startstop

Koniec dieselov v Nemecku? Milióny vodičov môžu prísť o svoje autá

Zdroj: Pixabay

Nemecko sa opäť ocitá uprostred ostrej diskusie o budúcnosti dieselových áut. Desať rokov po tom, ako sa prevalil emisný škandál koncernu Volkswagen, rozhodol správny súd v Šlezvicku, že softvérové úpravy motorov, ktoré mali znížiť emisie, boli nezákonné. Ako informuje portál Inside-Digital, verdikt sa opiera o sporné tzv. termookná, teda softvérové nastavenia, ktoré pri nižších teplotách vypínajú čistenie výfukových plynov. Pre milióny vodičov to môže znamenať riziko odstavenia áut alebo ich finančne náročnej prestavby.

Na súde stála proti Volkswagenu nemecká organizácia na ochranu životného prostredia Deutsche Umwelthilfe. Tá už roky upozorňuje, že aj po dodatočných úpravách vypúšťajú milióny áut viac škodlivín, než povoľujú normy. Ako pripomína MDR, podľa vedenia organizácie sa pri niektorých motoroch vypína systém čistenia výfukových plynov už pri teplotách okolo 10 stupňov Celzia, čo v praxi znamená vyššie emisie počas značnej časti roka.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Volkswagen sa bráni tým, že ide o nevyhnutné opatrenie na ochranu motorov a bezpečnosti premávky, pričom pripomína, že termookná schválil aj nemecký úrad pre motorové vozidlá. Súd však rozhodol, že environmentálne právo má prednosť pred technickými argumentmi výrobcov. Rozhodnutie nie je právoplatné, keďže koncern sa pokúša otvoriť cestu k revízii na Spolkovom správnom súde. Napriek tomu právnici hovoria o precedense, ktorý sa môže dotknúť desiatok ďalších konaní aj proti iným automobilkám.

Hospodárske a spoločenské otrasy

Ako zdôrazňuje Spiegel, prípad už dávno presiahol hranice čisto právnej otázky a stal sa témou, ktorá hýbe celým kontinentom. Britský denník Financial Times označil rozsudok za „ďalší klinec do rakvy nemeckého dieselového priemyslu“ a varoval, že výrobcovia môžu byť nútení investovať miliardy do zastaralej technológie namiesto sústredenia sa na elektromobilitu či autonómne systémy. Iné médiá, ako Neue Zürcher Zeitung alebo rakúska Die Presse, upozorňujú na riziko politických a spoločenských dôsledkov. Ak by mestá alebo štát pristúpili k plošným zákazom, mohlo by to pre vodičov pôsobiť ako faktické vyvlastnenie a prehĺbiť pocit nedôvery voči politickým rozhodnutiam.

Zdroj: Freepik

Zároveň sa ozývajú hlasy, ktoré varujú pred jednostranným prístupom. Belgický denník De Tijd pripomína, že problém sa netýka iba dieselov, ale aj benzínových a elektrických áut, pokiaľ sa bude ignorovať širší kontext udržateľnej mobility a chýbajúce alternatívy v doprave.

Čo čaká vodičov a aká je budúcnosť

Pre majiteľov dieselov zostáva situácia plná otáznikov. Rozsudok zatiaľ nie je právoplatný a na cestách sa nič nemení, no nad šoférmi visí hrozba, že ich autá môžu v budúcnosti stratiť povolenie jazdiť. Najviac sa hovorí o vozidlách s emisnou normou Euro 5 a staršími verziami Euro 6, ktoré patria k najčastejšie predávaným modelom poslednej dekády.

Čo bude ďalej, závisí od toho, ako sa postavia vyššie súdy a či úrady začnú konať. Nemecký úrad pre motorové vozidlá čelí rastúcemu tlaku a právnici už pripravujú ďalšie žaloby. V praxi to môže znamenať, že vodiči budú postavení pred voľbu medzi drahou a technicky neistou prestavbou alebo možnou stratou auta, ktoré ešte donedávna považovali za úplne bežné a spoľahlivé.

Ak sa rozhodnutie súdov potvrdí, pôjde o jeden z najväčších zásahov do automobilového trhu za posledné desaťročia. Otázkou zostáva, či sa krajine podarí nájsť rovnováhu medzi prísnymi ekologickými cieľmi, hospodárskymi záujmami a dôverou občanov, ktorých každodenný život je s autom neoddeliteľne spojený.

Exit mobile version