič a spolujazdec pripútaní šesťbodovým bezpečnostným systémom homologovaným FIA. Okrem toho, že držia cestujúcich pevne na svojom mieste počas extrémnych síl (2,5 g) vznikajúcich pri prejazde zákrutami, akcelerácii a brzdení, poskytujú najvyššiu možnú úroveň bezpečnosti. Sedadlá sú tiež testované podľa predpisov. Kokpit Bolide je tiež kompatibilný so systémom ochrany krku.

Najmodernejšie prvky pasívnej bezpečnosti sú v Bolide doplnené o špičkové technológie aktívnej bezpečnosti, vrátane kontroly trakcie, elektronickej kontroly stability a protiblokovacieho brzdového systému. Vysokovýkonný systém klimatizácie umožní majiteľom Bolide pretekať aj v mimoriadne horúcich podmienkach, ktoré by boli náročné alebo dokonca nemožné pre mnohé iné pretekárske autá.

Foto: Bugatti
Maximálka 500 km/h?

Bugatti zatiaľ oficiálne nehovorí o dynamike produkčného auta. Vďaka pohonu všetkých kolies by však zrýchlenie z 0 na 100 km/h mohlo trvať do 2,2 sekundy, z 0 na 200 km/h do 4,5 sekundy a po 20 sekundách od štartu by Bolide mohol atakovať rýchlosť neuveriteľných 500 km/h. Z tejto rýchlosti pritom bude schopný zastaviť do 14 sekúnd. Diferenciál na prednej náprave pracuje s pozdĺžnou uzávierkou a na zadnej náprave s priečnou uzávierkou. Pohotovostnú hmotnosť chce Bugatti v porovnaní s Chironom znížiť z 1995 na 1450 kilogramov, čo by viedlo k pomeru výkonu a hmotnosti neuveriteľných 0,9 kg/k. Najvyšší výkon motora by mal dosahovať 1600 koní a krútiaci moment 1600 Nm.

Foto: Bugatti

Vďaka novému uloženiu motora je zavesenie pohonnej jednotky Bolide trikrát tuhšie ako pri Chirone. Bolide tiež používa 3D tlačené titánové vahadlá, ktoré pomáhajú vytvárať zložito tvarované a ľahké komponenty. Bugatti v roku 2021 avizovalo, že Bolide zvládne prejsť jedno kolo na Nordschleife za 5 minút a 31 sekúnd. Prvé dodávky Bolide začnú zákazníkom prichádzať v roku 2024, cena jedného kusu sa bude pohybovať na úrovni 4 milióny eur.

Pokiaľ vás zaujímajú ďalšie známe technické detaily o Bugatti Bolide, prečítajte si náš starší článok.

Exit mobile version