startstop

Za 10 hodín denne si zarobia akurát tak na náklady. Taxi sa u nich stáva nedostupný luxus: absurdné tarify, nedostatok vodičov a drahé opravy

Taxi, ilustračná fotografia (foto: Lexi Anderson @unsplash.com)

Taxi, ilustračná fotografia (foto: Lexi Anderson @unsplash.com)

Trpia nedostatkom taxikárov pre neatraktívne podmienky. V Rusku začína byť problém s nedostatkom taxikárov natoľko vážny, že je predmetom odbornej diskusie. Podľa odborníkov sa problém dá vyriešiť len zvýšením taríf. Do konca roka môže nedostatok taxikárov dosiahnuť 130-tisíc ľudí.

Akútny nedostatok vodičov

Na problém nedostatku vodičov v taxikárstve upozornil Anton Petrakov, riaditeľ pre korporátne vzťahy a vládne vzťahy v Yandex Taxi. Do konca tohto roka bude v krajine chýbať až 130-tisíc taxikárov.

Nedostatok vodičov bude mať za následok rast cien o desiatky percent, najmä v čase dopravnej špičky, tvrdí.

Yandex Taxi prevádzkuje taxislužbu a donášku jedla v Rusku, Spoločenstve nezávislých štátov, východnej Európe, Afrike a na Strednom východe. Vlastní ho ruská technologická značka Yandex, ktorá patrí medzi popredných svetových vývojárov technológie autonómneho riadenia.

Pred časom z Ruska odišiel aj gigant Uber, pričom jeho aktivity prebral práve Yandex.

Sprievodný jav sankcií

Priebežne sledujeme aj dianie v Rusku, ktoré súvisí s dopravou a autopriemyslom, v rubrike Rusko. Problémy tamojšieho automobilového trhu sú priamym dôsledkom agresie Ruska namierenej proti Ukrajine, vrátane aktuálnej situácie s nedostatkom taxikárov.

Vyspelá časť sveta od vypuknutia konfliktu podniká aktívne kroky, ako odchody z krajiny a medzinárodné sankcie, ktoré počas relatívne krátkej doby takmer zastavili výrobu nových automobilov, zvýšili recyklačný poplatok a podnietili prudký rozvoj takzvaného paralelného dovozu vozidiel.

V Rusku si už Uber neobjednáte, namiesto neho k vám príde vozidlo firmy Yandex (foto: Viktor Avdeev @unsplash.com)

Vysoké ceny áut aj údržby

Dôsledkom sprísňovania sankcií sa neúmerne zvýšili ceny nových vozidiel a tiež ich údržba. Ako informoval denník SME, Rusi sa v súčasnosti mimoriadne zadlžujú hypotékami. A vo veľkom sú obyvatelia odkázaní aj na vysoké úvery, za ktoré si kupujú autá.

Petrakov tvrdí, že dôvodom totálneho nedostatku taxikárov je dôsledkoch prísnej migračnej politiky a vládne nariadenia.

Viceprezident Národnej automobilovej únie Anton Shaparin pre Autonews.ru zasa zdôvodňuje fenomén nedostatku vodičov príliš vysokými platmi v priemysle. Taxikári odchádzajú do iných profesií, pretože si tam zarobia podstatne lepšie, zatiaľ čo v taxislužbe zarobili nielen menej, ale ešte museli znášať vysoké náklady na servis vozidiel.

Ak hovoríme o vodičovi, ktorý pracuje napríklad 10 hodín denne, potom je tento deň pre neho mimoriadne nerentabilný. Naše špičky sú jednu až dve hodiny (ráno a večer). Všetko ostatné je základná tarifa. A základná tarifa je dnes okolo 150 – 200 rubľov (1,49 – 1,98 €) a 10 rubľov (0,099 €) za minútu / 10 rubľov za kilometer. Táto tarifa pokrýva iba náklady. Nedáva vám to príležitosť zarobiť peniaze,“ vysvetlil šéf Združenia na podporu rozvoja taxislužby Michail Michajlov.

Exit mobile version