startstop

Ako Henry Ford zmenil fungovanie automobilového priemyslu

Henry Ford I. sa v roku 1913 navždy zapísal spolu so svojou automobilkou Ford do histórie. Dá sa povedať, že v tej dobe Ford zmenil fungovanie automobilového priemyslu. Forda nemôžeme označiť za vynálezcu výrobnej linky, čo mu však môžeme pripísať, je zvýšenie efektivity výroby. To udalo smer automobilovej výrobe už pred viac než 100 rokmi.

Dnešná doba umožňuje takmer každému vlastniť automobil. Za čias dávnych, keď vo vedení americkej automobilky Ford stál samotný Henry Ford I., to také samozrejmé nebolo. No práve na ceste k dnešnej dobe sa zaskvel skvelý nápad, ktorý zmenil fungovanie výroby automobilov. Šlo o revolúciu vo výrobnom procese.

Ford vylepšil dobrý nápad

Samotný nápad „výrobnej linky“ však vznikol dávno pred 20. storočím. Vznik výrobnej linky sa datuje do 12. storočia, do stredovekých Benátok. Vnútri benátskej lodenice prebiehala práca tak, že pomocou lana spustili loď na vodu špeciálne vyspádovaným kanálom a na každom ďalšom stanovišti dochádzalo k montáži jednotlivých komponentov.

Ford dokonca nebol ani prvou automobilkou, ktorá aplikovala výrobnú linku do svojho procesu. Toto prvenstvo vlastní automobilke Oldsmobile. No Henrymu Fordovi sa podarilo takýto statický model linky vylepšiť a priniesť vyššiu efektivitu práce. Fordov koncept priniesol nárast produktivity o 500 %. Skutočný zlom tak prišiel v decembri 1913 v americkom Michigane.

Dopravník ako kľúčový prvok

Vedenie automobilky Ford zakomponovalo do svojich výrobných liniek kľúčový prvok – dopravný mechanizmus. K použitiu dopravníka ich inšpirovala výroba v pivovare. Ako to však už býva, zamestnancom sa táto zmena nepozdávala a preto často odchádzali ku konkurencii. Výroba sa im zdala nezáživná. Niektorým pracovníkom sa tempo výroby zdalo príliš rýchle, a tak dochádzalo k situáciám, kedy autu chýbali niektoré diely, alebo sa pracovníci zrážali a vzájomne si prekážali.

Henry Ford taktiež zaviedol aj systém dennej mzdy na úrovni 5 dolárov. Vo vtedajšej dobe to predstavovalo veľmi vysokú čiastku. Výsledkom toho sa stal obrovský záujem o prácu v Michigane a možnosť skrátiť pracovnú dobu na 8 hodín. Vznikol tak priestor pre vznik 3-zmennej prevádzky. Výrobný závod Highland Park Assembly Plant tak dokázal vyrábať automobily nepretržite, 24 hodín denne.

Klesli náklady a narástla kapacita

Aj vďaka týmto zmenám sa podarilo skrátiť výrobu jedného vozidla z 12 hodín na zhruba hodinu a pol. Ford model T s poradovým číslom 10 000 000 vyrobili v roku 1924. O rok neskôr sa Fordu podarilo zvýšiť výrobu na 10 tisíc vozidiel za deň. A tak sa podarilo vďaka vízii Henryho Forda posunúť automobilový priemysel o míľový krok vpred. Auto vo vtedajšej dobe predstavovalo symbol slobody, ale aj prestíže a spoločenského postavenia.

Takáto zmena vo výrobe pomohla aj k zníženiu cien. Keď v roku 1908 stál model Ford T zhruba 825 dolárov, v roku 1925 si za nový model T musel záujemca zaplatiť iba 260 dolárov. Ford teda začal niečo, čo naštartovalo výrobu a ukázalo smer, akým sa dá vyrábať rýchlejšie a lacnejšie.

Exit mobile version