Domov SPRÁVY Elektromobilita Európska automobilka predstavila elektromobil s rekordným dojazdom

Európska automobilka predstavila elektromobil s rekordným dojazdom

Foto: Renault

Mobilné laboratórium na skúmanie limitov efektivity elektrického pohonu. To je Renault Filante Record 2025, nový koncept ukazujúci možnosti najmodernejších technológií elektrického pohonu, ktoré by sa už čoskoro mohli objaviť aj v sériových elektromobiloch.

Koncept má hmotnosť iba 1000 kg, z čoho stále takmer 600 kg tvorí 87 kWh batéria z modelu Scénic E-Tech. Renault Filante vznikol pre stanovenie nového rekordu prejdenej vzdialenosti na jedno nabitie. Pri jeho kontinuálnom vývoji Renault skúma možnosti, ako urobiť svoje budúce elektrické vozidlá čo najefektívnejšie z hľadiska spotreby energie. Tvar jednomiestneho vozidla je inšpirovaný historickými vozidlami postavenými na prekonávanie rýchlostných rekordov akým bolo napríklad 40 CV des Records z roku 1925. Na dizajne sa podieľal aj francúzsky výrobca pretekárskych automobilov Ligier. Karoséria je dlhá 5,12 metra a vysoká len 1,19 metra.

Renault Filante
Foto: Renault

Ľahké, no pevné materiály

Hoci Filante používa rovnakú batériu ako sériový Scénic E-Tech, poznatky získané pri vývoji tohto koncept by Renault mohol zúročiť pri ďalších sériových elektromobiloch. Tie by mohli obsahovať efektívnejší pohon, ktorý by si vystačil s menšími a ľahšími batériami, čo by znamenalo zachovanie dojazdu pri nižšej cene. Viac než polovicu hmotnosti konceptu tvorí batéria. Zvyšok používa ultraľahké materiály ako uhlíkové vlákna, špeciálna hliníková zliatina s vysokou pevnosťou vytvorená pomocou 3D tlače. Tento postup minimalizuje odpad a umožňuje vytvárať diely s extrémnou pevnosťou. Podvozok je vyrobený z kompozitu hliníka, uhlíka a ocele. Mechanické komponenty sú obmedzené aj v prípade riadenia a brzdného systému. V oboch prípadoch sú použité technológie steer-by-wire, resp. brake-by-wire.

Renault Filante
Foto: Renault

Renault Filante jazdí so špeciálnymi 19-palcovými pneumatikami značky Michelin, ktoré znižujú energetické straty spôsobené trením. Jednosedadlový kokpit je inšpirovaný letectvom a vesmírnym cestovaním. Každý detail v ňom je navrhnutý tak, aby maximalizoval výkon, pohodlie a efektivitu. Renault začne Filante testovať najskôr na jar. Skúšky absolvuje najprv v aerodynamickom tuneli a potom na trati. Na to, koľko nakoniec prejde na jedno nabitie, si tak budeme musieť ešte počkať. Rekordná jazda by sa mala uskutočniť niekedy v prvej polovici tohto roka. Koncept bude možné vidieť na parížskej Rétromobile motor show, ktorá sa koná od 5. do 9. februára 2025.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2 / 5. Počet hodnotení 26

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Renault
Predchádzajúci článokŠtvorkolesový zabijak s citom pre praktickosť. BMW M3 CS Touring má 550 koní
Nasledujúci článokSlováci čoraz častejšie dovážajú jazdené autá zo zahraničia
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.