startstop

Škoda Superb oficiálne: technika, motory, výbava

Nová Škoda Superb Combi. Foto: Škoda

Škoda dnes oficiálne odhalila štvrtú generáciu modelu Superb. Predávať sa bude vo verzii liftback aj kombi a zachová si benzínové aj naftové motory. Vo verzii plug-in hybrid prejde na elektrický pohon vyše 100 km.

Nová generácia prichádza s maskou chladiča, ktorá je spolu s logom Škoda na kapote a lištami predného nárazníka vyvedená v novom odtieni Dark Chrome. Vďaka radu úprav má nový Superb lepšiu aerodynamiku. Hodnota súčiniteľa odporu vzduchu Cx verzie liftback je 0,23 a u kombi 0,25, čo predstavuje zníženie o 10, resp. 15 %.  Elektricky ovládaná aktívna žalúzia za prívodom vzduchu v prednom nárazníku reguluje prúdenie podľa potreby chladenia motora. Ďalším aktívnym automaticky riadeným prvkom je systém chladenia predných bŕzd využívajúci prúdenie vzduchu zabezpečované ventilátorom chladiča. Optimalizované deflektory pred prednými kolesami a modernizované kryty podvozku zase zlepšujú prúdenie vzduchu pod vozidlom.

Foto: Škoda
Dizajn
Superb môže byť vybavený Matrix-LED prednými svetlometmi druhej generácie, pre výbavový stupeň L&K sú tieto svetlá štandardom. V každom svetlomete sú vedľa seba umiestnené dva Bi-LED moduly, jeden pre stretávacie a druhý pre diaľkové svetlá. Medzi nimi sa nachádza kryštalicky tvarované statické svetlo pre prisvecovanie do zákrut. Oba Bi-LED moduly obsahujú celkom 36 jednotlivých svetelných segmentov. Každý segment je ovládaný nezávisle, aby neoslňoval protiidúce vozidlá.
V porovnaní s prvou generáciou Matrix-LED poskytujú nové predné svetlomety o 40% väčšiu svietivosť. Pod Bi-LED modulmi sa nachádza tenký LED pásik v tvare „L“. Základné svetlomety majú dva LED moduly pre stretávacie a diaľkové svetlá a pod nimi vodorovný pás LED diód slúžiaci ako parkovacie svetlo, svetlo pre denné svietenie a ukazovateľ smeru. Zadné svetlá sú výrazne užšie ako u predchádzajúcej generácie a sú tiež k dispozícii v dvoch verziách. Vyššia verzia ponúka oproti základnému prevedeniu dynamické smerovky. Mierne zväčšenie dĺžky a výšky sa ďalej pozitívne prejavilo na priestornosti interiéru. Objem batožinového priestoru sa pri verzii liftback zväčšil o 20 litrov na 645 litrov a pri verzii kombi o 30 litrov na 690 litrov. Celkový objem batožinového priestoru verzie kombi so sklopenými zadnými sedadlami je úctyhodných 1920 litrov.
Foto: Škoda
Štvrtá generácia modelu Superb bude k dispozícii v šiestich metalických a dvoch nemetalických farbách. Šesť z týchto farieb je úplne nových: nemetalická biela farba Purity a metalické odtiene strieborná Pebble, čierna Ebony, modrá Cobalt, červená Carmine a žltá Ice Tea. Všetky varianty sú štandardne vybavené kolesami z ľahkých zliatin, od strieborných 17″ kolies až po 19″ kolesá za príplatok.
Foto: Škoda
Rozmery (porovnanie so súčasným modelom)
Rozmery Škoda Superb Škoda Superb Combi
Dĺžka [mm] 4 912 (+43) 4 902 (+40)
Šírka [mm] 1 849 (–15) 1 849 (–15)
Výška [mm] 1 481 (+12) 1 482 (+5)
Rázvor [mm] 2 841 2 841
Priestor na hlavu vpredu [mm] 1 049 (+11) 1 049 (+7)
Priestor na hlavu vzadu [mm] 986 (+6) 1 008 (+8)
Objem batožinového priestoru [l] 645 (+20) 690 (+30)
Interiér

V prepracovanom interiéri sa teraz nachádza voľne stojaci centrálny displej s uhlopriečkou 13 palcov. Dopĺňa ho head-up displej, 10-palcový virtuálny kokpit a nové multifunkčné ovládacie prvky (Smart Dials). Ide o tri otočné a tlačidlové ovládače pod displejom infotainmentu, každý s digitálnym displejom s priemerom 32 milimetrov. Superb má aj nové indukčné nabíjanie s výkonom 15 W a funkciou chladenia. Štandardom sú 4 porty USB-C s výkonom 45 W – dva vpredu a dva vzadu. Porty je možné okrem nabíjania smartfónov a tabletov využiť aj na napájanie notebookov. Osem reproduktorov vo výplniach dverí a jeden stredový reproduktor v prístrojovej doske dotvárajú príjemnú atmosféru. Za príplatok je k dispozícii audiosystém Canton so 14 reproduktormi, vrátane dvoch priestorových.

Foto: Škoda

Prepracovaná stredová konzola má čistý, priestrannejší a organizovanejší vzhľad, pričom volič prevodovky je teraz umiestnený priamo na stĺpiku riadenia. Tradičné výbavové stupne Ambition a Style po novom nahradí stupeň výbavy Selection, ktorý ďalej doplnia výbavy Sportline a Laurin&Klement. Každá z týchto úrovní výbavy sa vyznačuje špecifickým dizajnom interiéru s moderným poňatím s dôrazom na udržateľné materiály.

Foto: Škoda
Recyklované materiály

Interiér je zameraný na ekológiu, všetky textílie vrátane čalúnenia stropu sú vyrobené zo 100% z recyklovaných materiálov. Aj charakteristický dáždnik a škrabka na ľad sú vyrobené z recyklovaných materiálov. Všetky chrómované prvky v interiéri boli nahradené novým odtieňom Dark Chrome. Vnútorné spätné zrkadlo je bezrámčekové a má automatické stmievanie.

Podľa zvolenej konfigurácie má nový Superb predné sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedáku, nastaviteľným sklonom operadla, bedrovou opierkou, vyhrievaním, ventilovaním a masážnou funkciou. Tá využíva desať pneumaticky ovládaných vzduchových vakov a je možné ju ovládať na centrálnej obrazovke alebo pomocou ovládacích prvkov umiestnených priamo na sedadlách. Jumbo Box pod delenou sklopnou stredovou lakťovou opierkou obsahuje novú vyberateľnú schránku na okuliare a odkladaciu plochu s čističom obrazovky. Novým Simply Clever prvkom je elektricky ovládaný kryt batožinového priestoru vo verzii kombi.

Foto: Škoda
NA NASLEDUJÚCEJ STRANE: MOTORY, ASISTENČNÉ SYSTÉMY A BEZPEČNOSŤ

Foto: Škoda
Plug-in hybrid

Ponuka pohonných jednotiek novej generácie zahrnie tri benzínové, dva naftové motory a taktiež úplne novú verziu s mild-hybridným pohonom a plug-in hybrid. Práve tá bude vyhradená pre karosériu kombi a motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) je u nej doplnený elektromotorom. Maximálny kombinovaný výkon pohonného ústrojenstva je 150 kW (204 k). Krútiaci moment na predné kolesá prenáša šesťstupňová automatická prevodovka DSG.

Foto: Škoda

Kapacita vysokonapäťovej batérie sa oproti súčasnej generácii zvýšila o 12,7 kWh na 25,7 kWh, čím sa čisto elektrický dojazd vozidla predĺžil na viac ako 100 km. Okrem toho Škoda navýšila aj maximálny nabíjací výkon vo wallboxoch a na nabíjacích miestach so striedavým prúdom z 3,6 kW na 11 kW, takže sa batéria nabije z 0 na 100 % za 2,5 hodiny. K dispozícii je ale tiež nabíjanie jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 50 kW, takže z 10 na 80 % sa nabije za 25 minút. Rovnako ako predtým je možné nabíjanie pri výkone 2,3 kW aj z domácej 230V zásuvky. Palivová nádrž modelu Superb iV má objem 45 l.

Foto: Škoda
Spaľovacie motory

Základným motorom radu Superb je 1,5 TSI s mild-hybridnou technológiou a s výkonom 110 kW (150 k). Oba hybridné motory pochádzajú z novej generácie motorov EA 211 evo2, pracujú v úspornom Millerovom cykle a používajú turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Motor 1, 5 TSI s mild-hybridnou technológiou je navyše vybavený systémom automatického odpájania valcov ACT+. Energia získaná pri rekuperácii, ktorá čiastočne nahrádza brzdenie, môže pomôcť spaľovaciemu motoru elektrickým boostom alebo umožniť Superbu plachtiť s úplne vypnutým motorom.

Škoda Superb môže byť poháňaná aj dvoma variantmi motora 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 k) a 195 kW (265 k). Vrcholný benzínový motor a najvýkonnejší naftový motor 2,0 TDI s výkonom 142 kW (193 k) budú štandardne dodávané s pohonom všetkých kolies. Základným naftovým motorom je 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k). Všetky benzínové a naftové motory sa spájajú so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Všetkých šesť variantov pohonných jednotiek spĺňa emisnú normu Euro 6e.

Foto: Škoda
Adaptívny podvozok

Škoda Superb dostala adaptívny podvozok DCC Plus, ktorý je vo verzii L&K štandardom. Podvozok využíva dva nezávisle riadené ventily na oddelenie odskokovej a kompresnej časti odpruženia. Predtým boli obe funkcie riadené jedným ventilom. Nová generácia umožňuje rýchlejšie nastavenie tlmenia a širší rozsah tlmiacich charakteristík. Pri vhodnom nastavení DCC Plus zostáva karoséria vozidla vyrovnanejšia a menej náchylná k vibráciám a vertikálnym pohybom, najmä pri jazde po zlom povrchu vozovky, dlažobných kockách a ďalších nerovnostiach.

Foto: Škoda
Asistenčné systémy

Škoda Superb štvrtej generácie je vybavená niekoľkými novými asistenčnými systémami. Patrí medzi nich asistent pre odbočovanie, asistent prejazdu križovatkou, antikolízny asistent a varovanie pri vystupovaní z vozidla. V blízkej budúcnosti pribudne aj núdzové brzdenie s detekciou chodcov vzadu. Najnovšia generácia asistenta pri odbočovaní reaguje varovaním a prípadne automatickým brzdením, pokiaľ sa pri odbočovaní vľavo blíži vozidlo idúce v protismere. Antikolízny asistent podporuje vodiča aktívnym zvyšovaním momentu riadenia pri náhlych vyhýbacích manévroch, pokiaľ vodič zatočí príliš neskoro alebo nedostatočne prudko, aby zabránil kolízii. Funguje pri rýchlostiach od 30 do 150 km/h, je možné ho vypnúť, ale nedá sa trvalo deaktivovať.

Foto: Škoda

Asistent prejazdu križovatkou využíva radarové senzory a prednú kameru na varovanie pred chodcami, vozidlami alebo cyklistami prechádzajúcimi križovatkou. V prípade potreby asistent vydá vizuálne a akustické varovanie a potom automaticky zabrzdí. Varovanie pri vystupovaní z vozidla poskytuje vizuálne upozornenie vo vonkajšom spätnom zrkadle a tiež výstražný zvukový signál pri otvorení dverí, pokiaľ sa zozadu blíži iný účastník cestnej premávky. Systém má dosah 35 metrov a pokrýva uhol 120 stupňov.

Parkovací systém a pasívna bezpečnosť

Ďalšou novinkou je dokonalejší systém automatického parkovania. Ten dokáže bez pomoci vodiča zaparkovať vozidlo na miestach s kolmým a paralelným státím. Teraz okrem riadenia ovláda aj rýchlosť a automaticky zastaví, ak zistí prekážku. Zatiaľ čo predchádzajúci systém sa pri analýze okolia vozidla spoliehal iba na senzory v zadnej časti, nový systém pridáva obraz zo zadnej parkovacej kamery pre ešte lepšiu detekciu chodcov a detí.

Foto: Škoda

V prípade nehody chráni cestujúcich desať airbagov. Súčasťou štandardnej výbavy je airbag vodiča a spolujazdca, kolenný airbag vodiča, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy a stredový airbag medzi vodičom a spolujazdcom. Bočné airbagy pre druhý rad sedadiel sú k dispozícii za príplatok.

Exit mobile version