Domov SPRÁVY News Štúdia ukázala, kedy strácajú batérie elektromobilov najviac kapacity

Štúdia ukázala, kedy strácajú batérie elektromobilov najviac kapacity

Foto: Škoda

Batérie elektromobilov vydržia dlhšie, ako očakávajú mnohí skeptici. Ukazuje to štúdia, ktorá hodnotila viac než 7 000 elektromobilov. Výsledky potvrdzuje aj ďalšia štúdia z USA.

Stuttgartská technologická firma P3 analyzovala viac ako 7 000 elektromobilov v záujme skúmania životnosti ich batérií. Výsledok: Batérie elektromobilov vydržia oveľa dlhšie, než sa všeobecne očakáva. Dojazd takmer neklesá ani po vysokom nájazde kilometrov. K podobnému záveru prišli aj vedci zo SLAC-Stanford Battery Center v Kalifornii.

Kondíciu batérie udáva parameter SoH. Ten hovorí o tom, koľko % zo svojej pôvodnej kapacity môže batéria ešte využiť. Tento údaj je pre jazdené elektromobily rovnako dôležitý ako ročník vozidla či stav najazdených kilometrov, pretože podstatne ovplyvňuje ich cenu. Napríklad sieť autobazárov AAA Auto udáva SoH pri väčšine svojich ponúkaných elektromobilov. Ak je batéria “zdravá”, má Soh na 100 %. V dôsledku opakovaných nabíjacích cyklov a starnutia však môže SoH v čase klesať. Mnohé automobilky poskytujú na SoH batérií záruky, najčastejšie na 8 rokov/160 000 kilometrov, že počas tejto doby SoH neklesne pod 80 %. Napríklad elektromobil SsangYong Torres EVX má záruku až na 1 milión km, treba však splniť veľmi prísne podmienky.

Foto: Marek Gorozdos

87 % SoH po 300 000 km

Nová štúdia teraz ukazuje, že táto hodnota sa v skutočnosti prekračuje len minimálne. Aj pri najazdených 200 000 alebo 300 000 kilometroch majú elektromobily stále v priemere 87 % SoH. Teda napríklad ak elektrické auto prešlo ako nové 500 kilometrov, so stavom SoH 87 % dokáže mať aj po prejdení 300 000 km dojazd 435 km.

Spoločnosť P3 najskôr skúmala svoj vlastný vozový park čítajúci 50 elektrických vozidiel. Potom nasledoval rakúsky start-up Aviloo, ktorý už vykonal desaťtisíce testov kapacity batérie pomocou vlastnej meracej technológie. Databáza Aviloo obsahuje kvantum elektromobilov, ktoré majú najazdených viac ako 200 000 či dokonca 300 000 kilometrov a stále si držia SoH na úrovni viac ako 90 %. Najdôležitejším poznatkom štúdie je, že batérie nestrácajú svoju kapacitu lineárne s vekom. Už počas prvých 30 000 km dochádza k chemickým procesom, ktoré spôsobia, že SoH klesne na asi 95 %. Proces starnutia batérie sa potom výrazne spomalí. Po približne 100 000 kilometroch majú okolo 90 % svojej pôvodnej kapacity, ale potom sa už ich kapacita takmer nezhoršuje.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Štúdia zo Stanfordu

Aj nová štúdia vedcov z Battery Center Standord (SLAC) ukazuje, že predchádzajúce výsledky testov životnosti batérií, ktoré boli vykonávané v laboratórnych podmienkach, s opakovanými cyklami konštantného vybíjania a nabíjania, neodzrkadľujú realitu. „V skutočnosti časté zrýchľovanie, brzdenie, krátke prestávky na nabíjanie a hodiny odpočinku batérie zabezpečujú lepšie životné podmienky a dlhšiu životnosť,“ hovorí profesorka zo Stanfordu a jedna z troch hlavných autoriek štúdie Simona Onori a pokračuje: „V minulosti sme netestovali batérie elektrických vozidiel správne.” V reálnom živote, ked elektromobily jazdia v hustej premávke, na dlhých cestách po diaľnici, absolvujú krátke jazdy mestom, by batérie vydržali až o 38 % dlhšie, ako sa očakávalo. Profesori určili priemernú životnosť 313 000 kilometrov alebo 14 priemerných rokov predtým, ako batéria zníži svoj výkon.

Výskumníci navrhli štyri typy profilov vybíjania EV, od štandardného konštantného vybíjania až po dynamické vybíjanie založené na skutočných údajoch o jazde. Výskumný tím testoval 92 komerčných lítium-iónových batérií viac ako dva roky naprieč všetkými týmito profilmi vybíjania. Záver znie, že čím tieto stanovené profily jazdy odzrkadľujú skutočnú realitu jazdy, tým vyššia je očakávaná životnosť elektrického vozidla.

Výskumníci napríklad tvrdia, že našli koreláciu medzi ostrými a krátkymi zrýchleniami a pomalšou degradáciou. To je v rozpore so všeobecnými očakávaniami, že maximálne zrýchlenia elektromobilu ničia batériu. Silné stlačenie pedálu akcelerátora tak neurýchľuje starnutie batérie, ale skôr ho spomaľuje, vysvetlil Alexis Geslin, jeden z troch vedúcich autorov štúdie a doktorand v odbore vedy o materiáloch a inžinierstve a v informatike na Stanford’s School of Engineering.

Samozrejme, výsledky štúdie interpretujú štatistické priemerné hodnoty. V konečnom dôsledku rozhodujúci vplyv na starnutie batérie má používanie elektromobilu. Batérii všeobecne neprospieva časté vysoké namáhanie, pravidelný vysoký nabíjací výkon, príliš vysoké i nízke teploty alebo časté úplné vybíjanie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 10

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAuto Motor und Sport
Predchádzajúci článokOsemvalec vs šesťvalec a dva elektromotory. Divokého koňa ponaháňa starý známy aj v Európe
Nasledujúci článokDacia Spring v ohrození, vietnamský low-cost za 9 000 eur sa chystá aj do Európy