Znie to neuveriteľne, ale aktuálny trend je neúprosný. Nové automobily budú mať v Rusku pre zvýšené recyklačné poplatky v podstate dvojnásobné ceny v porovnaní s dneškom.
Spočiatku to boli skôr divoké špekulácie na úrovni poplašnej správy, dnes sú realistickým odhadom blízkej budúcnosti. Ruská asociácia ROAD vypočítala, že do roku 2030 budú musieť ruskí občania šetriť na nové auto takmer celý život. Dôvodom je dramatické zvýšenie recyklačného poplatku za nové autá.
Výkonný riaditeľ ROAD Igor Chikin v rozhovore pre ruský denník Autonews.ru naznačil, že výška tohto poplatku už presahuje náklady na výrobu auta. V skutočnosti nehovoríme o recyklácii, ale o akejsi dani, ktorá s recykláciou nijako nesúvisí, povedal.
ROAD upozornil na skutočnosť, že za posledné dva roky autá v Rusku zdvojnásobili cenu. S prihliadnutím na infláciu a novú indexáciu recyklovaného zberu sa do roku 2030 opäť zdvojnásobia, tvrdí organizácia.
AvtoVAZ likviduje konkurenciu
V máji 2023 šéf koncernu AvtoVAZ Maxim Sokolov navrhol zvýšiť recyklačný poplatok pre svojich konkurentov. Táto daň z lacných automobilov zahraničnej výroby sa mala zvýšiť o 70 percent až na 300-tisíc rubľov zo 178-tisíc v apríli 2024. A bude horšie: podľa AvtoVAZ by sa mal recyklačný poplatok do roku 2029 zvýšiť na 1 milión rubľov.
Automobilový gigant sa domnieva, že táto politika motivuje čínske automobilky k lokalizácii výroby v Rusku a vytváraniu partnerských projektov s domácimi značkami.
Dnešné vysoké ceny sú iba začiatok
Projekt postupného zvyšovania recyklačného poplatku za autá nenašiel pochopenie u predajcov áut.
Ruská asociácia predajcov áut (ROAD) vypočítala, že do roku 2030 si 5 až 7 percent Rusov bude môcť kúpiť nové auto iba v prípade, že minú svoje celoživotné úspory.
Asociácia zároveň informovala médiá, že sa dopytovala kompetentných na zvyšujúce sa poplatky. Obrátila sa na tamojšie ministerstvo priemyslu a obchodu aj ministerstvo financií so žiadosťou o objasnenie detailov. Asociácia chce vedieť, komu, ako a v akom objeme posielajú finančné prostriedky na kompenzáciu recyklačného zberu, ktorý sa plánuje naďalej systematicky zvyšovať.
Asociácia sa obáva ďalšieho poklesu kúpyschopnosti obyvateľstva a zatvárania dílerských stredísk.
Predajcovia veria, že ceny nových áut do roku 2030 v porovnaní s dneškom zdvojnásobia.
Predajcovia preto požiadali úrady, aby objasnili postup, podmienky a výšku poberania kompenzácií za recyklačné poplatky pre automobilky, ktoré len plánujú začať s výrobou áut v Rusku.
Dodajme, že asociácia ROAD dnes združuje viac ako 1 600 dílerských centier po celej krajine.