Domov SPRÁVY News Ostatní to zatiaľ zmrvili. Pozeráme sa na prvý ozajstný elektrický hothatch?

Ostatní to zatiaľ zmrvili. Pozeráme sa na prvý ozajstný elektrický hothatch?

Foto: Alpine

Nová éra automobilky Alpine prichádza vo forme modelu A290 – elektrického športového vozidla, ktoré si zachováva hlavné piliere značky ako sú výkon, obratnosť a nízka hmotnosť.

A290 podľa Alpine spája všetky pocity a jazdné vlastnosti, ktorými disponuje aj model A110, do mestského športového auta. Model A290 bol vyvinutý v súlade s DNA Alpine. Je kompaktný a agilný, ponúka ľahko použiteľný elektrický výkon a zároveň zaručuje pohodlné každodenné používanie. Automobil bol navrhnutý tak, aby oslovil mužov aj ženy. Výrobca počíta s tým, že časť zákazníkov bude orientovaná na výkon a jazdné vlastnosti, zatiaľ čo ostatní budú viac zameraní na štýl. Celý model A290 bude vznikať vo Francúzsku, keďže samotný automobil sa bude vyrábať v Douai, elektromotor bude vznikať v Cléone a batéria sa začne vo Francúzsku vyrábať v lete 2025.

Alpine A290
Foto: Alpine
Dizajn zodpovedá výkonu

Platforma AmpR Small poskytuje vynikajúci základ aj na postavenie športovo orientovaného vozidla. Rozchod kolies na oboch nápravách bol rozšírený až o 60 mm, aby sa dosiahol vizuálny vzhľad požadovaný tímom dizajnérov Alpine pod vedením Antonyho Villaina. Výsledkom je, že A290 môže ponúknuť vzhľad svalnatého hothatchu pripraveného vyraziť do akcie. Jeho rozmery zostávajú veľmi kompaktné. Na dĺžku meria 3 990 mm, na šírku 1 820 mm, na výšku 1 520 mm a rázvor osí kolies je dlhý 2 530 mm.

Alpine A290
Foto: Alpine

Alpine vychádza z modelu Renault 5 E-Tech, no charakter Alpine bol vytvorený predovšetkým upraveným svetelným podpisom pozostávajúcim zo štyroch full LED svetlometov. V tomto prípade sa vyznačujú motívmi v tvare X pripomínajúcimi pretekárske autá. K odvážnemu výrazu karosérie prispievajú široké blatníky, prahové lišty s lemom vo farbe karosérie, hliníková hrana strechy, voliteľná francúzska vlajka na C-stĺpiku, čierna žraločia anténa, logá na krídlach a napokon difúzor. Vpredu je výrazný znak Alpine a typický motív snehových vločiek integrovaný do nárazníka.

Foto: Alpine

V každej fáze procesu navrhovania karosérie sa bral do úvahy aerodynamický faktor, ktorý je obzvlášť dôležitý pri maximalizácii elektrického dojazdu. Maximálna efektivita prúdenia vzduchu sa dosiahla širokými prahovými lištami, difúzorom a tvarom zadných svetiel. A290 nemá nadrozmerný spojler, ktorý by narušil prúdenie vzduchu v zadnej časti. Miesto toho sa na zadnej časti nachádza malý ducktail spojler. Alpine A290 štandardne obsahuje 19-palcové zliatinové disky, ktoré sa dodávajú v dvoch dizajnoch.

Foto: Alpine

Dizajn kolies Iconic bol vytvorený tak, aby odkazoval na kolesá Alpine A310. Kolesá s dizajnom snehovej vločky odkazujú na pôvod názvu Alpine a sú dostupné v lesklej čiernej, polodiamantovej čiernej alebo diamantovej čiernej povrchovej úprave. 4-piestové predné brzdové strmene Brembo s monoblokom a značkou Alpine sú rovnaké ako na A110. Predné a zadné strmene budú dostupné vo farbách Racing Red alebo Alpine Blue.

Alpine A290 interiér
Foto: Alpine
Interiér

Interiér je orientovaný na vodiča a jeho spolujazdca, pred ktorým je podsvietený názov auta. Atmosféru v interiéri dopĺňa nastaviteľné ambientné osvetlenie. Batožinový priestor má základný objem 326 litrov. Trojramenný volant so splošteným stredom je potiahnutý kožou Nappa. Je navrhnutý so zvýrazneným lemovaním a hrubším vencom. Obsahuje niekoľko špecifických hliníkových tlačidiel inšpirovaných F1 s otočným ovládačom RCH (for Recharge) na ľavej strane a slúži na nastavenie úrovne regenerácie. Na pravej strane je okamžite rozpoznateľné červené tlačidlo OV (pre predbiehanie). Na volante sú aj ovládacie prvky jazdných asistentov, telefónu, hlasového asistenta a režimu zobrazenia prístrojov. K dispozícii je tiež špeciálny modul na ovládanie zvuku.

Tlačidlom na volante si vodič vie zvoliť jeden zo štyroch jazdných režimov: Save, Normal, Sport a Personal. Elektronický stabilizačný systém je možné úplne deaktivovať. Športové sedadlá ponúkajú bočné vystuženie pre extra podporu. Sú čalúnené materiálmi šetrnými k životnému prostrediu. Prístrojová doska, boky stredovej konzoly a výplne dverí sú čalúnené tkaninou so zrnitým povrchom. V najvyšších verziách GT Premium a GTS sú sedadlá, palubná doska a výplne dverí sú čalúnené kožou. Na kožených opierkach hlavy je vyrazený znak Alpine a v strede operadla je vyšívaný nápis A290.

Foto: Alpine
Na Alpine jedine Michellin

Spolupráca medzi Michelin a Alpine trvá od roku 2012. Pre projekt A290 boli potrebné dva roky výskumu a testovania na vývoj troch špecifických 19-palcových pneumatík: dvoch letných pneumatík a jednej zimnej gumy, pričom všetky tri nesú exkluzívne označenia vytvorené pre budúci elektrický rad Alpine s kódom A29. Spĺňajú náročné špecifikácie energetickej účinnosti, aby maximalizovali dojazd vozidla a priľnavosť k vozovke. Michelin obzvlášť tvrdo pracoval na tuhosti konštrukcie a bočných stien, ako aj na ich dezéne.

Alpine A290 pneumatika
Foto: Alpine

Michelin Pilot Sport EV je športová letná pneumatika s optimalizovanou energetickou účinnosťou. Kombinuje priľnavosť, dlhú životnosť a dosah. Michelin Pilot Sport S5 je najšportovejšia letná pneumatika navrhnutá tak, aby vyťažila plný výkonový potenciál A290 za mokra aj za sucha. Michelin Pilot Alpin 5 je zimná pneumatika, ktorá ponúka vysokú úroveň priľnavosti na zvládnutie rôznych podmienok, najmä v chladnom a mokrom počasí a na mokrých alebo zasnežených cestách.

Foto: Alpine
Čo sa nachádza pod kapotou?

Motor v Alpine A290 má dva výkonové stupne: 180 k vo verzii GT a GT Premium a 220 k vo verziách GT Performance a GTS. V oboch prípadoch je odozva plynu kalibrovaná tak, aby sa A290 stal skutočným športovým automobilom, ktorý sa ľahko ovláda aj napriek okamžite dostupnému výkonu a krútiaceho momentu elektromotora.

Alpine A290 batožinový priestor
Foto: Alpine

Alpine A290 sa bude štandardne dodávať s 52 kWh batériou, ktorá poskytuje WLTP dojazd okolo 380 km (konečné údaje budú potvrdené homologizáciou). Na optimalizáciu teploty v kabíne a zachovanie dojazdu je zahrnuté tepelné čerpadlo. Systém rýchleho nabíjania s maximálnym výkonom 100 kW umožňuje dosiahnuť nabitie z 15 na 80 % za 30 minút. Palubná nabíjačka má výkon 11 kW a obsahuje obojsmernú funkciu, ktorá umožňuje používať funkcie V2L (vehicle-to-load) na pripojenie zariadenia cez nabíjaciu zásuvku. Je tiež kompatibilná s V2G (vehicle-to-grid).

Foto: Alpine

Alpine A290 váži 1479 kilogramov a má vysoký potenciál sa stať prvým cenovo dostupnejším elektrickým hothatchom. Začne sa predávať začiatkom budúceho roka, o cene sa však zatiaľ veľa nehovorí. Renault 5, z ktorého Alpine A290 vychádza, má na európskych trhoch stanovenú cenovku od 24 900 €, takže môžeme očakávať, že tento hot hatch bude stáť viac ako 30 000 eur. Na Slovensku sa však oficiálne predávať nebude, keďže tu nemá obchodné zastúpenie. To by sa mohlo zmeniť v roku 2026, kedy bude mať Alpine vo svojom portfóliu 4 modely.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Alpine
Predchádzajúci článokUž o 3 týždne musí mať každé nové auto čiernu skrinku
Nasledujúci článokAutonómne taxíky nabúrali na rovnakom mieste, Musk reaguje

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here