Po štvrťstoročí sa Bronco vracia v životnej forme. Auto, ktoré nepozná hranice, si môžete zakúpiť aj na Slovensku, a to dokonca úplne bez elektrifikácie. Jeho najbližším konkurentom je Jeep Wrangler. Dokáže ho prekonať?
Ford v Európe bojuje o pozornosť, na starý kontinent posiela to najzaujímavejšie, čo má v ponuke. Nový Mustang, Bronco či Explorer sú autá, ktoré prebúdzajú emócie a stelesňujú túto americkú značku. V segmente poctivých off-roadov dlho kraľoval Wrangler, na ktorý nedá mnoho nadšencov dopustiť. A opomenúť nesmieme ani Defender, s ktorým má Ford Bronco jedno spoločné.
Správny krok
Výroba predchádzajúcej generácie Bronca skončila v deväťdesiatych rokoch. Druhá generácia prichádza ako svieža novinka s množstvom odkazov na svojho predchodcu. Zároveň sleduje aktuálne trendy a stelesňuje off-road súčasnosti, presne ako nový Defender.
Dizajn je nesmierne podarený, na karosérii nájdeme množstvo funkčných prvkov pripravených pre náročné zaobchádzanie. Vpredu sa nachádzajú kovové oká, v rohoch kapoty sú o niečo menšie úchopy, ktoré udržia zhruba 75 kilogramov. Na bokoch, v mieste prahov dverí, nájdeme oceľové lyžiny, ktoré by mali udržať celú váhu vozidla tak, aby sa dokázalo v prípade potreby skĺznuť po skalách.
Podobne ako Wrangler, aj Ford Bronco je v podstate terénnou buginou. Väčšinu panelov karosérie dokáže demontovať. Systém, ktorý kotví strechu, je prakticky totožný ako pri Wrangleri. Rozdiel je najmä v uchopení a spracovaní dverných krídel. Ford prináša uhladenejšie riešenie, nehovoriac o bezrámových oknách. Tie pôsobia prekrásne, aj keď vzniká otázka, koľko vydrží tesnenie v náročných podmienkach. Za zmienku stojí rozumné riešenie ukotvenia spätných zrkadiel na samostatný panel prednej kapoty. Vďaka tomuto riešeniu o nich neprídete ani po demontáži dverí.
Netradične je riešené aj veko batožinového priestoru. Skladá sa z bočných otváracích dverí a výklopného okna nad nimi. Riešenie má svoje výhody, ale aj nevýhody, o ktorých bližšie rozprávame vo videu.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE
Variabilita
Nami testovaná verzia Badlands je jednou z dvoch ponúkaných na slovenskom trhu. Na streche nájdete integrované nosníky s nastaviteľnými priečnikmi, vďaka ktorým sme mohli na Ford Bronco ľahko osadiť strešný box. Bohužiaľ, ich prítomnosť vám znemožní kompletne demontovať strechu. Aby ste tak urobili, musíte najprv odstrániť nosníky samotné, čo zaberie o čosi viac času.
Vyskúšali sme si aj box Northline Tirol, ktorý sme mali na aute namontovaný. Ten totiž prichádza v novej generácii. Okrem drobných vizuálnych zmien je tou kľúčovou nový rýchloupínací systém Torque Easy Fix (TEF). Upínací systém má momentový obmedzovač doťahu, vďaka čomu máte istotu, že box bude na streche vždy dobre ukotvený. Prepracovaná bola aj geometria klempového systému, tak aby spĺňala prísnejšie aerodynamickejšie podmienky a bola kompatibilná s väčšinou nosičov na trhu.
Slovenská značka Northline ponúka výbornú alternatívu k iným prémiovým strešným boxom. Najobľúbenejší model Tirol sme mali v redakcii už niekoľkokrát. Okrem skvelých ergonomických vlastností sa môže pochváliť až 420-litrovým objemom, nosnosťou 75 kilogramov či efektívnou dĺžkou 195 centimetrov. Výborne obstál aj v nárazových testoch, najmä vďaka kvalitnej konštrukcii a špeciálnej výstuži v špičke boxu.
Zrodený do terénu
Podobne sofistikované je aj Bronco samotné. Je postavené na rámovej konštrukcii s tuhou zadnou nápravou doplnenou panhardskou tyčou. Tlmiče Bilstein sú len čerešničkou na torte, vďaka nim dokáže auto bravúrne brázdiť terén aj vo vysokých rýchlostiach. Netradičným prvkom sériovej výbavy je systém odpojenia predného stabilizátora, kedy dokáže Bronco doslova vyvesiť kolesá. Tie následne kopírujú terén a náklony prenášané do karosérie sú podstatne menšie. Odpojiteľný stabilizátor oceníte aj pri krížení náprav, ktoré Broncu naozaj nerobí problém.
Pohon oboch náprav disponuje podobným riešením ako v prípade už predstaveného Rangeru. K dispozícii je nový režim 4A, vďaka čomu dokáže auto jazdiť s pohonom oboch náprav bez nutnosti rovnomerného prerozdelenia krútiaceho momentu. Režim takzvanej cestnej štvorkolky oceníte najmä pri presúvaní sa po bežných komunikáciách v zhoršených poveternostných podmienkach. Samozrejme, nechýbajú ani klasické režimy ako 2H, 4H či 4L s redukovaným prevodom.
Prostredníctvom kruhového ovládača dokážete meniť aj jednotlivé jazdné režimy, ktoré zodpovedajú konkrétnym povrchom a prekážkam v teréne. Uzávierka všetkých troch diferenciálov je samozrejmosťou, novinkou je systém, ktorý vám umožní otočiť sa s Broncom prakticky na mieste. Deje sa tak vďaka pribrzdeniu vnútorného zadného kolesa. Za ideálnych adhéznych podmienok (rozumej rozbahnená cesta), je otáčanie fakt hračka.
Nestratí sa ani na ceste
Interiér je presne taký, ako by ste od moderného off-roadu očakávali. Poctivé tvrdé plasty, masívne ovládače pripravené odolávať vode, prachu a nečistotám. Tvar palubnej dosky je naozaj originálny. Nechýbajú ani madlá po bokoch, len škoda, že ich nenájdeme aj niekde nad hlavou.
Pred vodičom sa nachádza hybridný analógovo digitálny prístrojový štít. Zobrazuje všetko podstatné, no zároveň nie je prečačkaný. Stredový displej je síce dotykový, no väčšinu funkcií aj tak ovládate tlačidlami alebo prostredníctvom volantu a kokpitu pred ním. Je vidieť, že vo Forde niekto rozmýšľal, akým spôsobom sa bude Bronco používať.
Ford Bronco sa nestratí ani na bežnej ceste. Aj keď je pravda, že s AT-čkovým obutím to nie je na každý deň, výrazný diskomfort nepocítite. Podvozok je dobre naladený a dokáže sa správať sofistikovane aj na diaľnici. Kľúčovú úlohu tu zohrávajú práve spomínané pneumatiky. Aj napriek tuhej zadnej náprave nemáme z auta pocit ako pri iných offroadoch. Na buchotajúci zadok tak môžete zabudnúť. K dispozícii je aj množstvo asistenčných systémov a oceníte aj adaptívny tempomat.
Poctivý šesťvalec
Jediným motorom v ponuke je benzínový šesťvalec. Ten produkuje dostatok výkonu, aby vás príjemne zatlačil do sedadla. Podobný jazdný zážitok z agregátu sme mali v nedávno testovanom INEOS Grenadier s osadeným šesťvalcom z dielne BMW. Motor si rozumie aj s desaťstupňovým automatom, ktorý sa pomaly ale isto stáva osvedčenou voľbou.
TECHNICKÉ ÚDAJE Ford Bronco | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2 694 cm3 |
Max. výkon | 246 kW/335 k |
Max. krútiaci moment | 563 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | 10-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 800 mm |
Šírka | 1 937 mm |
Výška | 1 962 mm |
Rázvor náprav | 2 950 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 343 kg |
Rozmer kolies | R17 |
Objem batožinového priestoru | 873 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,2 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 11,6 l/100 km |
Diaľnica | 12,5 l/100 km |
Okresky | 10,5 l/100 km |
Priemer | 12,1 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 86 490 € |
Cena testovanej verzie | 91 490 € |