Toto kompaktné kupé je známe ako najdrahšie sériovo vyrábané vozidlo so štvorvalcovým motorom na svete. V jeho prípade musíte z vrecka vytiahnuť viac bankoviek, ako keby ste prišli do Porsche a ukázali na 911 GT3 RS. Čo všetko ponúka Alpine A110 R Ultime a aký je jeho príbeh?
Alpine vlani na jeseň na parížskom autosalóne popri koncepte A390 a vodíkovom športiaku Alpenglow so šesťvalcovým motorom predstavila aj doteraz najrýchlejšiu a najvýkonnejšiu verziu svojho ľahkonohého športového kupé A110. Prívlastok Ultime skrýva špičkové technológie orientované na rýchlosť a jazdný zážitok za skutočne ambicióznu cenovku. Ide totiž o limitovanú edíciu, ktorá bude vyrobená v počte 110 kusov. Vykonané tak bude v historickom závode Jean Rédélé Alpine v Dieppe.
Výkon motora bol zvýšený až na 345 koní pri 6000 ot./min. V porovnaní s vozidlom Alpine A110 R Turini vzrástol aj krútiaci moment. A to o 80 Nm na konečných 420 Nm pri 3200 ot./min. Verzia Ultime je vybavená systémom riadeného štartu, vďaka ktorému Alpine A110 R zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Mimochodom, pomer hmotnosti a výkonu je v prípade Ultime len 3,2 kg/1 k. Údaj, ktorý však nadšeným vodičom viac priblíži schopnosti modelu Ultime, je 20 sekúnd. Presne o toľko je A110 R Ultime na Nordschleife rýchlejšie ako A110 R.
O komplexný jazdný zážitok na cestách aj okruhoch sa stará prepracované turbo, nová 6-stupňová prevodovka, titánový výfukový systém od Akrapoviča, nastaviteľné tlmiče Ohlins či AP Racing brzdový systém s 330 mm brzdovými kotúčmi. Pochopiteľne, so zvýšeným výkonom museli prísť k úprave aerodynamiky. V porovnaní s verziou Turini generuje Ultime o 160 kg vyšší prítlak pri maximálnej rýchlosti. Kupé obúva 18-palcové pneumatiky Michelin PS2 CUP vpredu a 19-palcové vzadu. Cenovka je stanovená na sumu 265-tisíc eur. Základný model pritom stojí od 65-tisíc, verzia A110 R sa predáva od 112-tisíc €.
Keďže ide o drahú limitovanú edíciu, úpravami vzhľadu prešiel exteriér aj interiér. Súčasťou edície bude aj 30-kusová séria La Bleue s ešte výnimočnejšími úpravami, za tú si však v Alpine vypýtajú až 330-tisíc eur.
Program ultra personalizácie
Na to, že ide o výrazne na okruh zamerané vozidlo od výrobcu, ktorý nemá nadbytočné výrobné kapacity, ponúka Ultime relatívne široké možnosti individualizácie. Alpine pri tomto modeli vôbec po prvý raz zaviedla program ultra personalizácie. Ten zákazníkom poskytuje prístup k prakticky neobmedzenému rozsahu kombinácií na vytvorenie vlastného jedinečného modelu Alpine. Okrem širokej ponuky 28 farieb karosérie sa značka spojila so spoločnosťou Poltrona Frau, teda jedným z popredných svetových špecialistov na kožu, aby poskytla výber zo 14 odtieňov čalúnenia Alcantara spolu s ďalšími 10 odtieňmi kože.
Na projekte A110 R Ultime pracoval len malý tím ľudí. Osvojili si postoj pretekárskeho tímu a prizvali popredných odborníkov z motoristického športu, aby vybavili ich vozidlo tými najlepšími znalosťami v oblasti výkonu a aerodynamiky. Vzhľadom na extrémne špecifikácie z hľadiska výkonu sa pôvodne predpokladalo, že projekt zostane len vo fáze prototypu.
Že bude slúžiť ako showcar na podujatiach Alpine, bude cestovať s tímom F1 po Veľkých cenách a ďalej rozvíjať imidž Alpine. Netrvalo však dlho a tieto úvahy zmietla túžba vytvoriť jedinečné, emóciami nabité vozidlo pre nadšencov maximálneho výkonu.
Inžinieri boli presvedčení, že dokážu vytvoriť cestné auto s pokročilým výkonom, ak využijú silné stránky Alpine (ľahký a aerodynamický dizajn) a odborné znalosti získané pri vývoji monopostu F1. Tím mohol čerpať aj z osemročných skúseností s pretekaním v sérii GT4. Celý podvozok je preto vyrobený z hliníka. Odpruženie je celkom nové, Ultime používa tlmiče Ohlins TTX s výškovým nastavením a dvojcestným hydraulickým nastavením pre kompresiu a odskok. Nové sú tiež kované kolesá s rozmermi 18 palcov vpredu (o 10 mm širšie ako A110 R) a 19 palcov vzadu. Brzdy majú kotúče s väčším priemerom a dostičky požičané zo sveta motoršportu. Pneumatiky sú Michelin PS CUP 2 vyvinuté špeciálne pre A110 R Ultime.
Prítlak sa v porovnaní s A110 R zvýšil o 160 kg. Upravený chladiaci systém sa spolieha na dva prieduchy na kapote, ktoré tlačia vzduch nahor. Vylepšenia dopĺňa spojler a nastaviteľné zadné krídlo. Motor dostal pretekárske kované piesty a nové ojnice.
Motor získal nové kované piesty a nové ojnice požičané zo sveta motoršportu. Jeho mapovanie bolo optimalizované pre oktánové číslo 102 RON. V prípade natankovania 98-oktánového benzínu dosahuje motor najvyšší výkon 325 koní, teda o 20 menej. Maximálny výkon je k dispozícii pri 6000 ot./min.
Blízka budúcnosť Alpine
Predstavitelia značky Alpine na autosalóne v Paríži potvrdili aj plány uviesť na trh v najbližších rokoch 5 nových elektrických modelov. Elektrifikáciou prejde aj model A110, stať by sa tak malo v roku 2026. Jasné je, že prvým elektromobilom s logom Alpine bude A290, čo je vlastne športový variant modelu Renault 5. Ten bol predstavený v júni tohto roka. Motor má dva výkonové stupne: 180 koní vo verzii GT a GT Premium a 220 k vo verziách GT Performance a GTS. Pre tento automobil vyvíjali v Micheline špeciálne pneumatiky. Dva roky výskumu a testovania priniesli ovocie v podobe troch špecifických 19-palcových pneumatík: dvoch letných a jednej zimnej gumy. Všetky spĺňajú náročné špecifikácie energetickej účinnosti, aby maximalizovali dojazd a priľnavosť. Alpine A290 sa začne vyrábať vo Francúzsku v druhej polovici roka 2025.
Tento rok uvidíme aj sériovú verziu Alpine A390, ktorého koncept sa takisto predstavil na parížskom autosalóne. Pôjde o športový fastback s 3 elektromotormi so zatiaľ nešpecifikovaným výkonom, ktorý pôjde po krku Porsche Macan. Očakáva sa, že výkon pohonnej sústavy sa bude pohybovať okolo hranice 650 až 700 koní. Čo sa týka dizajnu, predstavitelia automobilky hovoria, že koncept predstavuje 85 % dizajnu sériového auta.
Nástupca spaľovacieho modelu A110 príde v roku 2026. S ním sa Alpine vydá na nové trhy do USA a Číny. Zatiaľ sa zdá, že Alpine nepôjde cestou, ktorou sa vybral napríklad Hyundai, elektrické Alpine by teda nemali napodobňovať zvuky a správanie spaľovacích áut. V roku 2028 Alpine pravdepodobne uvedie na trh cestovné GT s usporiadaním sedadiel 2+2, ktoré bude stáť na platforme A110. Malo by niesť označenie A310.