startstop

Toyota, kam kráčaš? Z etalónu spoľahlivosti najkazovejšie auto

Toyota RAV4

Foto: Toyota

Nemecký auto klub ADAC každoročne zverejňuje podrobnú štatistiku porúch áut, ktorá odhaľuje, čo najčastejšie spôsobí technické problémy na cestách.

ADAC je najväčšou automobilovou organizáciou v Európe, ktorá už desaťročia poskytuje technickú pomoc vodičom a vedie podrobné záznamy o poruchách áut na cestách. Jeho každoročná Pannenstatistik vychádza z viac než troch miliónov zásahov technikov a predstavuje jeden z najkomplexnejších prehľadov o technickom stave vozidiel v premávke.

V roku 2024 štatistika opäť priniesla zaujímavé zistenia: poruchy spôsobené batériou dominujú, no do popredia sa dostávajú aj problémy s elektronikou, kľúčmi či pneumatikami. Zároveň rastie podiel elektromobilov v databáze, čo umožňuje porovnať ich spoľahlivosť so spaľovacími vozidlami.

Batéria ako hlavný dôvod výjazdu

Štartovacie batérie spôsobujú takmer polovicu všetkých porúch. Ide o problém, ktorý sa opakuje bez ohľadu na typ vozidla a sezónu. Podľa ADAC tvorili poruchy batérií v roku 2024 až 44,9 % všetkých výjazdov technickej pomoci. Batéria často zlyháva z dôvodu starnutia, nedostatočného nabíjania pri krátkych jazdách alebo vplyvom nízkych teplôt. Zaujímavosťou je, že tento problém zasahuje rovnako vozidlá so spaľovacím motorom aj elektromobily, keďže aj tie sú vybavené klasickou 12-voltovou batériou, ktorá napája elektronické systémy. Najviac výjazdov kvôli batériám zaznamenal ADAC práve počas chladných mesiacov, kedy ich kapacita prirodzene klesá. Pravidelná kontrola stavu batérie a jej výmena po piatich až šiestich rokoch výrazne znižuje riziko neplánovaného zastavenia na ceste.

Elektronika: Neviditeľná hrozba moderných áut

Motorová a palubná elektronika zlyhávajú častejšie ako tradičné mechanické komponenty. So zložitosťou áut rastie aj riziko problémov, ktoré si vodič sám nevyrieši. Vozidlá dnes obsahujú viac elektronických súčastí ako kedykoľvek predtým, od riadiacich jednotiek motora po zložité systémy infotainmentu. V roku 2024 zaznamenal ADAC nárast výjazdov spôsobených chybami v motorovej a riadiacej elektronike, ktoré predstavovali okolo 15 % všetkých porúch. Najčastejšie išlo o poruchy snímačov, poruchy softvéru či komunikácie medzi jednotlivými modulmi vozidla. Elektronické závady sú náročné na diagnostiku a často si vyžadujú odborný zásah, bežný vodič si s nimi spravidla nevie poradiť. Aj preto sa odporúča pravidelný servis v autorizovaných alebo špecializovaných dielňach, kde je dostupné diagnostické vybavenie.

Foto: startstop.sk, Marek Görözdös

Zámky, kľúče a bezkľúčové systémy pod stresom

Najmä v zime sa objavujú časté poruchy elektronických zámkov a bezkľúčových štartov. Vodiči zostávajú „vylúčení“ zo svojich vlastných áut. ADAC eviduje čoraz viac zásahov, pri ktorých vodiči nemohli otvoriť auto alebo ho naštartovať, a to aj napriek funkčnému kľúču. Problémom sú najmä systémy Keyless-Go, ktoré sú citlivé na vybitú batériu v kľúči, ale aj na rušenie signálu. V mrazivom počasí sa zvyšuje riziko zamrznutia zámkov alebo nefunkčnosti elektronických riadiacich jednotiek. Tento typ poruchy postihuje predovšetkým novšie autá vybavené pokročilými elektronickými systémami. Mnohé prípady si vyžadujú pomoc odborníka. Často ide o situácie, kedy je auto fyzicky prístupné, ale jeho systém vodiča neidentifikuje alebo neumožní naštartovanie.

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Starnutie vozového parku ako systémový problém

Priemerný vek áut v Nemecku stúpa, čo sa odráža na poruchovosti. Staršie vozidlá sú náchylnejšie na poruchy a často neprechádzajú pravidelným servisom. Podľa údajov ADAC sa väčšina porúch vyskytuje u áut starších ako 6 rokov, pričom najviac zasiahnuté bývajú vozidlá v kategórii 10+ rokov. V roku 2024 dosiahol priemerný vek registrovaného vozidla v Nemecku približne 10 rokov, čo je najviac v histórii sledovania. So starnutím vozidiel narastá aj počet porúch spôsobených opotrebovaním komponentov ako napríklad elektroinštalácie, pohonného reťazca či podvozkových častí. Zároveň sa ukazuje, že mnohí vodiči s pribúdajúcimi rokmi auta investujú menej do preventívnej údržby, čo zvyšuje riziko nečakaných zlyhaní. ADAC preto odporúča pravidelné servisne kontroly.

Foto: Audi

Elektromobily: Spoľahlivý začiatok, ale s výhradami

Elektromobily vykazujú nižšiu poruchovosť, najmä v prvých rokoch prevádzky. Ich najčastejším problémom nie je pohon, ale vedľajšie systémy. ADAC v štatistike 2024 uvádza, že vozidlá s elektrickým pohonom patria medzi najmenej poruchové, najmä modely vyrábane za posledných 5 rokov. Hlavnou výhodou je jednoduchšia konštrukcia pohonu bez spaľovacieho motora, spojky či výfukového systému, čo znižuje počet potenciálnych zlyhaní. Napriek tomu sa aj elektromobily potýkajú s problémami, ktoré ich môžu vyradiť z prevádzky. Najčastejšie ide o zlyhanie 12-voltovej pomocnej batérie, ktorá napája riadiace a bezpečnostné systémy. Bez nej sa vozidlo nedá odomknúť, naštartovať ani nabiť. Tento problém sa objavuje naprieč všetkými značkami a typmi, vrátane prémiových modelov.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Zima ako test spoľahlivosti elektromobilov

Chladné obdobie spôsobuje u elektromobilov vybíjanie batérie, čo môže viesť k úplnej nefunkčnosti. Často sa to deje už po niekoľkých dňoch nečinnosti. ADAC počas zimy zaznamenáva nárast výjazdov k elektromobilom, ktoré sa odmietli prebudiť z parkovacieho režimu. Aj keď trakčná batéria ostáva v poriadku, zlyhanie 12V batérie zablokuje celé auto. V niektorých prípadoch sa vozidlá stali nefunkčnými už po niekoľkých mrazivých nociach bez jazdy, čo je typické najmä pre mestské vozidlá, ktoré sa používajú príležitostne. Zima tak overuje nielen výdrž batérií, ale aj spoľahlivosť softvéru, ktorý má riadiť správne nabíjanie a správu energie. Prevenciou je pravidelné nabíjanie aj pri krátkodobom odstavení vozidla a kontrola aktualizácií systému, ktoré môžu obsahovať opravy pre riadenie spotreby.

Prečo sa Toyota v rebríčku spoľahlivosti prepadla na samé dno? Čítajte na ďalšej strane.

Foto: Toyota

Ktoré modely obstáli najlepšie a ktoré nie?

Niektoré modely si aj po rokoch držia spoľahlivosť, zatiaľ čo iné začnú robiť problémy skôr, než vodič stihne vymeniť olej. ADAC vo svojej štatistike rozdeľuje vozidlá podľa triedy, veku a počtu výjazdov technickej pomoci. Vďaka tomu vzniká pomerne presný obraz o tom, ktoré autá sú „držiaky“ a ktoré nie. Medzi spoľahlivé malé vozidlá sa zaradili napríklad Toyota Yaris, Audi A1 či Mini, ktoré vykázali veľmi nízku poruchovosť aj po piatich rokoch používania. V segmente kompaktných a stredne veľkých áut dobre obstáli BMW radu 1, Mazda CX-3 a Mercedes triedy A.

Tieto modely zaznamenali menej výjazdov aj v prípade starších ročníkov, čo naznačuje nielen kvalitnú výrobu, ale často aj svedomitú starostlivosť zo strany majiteľov. Naopak, medzi autá s vyššou poruchovosťou sa dlhodobo radí Fiat Ducato. Menej priaznivé výsledky zaznamenali aj niektoré staršie modely značiek Dacia, Peugeot a Renault, najmä ak išlo o vozidlá staršie ako šesť rokov.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Zarážajúce je najmä to, ako slabo si viedli modely Toyota za posledné dva roky. Týka sa to takmer všetkých hodnotených modelových ročníkov Toyoty C-HR a Toyoty RAV4 a mladších ročníkov modelov Yaris a Yaris Cross. Tieto poruchové frekvencie sú pre ADAC prekvapujúce, pretože značka Toyota si v minulosti právom vyslúžila povesť výrobcu spoľahlivých áut. Toyota na slabé výsledky spoľahlivosti a časté problémy s poruchami reagovala vysvetlením, že pri týchto modeloch boli problémy so štartovacou batériou. Tú nebolo možné nabiť na požadovaný odber prúdu. V mnohých prípadoch boli batérie dotknutých vozidiel nahradené výkonnejšími verziami – buď bezplatne v rámci 3-ročnej záruky výrobcu, alebo na základe individuálnej dohody. Toyota ubezpečuje, že nové vozidlá už nebudú vybavené slabou batériou.

Toyota vykonala komplexnú 360-stupňovú revíziu problému s 12-voltovými batériami. V rámci tohto úsilia bol optimalizovaný proces od výroby batérie až po dodávku vozidla. To zaisťuje, že naše vozidlá budú zákazníkom dodávané s plne funkčnými a nabitými batériami. Pre modely Yaris a Yaris Cross sme vo februári 2024 ako servisné opatrenie predstavili novú batériu s výrazne zvýšenou prúdovou kapacitou. Tá zaisťuje dostatočné nabitie batérie najmä počas krátkych jázd. Táto výkonnejšia batéria sa vyrába od 24. novembra 2024 a montuje sa do oboch derivátov Yarisu. Do služby Connected Service našej aplikácie MyToyota sme integrovali aj monitorovanie batérie. Aplikácia informuje zákazníkov o úrovni nabitia batérie,“ znie písomné stanovisko Toyoty k zisteniam poruchovosti ADAC.

Foto: startstop.sk, Jakub Šulata

Údržba ako prevencia porúch

ADAC opakovane upozorňuje, že veľká časť výjazdov technikov by sa vôbec nemusela uskutočniť, ak by vodiči venovali vozidlu viac preventívnej pozornosti. Najčastejšie sa zanedbáva stav batérie, mnoho vodičov ju mení až v momente, keď už nenaštartujú. Odporúča sa však kontrola jej kapacity aspoň raz ročne, ideálne pred zimou.

Ďalšou slabinou bývajú pneumatiky, ich nesprávny tlak spôsobuje nielen vyššie opotrebenie a spotrebu paliva, ale predlžuje aj brzdnú dráhu. Netreba pritom zabúdať ani na vek pneumatík, ktorý by nemal presiahnuť 6 rokov, aj keď majú ešte dostatočný dezén. Zdanlivo nenápadná, no kľúčová je aj kontrola elektroniky.

Foto: Goodyear

Dnešné autá obsahujú množstvo senzorov, riadiacich jednotiek a komunikačných rozhraní. Chyby v týchto systémoch sa nemusia okamžite prejaviť, no môžu ovplyvniť výkon motora, bezpečnostné funkcie alebo celkovú ovládateľnosť vozidla. Z toho vyplýva jasné odporúčanie: kombinovať servisné prehliadky s vlastnou pravidelnou kontrolou. Aj jednoduché úkony, ako kontrola kvapalín, funkčnosti svetiel či čistota konektorov, môžu zabrániť nečakanému zlyhaniu na ceste.

Elektromobily v štatistikách: Realita verzus očakávania

Zatiaľ čo počet elektromobilov na cestách rýchlo rastie, ich spoľahlivosť zatiaľ pôsobí priaznivo. ADAC vo svojej najnovšej štatistike zaznamenal nárast elektromobilov v hodnotených prípadoch, pričom mnohé z nich si viedli lepšie než očakávania verejnosti.

Napríklad modely ako Hyundai Ioniq 5 alebo BMW i3 preukázali veľmi nízku poruchovosť, čím pozitívne prekvapili aj konzervatívnejších vodičov. Naopak, niektoré čisto elektrické vozidlá, vrátane Tesly Model 3, sa v štatistikách neumiestnili medzi najlepšími, najmä kvôli problémom s batériami a elektronikou. Tieto problémy síce zatiaľ nie sú dominantné, no naznačujú, že ani elektromobily nie sú imúnne voči technickým komplikáciám.

Foto: Hyundai

Budúcnosť ukáže, ako sa spoľahlivosť elektromobilov bude vyvíjať s ich starnutím. Kým dnešné štatistiky hovoria v ich prospech, až čas preverí kvalitu batérií, elektroniky a servisných nárokov po niekoľkých rokoch používania.

Záver

Štatistiky ADAC poukazujú na kľúčovú úlohu pravidelnej údržby v spoľahlivosti áut. Bez ohľadu na to, či ide o spaľovací motor alebo elektromobil, technický stav vozidla má priamy dopad na jeho prevádzkovú bezpečnosť.

Exit mobile version