Domov TESTY Nové vozidlá Test: Dôvody, prečo je FIAT Ducato naďalej zlatým štandardom úžitkových dodávok

Test: Dôvody, prečo je FIAT Ducato naďalej zlatým štandardom úžitkových dodávok

Začiatkom tohto roka sme sa zoznámili s vylepšenou verziou FIAT Ducato. Toto známe a praxou oceňované úžitkové vozidlo sa dočkalo na prvý pohľad menej výraznej modernizácie, ktorá však priniesla niekoľko praktických zlepšení.

Uvedenie Ducata do nového modelového roka malo svoj význam: upozorniť na to, že model je stále tu a popri tradičnej spoľahlivosti dokáže osloviť aj firmy, ktorým záleží na tom, ako ich vozový park vyzerá.

5 hnacích ústrojenstiev, 3 úrovne výkonu a 2 prevodovky

Nové Ducato 2024 už na prvý pohľad ľahko rozlíšite od predchodcu vďaka upravenému dizajnu prednej časti. Nie sú iba estetické, ale najmä účelné: aerodynamické zlepšenia spolu s vylepšenými motormi umožňujú v porovnaní s predchodcom dosahovať nižšiu spotrebu a produkciu emisií CO2 až o 9 percent.. Po novom tak aj verzie so spaľovacím motorom vyzerajú skôr ako elektromobil, čo sa Fiatu podarilo dosiahnuť najmä optimalizáciou tvaru masky chladiča. Také jednoduché a tak efektné.

Spojitosť s elektromobilmi nie je náhodná, pretože Ducato je dostupné aj v čisto elektrickej verzii e-Ducato s dojazdom až 420 kilometrov vďaka trakčnému akumulátoru s kapacitou až 110 kW. Nejde pritom o žiadneho slabocha, elektrický motor poháňajúci predné kolesá disponuje max. výkonom až 200 kW (272 koní) a krútiacim momentom až do 410 Nm.

Ducato v redakčnom teste

My sme mali možnosť jazdiť a prakticky využiť verziu s naftovým motorom MultiJet3. Tieto modernizované motory spĺňajú prísne kritériá Euro 6E a podľa verzie dosahujú max. výkony v rozpätí 88 kW (120 k) až 132 kW (180 k).

Zákazníci majú na výber nielen z manuálnej 6-stupňovej alebo automatickej 8-stupňovej prevodovky, ale aj užitočné vybavenie. Napríklad, Ducato je vôbec prvé ľahké úžitkové vozidlo vybavené technológiami autonómneho riadenia ADAS 2. úrovne: zrýchľuje, brzdí a zostáva uprostred jazdného pruhu úplne autonómne. Potom je tu ponuka FULL LED svetlometov, sedačky Eat & Work s možnosťou preklopenia do polohy stolíka, systém bezkľúčového vstupu a štartovania. Na výber je až 13 výbavových paketov a k tomu 3 bezpečnostné pakety.

Celková dĺžka vozidla viac ako 6 metrov znamená, že na bežnom mieste už nezaparkujete. Jedine, že necháte zadný previs presahovať takto na zeleň. Foto: startstop.sk
Celková dĺžka vozidla viac ako 6 metrov znamená, že na bežnom mieste už nezaparkujete. Jedine, že necháte zadný previs presahovať takto na zeleň. Foto: startstop.sk

Samozrejme, potenciál modelu Ducato presahuje rámec technologickej výbavy interiéru, a tak je na výber vo viacerých verziách. V predaji je Ducato šasi, valník, dodávka a tiež presklená a polopresklená verzia. Na výber sú tri dĺžky rázvorov od 3000 cez 3450 až po 4035 mm. Najväčším variantom je rázvor L4 4035 mm s názvom Dodávka Maxi 295 s objemom nákladného priestoru 15 až 17 m^3.  V tejto verzii má vozidlo dĺžku 6363 mm, teda sa nezmestí do konvenčného parkovacieho miesta. Zvlášť nápadný je zadný previs dlhý až 1380 mm.

Skúsenosti z praxe

Pri pohľade na FIAT Ducato v testovanej verzii musíte uznanlivo dvihnúť obočie pre jeho výraznú dĺžku a objem nákladného priestoru. S ohľadom na najvyššiu nosnosť 1500 kg by ste vnútri odviezli vybavenie celej garsónky.

Nami testovaná verzia so skromnejšou výbavou zahŕňa ešte klasickú páku ručnej brzdy a vskutku malý stredový displej, ktorého hlavnou úlohou je zobraziť obraz zo zadnej kamery.

Odkladacie priestory, manuálna klimatizácia a menší displej s rádiom a obrazom cúvacej kamery. Foto: startstop.sk
Odkladacie priestory, manuálna klimatizácia a menší displej s rádiom a obrazom cúvacej kamery. Foto: startstop.sk

Pri vozidle tejto výšky a dĺžky je už cúvacia kamera nevyhnutnosť, ktorá podstatne zvyšuje bezpečnosť. Za príplatok je k dispozícii podstatne väčší displej s podporou Android Auto a Apple CarPlay. Displej s kamerou je však len skvelou pomôckou. Tým hlavným prvkom sú veľkorysé vonkajšie spätné zrkadlá, ktorých tvar a záber sú evidentne inšpirované 40 rokmi praxe. Práve toľko rokov sa predáva Ducato.

Kvalitu sedenia, výhľad z kokpitu a vôbec pracovisko vodiča hodnotíme priaznivo. Ducato ponúka početné priestory na odkladanie drobných predmetov, nápojov aj papierov, takže pre kuriérov bude plnohodnotným pracovným partnerom. Osobne nám v testovanej verzii chýbali iba dvierka, ktorými by sa dali tieto priestory chrániť pred prievanom.

Radosť sedieť: z našej skúsenosti sme si odniesli poznatok, že Ducato má ideálne nastavený sklon volantu a tiež výšku sedadla. Foto: startstop.sk
Radosť sedieť: z našej skúsenosti sme si odniesli poznatok, že Ducato má ideálne nastavený sklon volantu a tiež výšku sedadla. Škoda toho výrazne oranžového vnútorného osvetlenia, radšej by sme tu videli už v základe biele LED osvetlenie. Foto: startstop.sk

Pri manipulácii s nákladom môžete využiť zadné krídlové dvere, ktoré možno otvoriť až tak, že sa opierajú o bok karosérie. Veľkorysý pracovný rádius pántov zadných dverí nachádza uplatnenie na každý deň. Využiť môžete tiež bočné posuvné dvere, ktoré v nami testovanej verzii umožňovali iba ručné otvorenie pomocou robustnej plastovej kľučky. Za zmienku stojí nízka nakladacia hrana.

Jazda? V prvom rade bezpečná

Jazdné vlastnosti zodpovedajú tomu, na čo sme pri modeli Ducato zvyknutí už roky – a v podstate v celom segmente úžitkových vozidiel s takouto dĺžkou. Jazdný komfort je do veľkej miery predurčený konštrukciou náprav a podvozka a vysokým profilom. Relatívne tvrdé naladenie v tomto prípade nepovažujeme za nedostatok, ale za jednoduchý fakt.

To, čo sa oplatí zmieniť, sú náš subjektívny veľmi dobrý dojem zo schopnosti Ducata zvládať pohyb v úzkych mestských uličkách, vynikajúci prehľad o situácii okolo vozidla vďaka krátkemu prednému previsu, veľkým zrkadlám a zadnej kamere.

Automatická 8-stupňová prevodovka pracuje spoľahlivo a predvídateľne. Radiť môžete aj manuálne a pomocou tlačidla DRIVE MODE si vyberiete jeden z troch jazdných režimov. Foto: startstop.sk
Automatická 8-stupňová prevodovka pracuje spoľahlivo a predvídateľne. Radiť môžete aj manuálne a pomocou tlačidla DRIVE MODE si vyberiete jeden z troch jazdných režimov. Foto: startstop.sk

Prejav naftového motora MutliJet s automatickou prevodovkou zodpovedá tomu, s čím máme skúsenosť aj pri konkurencii. Vo východiskovom nastavení je prevodovka naučená motor mierne podtáčať, čo sa prejavuje nelichotivým akustickým prejavom a subjektívne vyššími vibráciami.

Vodič má na výber jazdné režimy eco, normal a power a práve v režime power je nastavenie prevodovky také, ktoré by ste preferovali pri manuálnom radení. Dobrou správou je, že aj v spektre okolo 1500 ot./min je motor dostatočne pružný, aby v krátkom čase reagoval na vašu potrebu rýchlej akcelerácie.

FIAT Ducato MultiJet v redakčnom teste startstop.sk
FIAT Ducato MultiJet v redakčnom teste startstop.sk

Silné argumenty v prospech kúpy

Nový FIAT Ducato ponúka hneď niekoľko silných argumentov, ktoré majú zákazníka presvedčiť o výhodnosti kúpy. Štandardne prichádza s 24-mesačnou zárukou počnúc dňom dodania a bez obmedzenia najazdených kilometrov. Záruka sa vzťahuje na chyby výrobcu, ktoré budú bezplatne opravené pomocou originálnych alebo repasovaných dielov. Týka sa aj laku karosérie a zahŕňa tiež antikoróznu záruku.

Lenže, práve teraz je nové Ducato dostupné so zárukou na 5 rokov/ 200-tisíc kilometrov.

Naviac, počas tejto záručnej doby môže zákazník ťažiť z výhod cestnej asistencie. Služba Ciao Fiat pomôže z ľubovoľného miesta v Európe a poskytuje asistenciu fakticky non-stop. Dôležitou položkou v ponuke je tiež služba Easy Care, čo je fixná cena pravidelného servisu.

Celú ponuku pre FIAT Ducato nájdete na oficiálnej webstránke.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokĽudia tu utrácajú milióny. Otvorili predajňu áut, aká nemá v regióne V4 konkurenciu
Nasledujúci článokJe Tucson stále dobré SUV? Náš praktický pohľad na verziu 4×4 za 41-tisíc eur

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here