startstop

Zverejnili poruchovosť batérií elektromobilov. To číslo zaskočí

České zastúpenie značky Kia zverejnilo zaujímavú tlačovú správu. U našich susedov malo od roku 2018 závadu na batérii len 17 elektromobilov značky Kia. Ani jeden zákazník pritom za opravu nič neplatil. Kia preto v Česku rozširuje záruku na batériu. 

Na základe štatistík takzvaného Battery module balanceru, ktorý značka Kia používa od roku 2018 pri opravách a výmenách vadných modulov v elektrifikovaných automobiloch, sa zistilo, že automobilka na českom trhu musela riešiť iba 17 závad akumulátorov z takmer 3700 predaných elektrifikovaných vozidiel. Konkrétne ide o časové obdobie medzi januárom 2018 a júlom 2025. Poruchovosť batérií tak vychádza len na 0,46 percenta.

„Doteraz evidované závady u elektrifikovaných modelov vznikli už pri výrobe samotného akumulátora. V tomto rozsahu ide o štandardnú mieru závadovosti, ktorej sa žiadna priemyselná výroba nevyhne. Vďaka technológii Battery Module Balancer dokážeme tieto problémy vyriešiť v priebehu niekoľkých hodín. Meníme iba vadné moduly, nie celý akumulátor,“ vyhlásil Martin Kulhánek, servisný manažér oddelenia Customer Ownership Experience Kia Czech.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Samozrejme, všetky autorizované servisy Kia disponujú potrebným oprávnením a preškoleným personálom na výmenu batériových modulov. „Cenové náklady na opravu akumulátora zďaleka nedosahujú státisíce korún, ako sa niektorí zákazníci môžu mylne domnievať. Do tejto chvíle navyše žiadny z našich zákazníkov za výmenu neplatil, pretože všetky prípady kryla štandardná sedemročná záruka Kia. Naše analýzy potvrdzujú, že kapacita akumulátorov na konci záručnej doby stále výrazne prevyšuje garantovanú hranicu 70 %,“ dopĺňa Martin Kulhánek. Pozáručná výmena jedného modulu vysokonapäťového akumulátora sa u značky Kia pohybuje v rozmedzí medzi 40.000 a 70.000 Kč bez DPH (cca 1 600 až 2 900 eur) informuje server autorevue.cz

Kia preto v Česku rozširuje záruku na kapacitu akumulátora pre vozidlá modelového roka 2026. Na prvých 5 rokov alebo do 100 000 kilometrov je garantovaných 80 % pôvodnej kapacity oproti novému akumulátoru, a vozidlá do 8 rokov alebo najazdenia 160 000 kilometrov majú garantované, že kapacita ich batérie neklesne pod hranicu 70 % ich pôvodnej hodnoty. Iné typy závad kryje štandardná záruka na 7 rokov/150 000 kilometrov.

Pokles kapacity batérií je minimálny

Množstvo ľudí sa mylne domnieva, že pokles kapacity batérií je najväčším strašiakom elektromobilov a že pri elektromobiloch starých niekoľko rokov sa radikálne zníži ich dojazd. V minulosti sa téme poklesu kapacity batérií venovali viaceré štúdie a analýzy, teraz aspoň niektoré z nich sumarizujeme na jednom mieste.

Spoločnosť Arval analyzovala 8 300 batérií a zistila, že 98 % z nich má zostatkovú kapacitu batérie nad 80 %, bez ohľadu na vek či kilometrový nájazd.

Spoločnosť Dekra na základe viac ako 25 000 testov elektromobilov potvrdila, že aj pri vyšších nájazdoch si väčšina trakčných batérií udržiava zostatkovú kapacitu nad 90 %.

Spoločnosť Geotab na vzorke 10 000 vozidiel ukázala, že priemerná ročná degradácia batérie je 2,3 %.

VW ID.3 v teste nemeckého autoklubu ADAC po 100 000 km intenzívneho používania a nešetrnom nabíjaní disponoval 93 % pôvodnej kapacity batérie.

Podľa dát obchodníka s jazdenými vozidlami AAA Auto je pokles zostatkovej kapacity batérie pod 80 % výnimočný jav – vyskytol sa len pri 1,5 % analyzovaných vozidiel.

Stuttgartská technologická firma P3 analyzovala viac ako 7 000 elektromobilov a zistila, že kapacita batérie klesá najrýchlejšie počas prvých 100 000 najazdených kilometrov a potom je pokles jej kapacity len minimálny.

Viaceré štúdie sa zhodujú v tom, že pri reálnom využití a skutočných jazdách degradovali batérie pomalšie ako pri laboratórnych testoch.

Exit mobile version