startstop

Mazda 6e sa už dá objednať, cenou príjemne prekvapí

Mazda6e

Foto: Mazda

Na túto novinku sme čakali dlhé roky. Konečne sme sa dočkali až na januárovom autosalóne v Bruseli. Práve tu sa odhalila nová generácia Mazdy 6 v sériovej podobe. Jej názov je Mazda 6e a je plne elektrická. 

Dizajn doslova berie dych. Či už predná podsvietená maska, elegantná a dynamická bočná línia, alebo netradične tvarovaná zadná časť. Mazda 6e predstavuje ďalšiu evolúciu filozofie dizajnu Mazdy “Kodo: Duša pohybu”. Hladké, plynulé línie a výrazné prvky dodávajú vozidlu silný, ale rafinovaný vzhľad. Nízka línia strechy a silueta kupé ponúkajú športový vzhľad pri zachovaní funkčnosti liftbacku. Áno, novinka je o niečo praktickejšia, Mazda zaobalila šestku  do karosérie liftback namiesto sedanu. Medzi výrazné dizajnové detaily vozidla patrí výrazný svetelný podpis, bezrámové dvere a vysúvateľné kľučky dverí. Zadné svetlá si zachovávajú tradičná kruhový tvar, tak ako to poznáme z aktuálnych modelov Mazdy. Na dverách batožinového priestoru sa nachádza aktívne zadné krídlo, ktoré sa vysúva buď manuálne alebo automaticky po prekročení rýchlosti 90 km/h. Vonkajšie rozmery sú 4 921 x 1 890 x 1 485 mm. Rázvor osí kolies je dlhý 2 895 mm.

Foto: Mazda

Európska Mazda 6e vychádza z modelu Mazda EZ-6 predávaným v Číne ako elektromobil (EV) alebo elektromobil s predĺženým dojazdom (REV). Jej uvedenie na európske cesty bolo celkom komplikované. Súčasná, tretia generácia modelu Mazda 6 je na trhu už od roku 2012. V priebehu rokov prechádzal automobil niekoľkými modernizáciami, ale plnohodnotná nová generácia bola v nedohľadne. Očakávalo sa, že nová Mazda 6 by mala vzniknúť na novej podvozkovej platforme s pohonom zadných kolies a používať benzínové aj naftové šesťvalce.

Foto: Mazda

Vývoj tohto modelu však bol zastavený v roku 2022, pretože na kľúčových trhoch záujem zákazníkov o klasické sedany klesal. Namiesto tohto sa Mazda sústredila na vývoj nových crossoverov, ktoré mali lepší trhový potenciál. Prišla však príležitosť spolupráce s čínskou automobilkou. Mazda EZ-6 je tak prerobený model Deepal L07 od značky Changan. Európska Mazda 6e vychádza z modelu EZ-6, avšak v ponuke má zatiaľ výhradne čisto elektrický pohon.

Foto: Mazda

Prémiové materiály

Interiér je inšpirovaný japonským konceptom “ma“. Ten kladie dôraz na jednoduchosť a otvorený priestor. Obrovské panoramatické strešné okno tiahnuce sa až nad hlavy zadných cestujúcich prináša do kabíny prirodzené svetlo. Prémiové materiály vytvárajú pokojnú a sústredenú atmosféru. Stačí sa pozrieť na prístrojovú dosku pokrytú brúsenou kožou. Keďže Mazda 6e vychádza z čínskeho vozidla, príliš neprekvapí úplná absencia fyzických tlačidiel na palubnej doske. Tú v podstate tvorí len veľká obrazovka a ventilačné otvory.

Foto: Mazda

Široký stredový panel, ktorá je v podstate predĺženou lakťovou opierkou, oddeľuje vodiča a spolujazdca. Na stredovom tuneli sa nachádzajú držiaky na nápoje a podložky na nabíjanie mobilných telefónov. Zadní pasažieri majú k dispozícii vlastné ovládanie klimatizácie v podobe displeja a dotykových tlačidiel. Batožinový priestor má celkovo 400 litrov, pričom sa delí na 330 litrov v tradičnom batožinovom priestore za zadnými sedadlami a 70 litrov pod prednou kapotou. Volant je dvojramenný a na jeho stĺpiku je umiestnený systém na sledovanie bdelosti vodiča.

Foto: Mazda

Dva displeje + head-up

Kokpit je zameraný na vodiča tak, ako sme pri Mazde zvyknutí. Je vybavený prispôsobiteľným 14,6-palcovým dotykovým displejom a 10,2-palcovým displejom pred vodičom. K tomu sa pridáva aj 50-palcový head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý premieta kľúčové informácie, ako je navigácia a rýchlosť, priamo do zorného poľa vodiča. Pokročilé ovládanie hlasom a gestami zjednodušuje interakciu s funkciami, ako sú klimatizácia, navigácia a mediálne systémy. Cestujúci si môžu vychutnať vysokokvalitný zvuk prostredníctvom systému SonyPRO so 14 reproduktormi (takže Bose je už minulosťou).

Foto: Mazda

Ceny a výbava

Nie je celkom jasné, či bude šestka aj v spaľovacej verzii. Elektrická Mazda 6e ponúka dve možnosti pohonu, ktoré zodpovedajú rôznym jazdným preferenciám. Mazda 6e je vybavená 68,8 kWh batériou poskytujúcou dojazd 479 km. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom s výkonom 200 kW sa nabije z 10 % na 80 % len za 22 minút a 235 km dojazdu je možné pridať za 15 minút. Elektromotor poskytuje výkon 190 kW (258 k). Tento variant je na Slovensku v predaji od 44 590 € s DPH vo výbave Takumi.

Za Takumi Plus (rozdiel spočíva v čalúnení sedadiel kombináciou kože Nappa Tan a semišu s čiernym stropom, Takumi obsahuje len čalúnenie sedadiel z umelej kože) je potrebné zaplatiť 46 540 €. Pre tých, ktorí uprednostňujú nepretržitú jazdu na dlhé vzdialenosti, 80 kWh batéria verzie Long Range umožňuje dojazd až 552 km a jeho elektromotor poskytuje výkon 180 kW (245 k). Long Range s výbavou Takumi stojí 46 190 € a s Takumi Plus 48 140 €.

Na výber je 8 farieb karosérie. Typická červená Soul Red Crystal je za príplatok 1 050 €. Štandardom sú 19-palcové hliníkové kolesá, väčšie za príplatok ani nie sú dostupné. Všetky ostatné prvky výbave sú už zahrnuté v štandarde. Z tých najdôležitejších menujme aspoň 360-stupňový parkovací systém, panoramatické strešné okno, elektricky otvárateľné dvere batožinového priestoru, vyhrievané a ventilované predné sedadlá, audiosystém Sony so 14 reproduktormi alebo tepelné čerpadlo.

Foto: Mazda

Batérie

Obe konfigurácie poskytujú krútiaci moment 320 Nm, zaisťujú plynulé zrýchlenie a výkon pohonu zadných kolies. Na prednej náprave sa nachádzajú vzpery typu MacPherson a vzadu je viacprvková náprava s nezávislým odpružením. Mazda 6e zrýchli z 0 na 100 km/h za menej ako 8 sekúnd a maximálnu rýchlosť má 175 km/h. Mazda 6e Long Range však disponuje NMC batériou (štandardná verzia LFP) s nižším maximálnym nabíjacím výkonom na úrovni len 95 kW.

Foto: Mazda

Vysoká úroveň bezpečnosti

Bezpečnosť je v Mazde prioritou. Deväť airbagov chráni cestujúcich a pokročilý asistenčný systém jazdy Mazda s autonómnym núdzovým brzdením, varovaním pred opustením jazdného pruhu, rozpoznávaním dopravných značiek a mnohými ďalšími funkciami pomáha vodičom vyhnúť sa potenciálnym nebezpečenstvám. Nový systém monitorovania obsadenosti využíva interiérovú kameru na detekciu detí na zadných sedadlách a ich premietanie na stredový displej.

Exit mobile version