startstop

Neuveriteľný kiks moderátora. Utopil drahý offroad?

Foto: startstop.sk, Patrik Tančenko

Po štvrťstoročí sa Bronco vracia v životnej forme. Auto, ktoré nepozná hranice, si môžete zakúpiť aj na Slovensku, a to dokonca úplne bez elektrifikácie. Jeho najbližším konkurentom je Jeep Wrangler. Dokáže ho prekonať?

 

Ford v Európe bojuje o pozornosť, na starý kontinent posiela to najzaujímavejšie, čo má v ponuke. Nový Mustang, Bronco či Explorer sú autá, ktoré prebúdzajú emócie a stelesňujú túto americkú značku. V segmente poctivých off-roadov dlho kraľoval Wrangler, na ktorý nedá mnoho nadšencov dopustiť. A opomenúť nesmieme ani Defender, s ktorým má Ford Bronco jedno spoločné.

Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík
Správny krok

Výroba predchádzajúcej generácie Bronca skončila v deväťdesiatych rokoch. Druhá generácia prichádza ako svieža novinka s množstvom odkazov na svojho predchodcu. Zároveň sleduje aktuálne trendy a stelesňuje off-road súčasnosti, presne ako nový Defender.

Dizajn je nesmierne podarený, na karosérii nájdeme množstvo funkčných prvkov pripravených pre náročné zaobchádzanie. Vpredu sa nachádzajú kovové oká, v rohoch kapoty sú o niečo menšie úchopy, ktoré udržia zhruba 75 kilogramov. Na bokoch, v mieste prahov dverí, nájdeme oceľové lyžiny, ktoré by mali udržať celú váhu vozidla tak, aby sa dokázalo v prípade potreby skĺznuť po skalách.

Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík

Podobne ako Wrangler, aj Ford Bronco je v podstate terénnou buginou. Väčšinu panelov karosérie dokáže demontovať. Systém, ktorý kotví strechu, je prakticky totožný ako pri Wrangleri. Rozdiel je najmä v uchopení a spracovaní dverných krídel. Ford prináša uhladenejšie riešenie, nehovoriac o bezrámových oknách. Tie pôsobia prekrásne, aj keď vzniká otázka, koľko vydrží tesnenie v náročných podmienkach. Za zmienku stojí rozumné riešenie ukotvenia spätných zrkadiel na samostatný panel prednej kapoty. Vďaka tomuto riešeniu o nich neprídete ani po demontáži dverí.

Netradične je riešené aj veko batožinového priestoru. Skladá sa z bočných otváracích dverí a výklopného okna nad nimi. Riešenie má svoje výhody, ale aj nevýhody, o ktorých bližšie rozprávame vo videu. 

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík
Variabilita

Nami testovaná verzia Badlands je jednou z dvoch ponúkaných na slovenskom trhu. Na streche nájdete integrované nosníky s nastaviteľnými priečnikmi, vďaka ktorým sme mohli na Ford Bronco ľahko osadiť strešný box. Bohužiaľ, ich prítomnosť vám znemožní kompletne demontovať strechu. Aby ste tak urobili, musíte najprv odstrániť nosníky samotné, čo zaberie o čosi viac času.

Vyskúšali sme si aj box Northline Tirol, ktorý sme mali na aute namontovaný. Ten totiž prichádza v novej generácii. Okrem drobných vizuálnych zmien je tou kľúčovou nový rýchloupínací systém Torque Easy Fix (TEF). Upínací systém má momentový obmedzovač doťahu, vďaka čomu máte istotu, že box bude na streche vždy dobre ukotvený. Prepracovaná bola aj geometria klempového systému, tak aby spĺňala prísnejšie aerodynamickejšie podmienky a bola kompatibilná s väčšinou nosičov na trhu.

Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík

Slovenská značka Northline ponúka výbornú alternatívu k iným prémiovým strešným boxom. Najobľúbenejší model Tirol sme mali v redakcii už niekoľkokrát. Okrem skvelých ergonomických vlastností sa môže pochváliť až 420-litrovým objemom, nosnosťou 75 kilogramov či efektívnou dĺžkou 195 centimetrov. Výborne obstál aj v nárazových testoch, najmä vďaka kvalitnej konštrukcii a špeciálnej výstuži v špičke boxu.

Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík
Zrodený do terénu

Podobne sofistikované je aj Bronco samotné. Je postavené na rámovej konštrukcii s tuhou zadnou nápravou doplnenou panhardskou tyčou. Tlmiče Bilstein sú len čerešničkou na torte, vďaka nim dokáže auto bravúrne brázdiť terén aj vo vysokých rýchlostiach. Netradičným prvkom sériovej výbavy je systém odpojenia predného stabilizátora, kedy dokáže Bronco doslova vyvesiť kolesá. Tie následne kopírujú terén a náklony prenášané do karosérie sú podstatne menšie. Odpojiteľný stabilizátor oceníte aj pri krížení náprav, ktoré Broncu naozaj nerobí problém.

Pohon oboch náprav disponuje podobným riešením ako v prípade už predstaveného Rangeru. K dispozícii je nový režim 4A, vďaka čomu dokáže auto jazdiť s pohonom oboch náprav bez nutnosti rovnomerného prerozdelenia krútiaceho momentu. Režim takzvanej cestnej štvorkolky oceníte najmä pri presúvaní sa po bežných komunikáciách v zhoršených poveternostných podmienkach. Samozrejme, nechýbajú ani klasické režimy ako 2H, 4H či 4L s redukovaným prevodom.

Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík

Prostredníctvom kruhového ovládača dokážete meniť aj jednotlivé jazdné režimy, ktoré zodpovedajú konkrétnym povrchom a prekážkam v teréne. Uzávierka všetkých troch diferenciálov je samozrejmosťou, novinkou je systém, ktorý vám umožní otočiť sa s Broncom prakticky na mieste. Deje sa tak vďaka pribrzdeniu vnútorného zadného kolesa. Za ideálnych adhéznych podmienok (rozumej rozbahnená cesta), je otáčanie fakt hračka.

Nestratí sa ani na ceste

Interiér je presne taký, ako by ste od moderného off-roadu očakávali. Poctivé tvrdé plasty, masívne ovládače pripravené odolávať vode, prachu a nečistotám. Tvar palubnej dosky je naozaj originálny. Nechýbajú ani madlá po bokoch, len škoda, že ich nenájdeme aj niekde nad hlavou.

Pred vodičom sa nachádza hybridný analógovo digitálny prístrojový štít. Zobrazuje všetko podstatné, no zároveň nie je prečačkaný. Stredový displej je síce dotykový, no väčšinu funkcií aj tak ovládate tlačidlami alebo prostredníctvom volantu a kokpitu pred ním. Je vidieť, že vo Forde niekto rozmýšľal, akým spôsobom sa bude Bronco používať.

Foto: startstop.sk, Patrik Matejčík

Ford Bronco sa nestratí ani na bežnej ceste. Aj keď je pravda, že s AT-čkovým obutím to nie je na každý deň, výrazný diskomfort nepocítite. Podvozok je dobre naladený a dokáže sa správať sofistikovane aj na diaľnici. Kľúčovú úlohu tu zohrávajú práve spomínané pneumatiky. Aj napriek tuhej zadnej náprave nemáme z auta pocit ako pri iných offroadoch. Na buchotajúci zadok tak môžete zabudnúť. K dispozícii je aj množstvo asistenčných systémov a oceníte aj adaptívny tempomat.

Poctivý šesťvalec

Jediným motorom v ponuke je benzínový šesťvalec. Ten produkuje dostatok výkonu, aby vás príjemne zatlačil do sedadla. Podobný jazdný zážitok z agregátu sme mali v nedávno testovanom INEOS Grenadier s osadeným šesťvalcom z dielne BMW. Motor si rozumie aj s desaťstupňovým automatom, ktorý sa pomaly ale isto stáva osvedčenou voľbou.

TECHNICKÉ ÚDAJE                     Ford Bronco           
Usporiadanie a počet valcov R6
Zdvihový objem 2 694 cm3
Max. výkon 246 kW/335 k
Max. krútiaci moment 563 Nm
Palivo benzín
Pohon 4×4
Prevodovka 10-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 800 mm
Šírka 1 937 mm
Výška 1 962 mm
Rázvor náprav 2 950 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 343 kg
Rozmer kolies R17
Objem batožinového priestoru 873 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,2 s
SPOTREBA
Mesto 11,6 l/100 km
Diaľnica 12,5 l/100 km
Okresky 10,5 l/100 km
Priemer 12,1 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 86 490 €
Cena testovanej verzie 91 490 €

 

Exit mobile version