Mobilné laboratórium na skúmanie limitov efektivity elektrického pohonu. To je Renault Filante Record 2025, nový koncept ukazujúci možnosti najmodernejších technológií elektrického pohonu, ktoré by sa už čoskoro mohli objaviť aj v sériových elektromobiloch.
Koncept má hmotnosť iba 1000 kg, z čoho stále takmer 600 kg tvorí 87 kWh batéria z modelu Scénic E-Tech. Renault Filante vznikol pre stanovenie nového rekordu prejdenej vzdialenosti na jedno nabitie. Pri jeho kontinuálnom vývoji Renault skúma možnosti, ako urobiť svoje budúce elektrické vozidlá čo najefektívnejšie z hľadiska spotreby energie. Tvar jednomiestneho vozidla je inšpirovaný historickými vozidlami postavenými na prekonávanie rýchlostných rekordov akým bolo napríklad 40 CV des Records z roku 1925. Na dizajne sa podieľal aj francúzsky výrobca pretekárskych automobilov Ligier. Karoséria je dlhá 5,12 metra a vysoká len 1,19 metra.

Ľahké, no pevné materiály
Hoci Filante používa rovnakú batériu ako sériový Scénic E-Tech, poznatky získané pri vývoji tohto koncept by Renault mohol zúročiť pri ďalších sériových elektromobiloch. Tie by mohli obsahovať efektívnejší pohon, ktorý by si vystačil s menšími a ľahšími batériami, čo by znamenalo zachovanie dojazdu pri nižšej cene. Viac než polovicu hmotnosti konceptu tvorí batéria. Zvyšok používa ultraľahké materiály ako uhlíkové vlákna, špeciálna hliníková zliatina s vysokou pevnosťou vytvorená pomocou 3D tlače. Tento postup minimalizuje odpad a umožňuje vytvárať diely s extrémnou pevnosťou. Podvozok je vyrobený z kompozitu hliníka, uhlíka a ocele. Mechanické komponenty sú obmedzené aj v prípade riadenia a brzdného systému. V oboch prípadoch sú použité technológie steer-by-wire, resp. brake-by-wire.

Renault Filante jazdí so špeciálnymi 19-palcovými pneumatikami značky Michelin, ktoré znižujú energetické straty spôsobené trením. Jednosedadlový kokpit je inšpirovaný letectvom a vesmírnym cestovaním. Každý detail v ňom je navrhnutý tak, aby maximalizoval výkon, pohodlie a efektivitu. Renault začne Filante testovať najskôr na jar. Skúšky absolvuje najprv v aerodynamickom tuneli a potom na trati. Na to, koľko nakoniec prejde na jedno nabitie, si tak budeme musieť ešte počkať. Rekordná jazda by sa mala uskutočniť niekedy v prvej polovici tohto roka. Koncept bude možné vidieť na parížskej Rétromobile motor show, ktorá sa koná od 5. do 9. februára 2025.