Od prevalenia škandálu Dieselgate v roku 2015 stratili autá so spaľovacím motorom výraznú časť svojho trhového podielu. Týka sa to aj nafty. Dlhé desaťročia bol pritom diesel kvôli svojej efektivite najmä pre vodičov s vysokým nájazdom jasnou voľbou.
Naftový pohon nemal spočiatku dobrú povesť. Považoval sa za hlučný, pomalý a „smradľavý“ motor, vhodný najmä pre nákladné autá či traktory. Situácia sa začala meniť až počas ropnej krízy v 70. rokoch. Vtedy sa úsporné naftové pohony dostali do centra pozornosti automobiliek.
V 80. rokoch sa nafta s príchodom turbodieselov postupne zbavila nálepky „pomalého auta“ a v 90. rokoch zažila svoju zlatú éru. Jej úspech však prerušil škandál Dieselgate v roku 2015. Dieselový motor sa z tejto reputačnej kastrofy už nikdy úplne nezotavil.
Naftové motory a malé autá nejdú dokopy
Podľa aktuálnej analýzy nemeckého združenia ADAC sa trhový podiel dieselových áut v Nemecku znížil z približne 50 % na začiatku tisícročia na súčasných približne 20 %, a to vrátane mild-hybridných dieselov. Na Slovensku je štatistika podobná: za júl 2025 to bolo zhruba 18 %.

Dôvody netreba hľadať len v škandále s emisiami. Na trhu pribudlo veľa alternatív ako hybridy, plug-in hybridy či elektromobily, ktoré často lepšie zodpovedajú potrebám moderných vodičov.
Výsledkom je, že dnes už prakticky nenájdete v ponuke automobiliek ani jeden malý automobil s dieselovým motorom. ADAC uvádza ako hlavnú príčinu vyššie výrobné náklady – filtre pevných častíc, spätné vedenie výfukových plynov a katalyzátory SCR zvyšujú technickú náročnosť a tým aj cenu auta.
Mnohí zákazníci tento príplatok za diesel najmä v segmente malých áut nechcú akceptovať a radšej si kúpia benzínové auto. Automobilky sa preto rozhodli prispôsobiť preferenciám motoristov, voči čomu sa na konci dňa ani nedá veľmi namietať.
Miznú z ponúk výrobcov áut
Ešte pred desiatimi rokmi by ste pritom v cenníkoch automobiliek našli 47 rôznych dieselových variantov malých áut, upozorňuje ADAC. Navyše, ani v strednej a vyššej strednej triede už diesel nie je štandardom. Napríklad VW T-Roc v najnovšej generácii si už vo verzii čisto so spaľovacím motorom ani nekúpite.

V segmente kompaktných áut sa počet dieselových variantov za posledné desaťročie znížil z 89 na 50. V strednej triede poklesol zo 78 na 32 áut. Vo vyššej strednej triede dieselové motory tiež ubudli – z 56 modelov poklesli na 42.
Dieselové auto sa môže stále oplatiť pre niektorých vodičov, ktorí ročne najazdia viac ako 20 000 km. Pri jeho kúpe si však vždy treba presne spočítať, či sa vyššia cena dieselového auta v porovnaní s benzínovým vyrovná úspore na palive. Tento výpočet bude samozrejme vždy individuálny v závislosti od konkrétneho modelu a ročného počtu najazdených kilometrov.