startstop

Tento elektromobil zvládol prejsť 1 000 km za menej ako 10 hodín

Renault Filante

Foto: Renault

Elektrické laboratórium na kolesách, Renault Filante, prešlo 1 008 km za menej ako 10 hodín s priemernou rýchlosťou 102 km/h a spotrebou 7,8 kWh/100 km s batériou s kapacitou 87 kWh. To je rovnaká veľkosť akú používa sériový Renault Scenic E-Tech. Test dokazuje, že dojazd 1 000 kilometrov je pre elektromobil dosiahnuteľný aj v podmienkach podobných diaľnici.

V cieli mal Renault Filante ešte stále 11 % kapacity batérie, čo by mu umožnilo prejsť ďalších 120 km pri rýchlostiach nad 100 km/h. Toto laboratórium na kolesách na testovanie účinnosti elektrického pohonu váži iba 1 000 kg a je vybavené najmodernejšou technológiou riadenia a brzdenia po drôte, ultraľahkými materiálmi či 3D tlačenými komponentmi. Jednou z výziev, ktorú si Renault stanovil začiatkom roka 2025, bolo prejsť s elektrickým vozidlom viac ako 1 000 km s batériou rovnakej veľkosti ako má Scenic pri realistických rýchlostiach na diaľnici bez zastavenia na nabíjanie. Prvý pokus bol naplánovaný na október, ale na poslednú chvíľu bol zrušený kvôli nepriaznivému počasiu. Tím to nakoniec dokázal 18. decembra na testovacej trati UTAC v Maroku.

Foto: Renault

Ak by ich jediným cieľom bolo prejsť čo najdlhšiu vzdialenosť medzi jednotlivými nabitiami, konštruktéri a odborníci mohli auto vybaviť obrovskou batériou alebo s ním jazdiť v ekologickom režime priemernou rýchlosťou 30 km/h. Renault však so svojím rekordom v účinnosti mieril oveľa vyššie: Filante vybavil bežnou batériou s kapacitou 87 kWh akú používa aj vo svojom sériovom elektromobile a vodičov zaväzoval udržiavať priemernú rýchlosť nad 110 km/h. Cieľom testu bolo prejsť viac ako 1 000 km za menej ako 10 hodín vrátane technických zastávok a striedania vodičov.

Foto: Renault

Korekcia aerodynamiky po oficiálnom predstavení

Prvá verzia Filante predstavená na veľtrhu Rétromobile vo februári tohto roka mala siluetu prelínajúcu línie pripomínajúce lietadlo a prvky z historických modelov Renaultu. Testy v aerodynamickom tuneli však na jar odhalili značný potenciál pre optimalizáciu. Tímy sa preto vrátili do práce a prepracovali kapotáže, ktoré pôvodne navrhli tak, aby sa podobali tým na Étoile Filante, a namontovali ich priamo na kolesá. Okrem toho, že táto zmena dodala siluete vzdušnejší vzhľad, výrazne zlepšila prúdenie vzduchu v aute. Centrálna štruktúra bola z aerodynamického hľadiska takmer ideálna, takže zostala prakticky nezmenená. Väčšina úprav zahŕňala optimalizáciu technických rozhraní a zníženie prívodov vzduchu s cieľom obmedziť akýkoľvek zvyškový odpor.

Foto: Renault

Projekt je dôkazom odborných znalostí spoločnosti Renault, ako aj jej úzkej spolupráce s partnermi vrátane spoločnosti Ligier, ktorá vyvinula pohonnú jednotku, podvozok a karbónovú štruktúru, a spoločnosti Michelin, ktorá skonštruovala pneumatiky s nízkym valivým odporom špeciálne pre toto vozidlo. Podrobnejšie sme sa tomuto vozidlu venovali v staršom článku

Exit mobile version