30. januára 2025 vstúpil do slovenských kín dlho očakávaný druhý diel filmu Černák, ktorý zachytáva vzostup a pád mafiánskeho bossa.
Technologický vrchol svojej doby
BMW Alpina B12 generácie E38 je model, ktorý spájal luxus a vysoký výkon. Výrobný program automobilky Alpina bol vždy o exkluzivite a model B12 je toho dôkazom. Postavená na základe BMW radu 7 (E38), Alpina B12 bola limuzínou so športovým duchom. Pod kapotou sa nachádzal atmosférický motor V12 s objemom 5,7 litra, ktorý bol ručne ladený v dielňach Alpiny. Maximálny výkon dosahoval 387 koní, čo z nej robilo jednu z najrýchlejších limuzín svojej doby. Zo série B12 5.7 vzniklo iba 202 kusov.
Interiér B12 bol prispôsobený podľa prianí zákazníka. Ručne šité kožené sedačky, drevené obklady a precízne spracovanie pridávali každému kusu výnimočnosť. Auto bolo vybavené aj televízorom, čo v tej dobe predstavovalo technologickú raritu. Majiteľ sa s týmto prvkom rád chválil a ukazoval ho známym.
Ako sa Mikuláš Černák dostal k Alpine B12
Príbeh, ako sa Mikuláš Černák stal majiteľom Alpiny B12, je rovnako fascinujúci ako samotné auto. Pôvodne plánoval kúpu Mercedesu Triedy S, no keď vo výklade zbadal Alpinu B12, okamžite zmenil názor. Predajcovia na jeho záujem reagovali skepticky, pretože cena auta bola vysoká – v tom čase približne 200 000 nemeckých mariek. Černák ich však prekvapil, keď zaplatil hotovosťou na mieste, ktorú mal pri sebe v igelitovej taške.
Černák sa vozidla zbavil počas prvého súdneho procesu, konkrétne v máji 2009 na súdnom pojednávaní vo veci zavraždenia Jána Kromku, brata Černákovho povestného kata nazývaného Čistič. Pred blížiacim sa rozhodujúcim procesom Černák začal mobilizovať svoje finančné zdroje. Keďže príjmy z kriminálnej činnosti prestali plynúť, bol nútený siahnuť na svoj majetok. Medzi prvými vecami, ktoré predal, bola práve Alpina B12. Originálne auto, ktoré vlastnil Mikuláš Černák, sa dodnes nachádza na Slovensku v súkromnej zbierke. Spoločnosť mu tam robia ďalšie exotické vozidlá, ako napríklad Porsche 918 Spyder.
Z filmu späť na cesty
Dnes je Alpina B12 generácie E38 mimoriadne vzácna. Na Slovensku sa ich nachádza len niekoľko kusov a ich hodnota na trhu výrazne vzrástla. Rozprávali sme s Jánom Mickom, jedným z majiteľov tohto vozidla, ktorý ho prepožičal aj do filmu.
Pán Mick, čo vás motivovalo k tomu, aby ste si zadovážili práve Alpinu B12? Ako prebiehal proces nákupu tohto konkrétneho exemplára a koľko času vám trvalo, kým ste vozidlo našli?
Vždy som túžil po E38, jednoducho sa mi to auto páčilo. Začínal som pri 730d, ale potom mi došlo – diesel do E38? To asi nie. Tak som si povedal, že radšej benzín, napríklad 740i. Lenže keď už E38, tak poriadne, tak som začal rozmýšľať nad 750i. No a potom mi napadlo – 750i je síce super, ale čo ak to bude málo?
A tak som sa dostal k myšlienke, že ak E38, tak jedine Alpina. Paráda, konečne som vedel, kde skončím. Lenže tam to neskončilo – ak Alpina, tak jedine v originálnej modrej metalíze. A najlepšie vo verzii Long, nech je poriadne dlhá. No a tak som začal hľadať, prehľadávať, rozmýšľať… až som ju po 2-3 mesiacoch našiel pri Passau.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE
Alpina B12 generácie E38 je mimoriadne vzácna. Na Slovensku sa nachádza len niekoľko kusov a ich hodnota na trhu výrazne vzrástla. Rozprávali sme s Jánom Mickom, jedným z majiteľov tohto vozidla, ktorý svoj kúsok prepožičal do slovenského filmu o Mikulášovi Černákovi.
Čo vás na tomto aute najviac fascinuje z pohľadu dizajnu, technológií alebo jazdných vlastností? Existuje nejaký detail, ktorý vás prekvapil alebo na ktorý ste obzvlášť hrdý?
E38 sa mi vždy páčila dizajnom. V porovnaní s Mercedesom S a Audi A8 pôsobila športovejšie. Pri pohľade na ňu má človek dojem, že je širšia než vyššia, a to ma na nej fascinovalo. Najviac ma teší, že mám Long verziu, pretože Alpina ich vyrobila len 96 kusov. A samozrejme, tá nezameniteľná farba – hneď vidíš, že ide o Alpinu, nie obyčajnú E38.
Ako sa vám darí udržiavať auto v perfektnom stave? Máte špecifické postupy pri údržbe a servise?
Čo sa servisu týka, mám vlastný autoservis, takže si auto opravujeme sami. Presnejšie, starajú sa oň moji chlapci, ktorí sú naozaj šikovní. Vždy presne viem, na čo sa majú zamerať. K dokonalému stavu mu ešte trochu chýba, ale všetko sa časom doladí.
Ako vás tvorcovia filmu oslovili a čo vás presvedčilo, aby ste auto požičali na natáčanie? Mali ste nejaké špeciálne podmienky alebo obavy, ktoré museli byť splnené?
Oslovil ma kamarát s ponukou zapojiť moju Alpinu do filmu o Černákovi. Vraj by to pôsobilo autenticky, keďže mám rovnakú farbu. To, že ide o Long verziu, by si diváci nevšimli. Dal mi kontakt na človeka, ktorý riešil autá do filmu, a ten sa mi neskôr ozval. Nemal som špeciálne podmienky, bral som to skôr ako príležitosť previezť sa na nej ďalej než len v okolí Popradu, keďže sa natáčalo pri Trnave.
Alpina pred kamerami
Boli ste sa pozrieť priamo na pľaci počas natáčania? Aká bola atmosféra na mieste?
Pri natáčaní sme boli celý čas, zaujímalo ma, ako to celé prebieha. Nerád požičiavam svoje autá a mal som trochu obavy – predsa len, nikto sa k cudziemu majetku nespráva tak, ako k svojmu. Atmosféra bola skvelá a bolo vidieť, že aj štábu sa auto páčilo, čo ma naozaj potešilo.
Bolo nutné auto nejako špeciálne vizuálne prispôsobiť podľa predstáv režiséra?
Na aute sa nerobili žiadne špeciálne úpravy, natáčalo sa presne v takom stave, v akom je.
Ovplyvní hodnotu vozidla skutočnosť, že sa objavilo vo filme? Mali ste už nejaké ponuky na jeho predaj?
Netuším, ako môže fakt, že bolo vo filme, ovplyvniť cenu auta. Je to vždy otázne, pokojne sa môže stať, že práve pre to nemusí byť o to záujem. Občas sa ma niekto spýta, či je na predaj, ale nikdy som nad predajom neuvažoval, takže ma to ani nezaujíma. Moja odpoveď je vždy rovnaká – nie je na predaj. Už len to, že ho mám v garáži a môžem sa naň pozerať, mi robí radosť. Keby sa dalo, pokojne by som si ho dal aj do obývačky ako dekoráciu.
Mikuláš Černák bol kontroverzná postava spojená s históriou Slovenska. Ako vnímate spojenie vášho auta s jeho osobou? Myslíte si, že auto dnes symbolizuje niečo viac, než len luxusné vozidlo?
Mal som vtedy 18 rokov, takže si celú tú dobu pamätám veľmi dobre. To, že mal Černák Alpinu, som sa vlastne dozvedel až po tom, čo ho zatvorili. Nepovažujem Alpinu za niečo viac než len luxusnú limuzínu. V tej dobe to bolo jednoducho spojené s luxusom a výkonnými modelmi. Či už to bol Mercedes AMG S60-S70 alebo Audi S8, bolo to viac o prestíži a výkone než o samotnom označení.
Auto musí jazdiť, nie stáť v garáži
Plánujete auto naďalej využívať na špeciálne účely, ako sú výstavy, filmové produkcie, alebo ho radšej držíte ako súčasť svojej súkromnej zbierky? Vidíte jeho budúcnosť skôr v investičnej alebo osobnej rovine?
Alpinu nevyužívam na žiadne špeciálne akcie. Občas poslúži blízkej rodine ako svadobné vozidlo. Alpinu mám pre to, lebo sa mi páči a ja svoje auta rad využívam len tak pre potešenie, takže neberiem ju ako investíciu, na ktorej počítam, koľko zarobím. Mám filozofiu, že auto ti robí radosť dvakrát – keď ti stojí v garáži a keď sa na ňom môžeš ísť previezť, pretože jedno bez druhého sa absolútne vylučuje. Nemám rád, keď auto niekomu len stojí v garáži a dáva si naň prehnaný pozor. Mne takýto prístup nič nehovorí. Auto musí jazdiť. Tam to začína aj končí a je mi jedno, akú ma hodnotu.
Jazdíte na Alpine aj v bežnej premávke? V čom sa podľa vás líši od iných BMW, ktoré vlastníte alebo ste vlastnili, a čo ju robí takou výnimočnou?
Ako som už spomínal ja všetky svoje autá využívam v bežnej prevádzke, takže na nich jazdím z práce domov a späť, len tak pre potešenie. Mám ešte jednu Alpinu B7, ale B12 je špecifická hlavne tým motorom V12. Páči sa mi, že aj keď je motor naštartovaný, nepočuť takmer žiadny zvuk. V tom aute má človek pocit, že jazdí na vzducholodi, a preto ju aj prezývam vzducholoď.