Začiatkom tohto roka sme sa zoznámili s vylepšenou verziou FIAT Ducato. Toto známe a praxou oceňované úžitkové vozidlo sa dočkalo na prvý pohľad menej výraznej modernizácie, ktorá však priniesla niekoľko praktických zlepšení.
Uvedenie Ducata do nového modelového roka malo svoj význam: upozorniť na to, že model je stále tu a popri tradičnej spoľahlivosti dokáže osloviť aj firmy, ktorým záleží na tom, ako ich vozový park vyzerá.
5 hnacích ústrojenstiev, 3 úrovne výkonu a 2 prevodovky
Nové Ducato 2024 už na prvý pohľad ľahko rozlíšite od predchodcu vďaka upravenému dizajnu prednej časti. Nie sú iba estetické, ale najmä účelné: aerodynamické zlepšenia spolu s vylepšenými motormi umožňujú v porovnaní s predchodcom dosahovať nižšiu spotrebu a produkciu emisií CO2 až o 9 percent.. Po novom tak aj verzie so spaľovacím motorom vyzerajú skôr ako elektromobil, čo sa Fiatu podarilo dosiahnuť najmä optimalizáciou tvaru masky chladiča. Také jednoduché a tak efektné.
Spojitosť s elektromobilmi nie je náhodná, pretože Ducato je dostupné aj v čisto elektrickej verzii e-Ducato s dojazdom až 420 kilometrov vďaka trakčnému akumulátoru s kapacitou až 110 kW. Nejde pritom o žiadneho slabocha, elektrický motor poháňajúci predné kolesá disponuje max. výkonom až 200 kW (272 koní) a krútiacim momentom až do 410 Nm.
Ducato v redakčnom teste
My sme mali možnosť jazdiť a prakticky využiť verziu s naftovým motorom MultiJet3. Tieto modernizované motory spĺňajú prísne kritériá Euro 6E a podľa verzie dosahujú max. výkony v rozpätí 88 kW (120 k) až 132 kW (180 k).
Zákazníci majú na výber nielen z manuálnej 6-stupňovej alebo automatickej 8-stupňovej prevodovky, ale aj užitočné vybavenie. Napríklad, Ducato je vôbec prvé ľahké úžitkové vozidlo vybavené technológiami autonómneho riadenia ADAS 2. úrovne: zrýchľuje, brzdí a zostáva uprostred jazdného pruhu úplne autonómne. Potom je tu ponuka FULL LED svetlometov, sedačky Eat & Work s možnosťou preklopenia do polohy stolíka, systém bezkľúčového vstupu a štartovania. Na výber je až 13 výbavových paketov a k tomu 3 bezpečnostné pakety.
Samozrejme, potenciál modelu Ducato presahuje rámec technologickej výbavy interiéru, a tak je na výber vo viacerých verziách. V predaji je Ducato šasi, valník, dodávka a tiež presklená a polopresklená verzia. Na výber sú tri dĺžky rázvorov od 3000 cez 3450 až po 4035 mm. Najväčším variantom je rázvor L4 4035 mm s názvom Dodávka Maxi 295 s objemom nákladného priestoru 15 až 17 m^3. V tejto verzii má vozidlo dĺžku 6363 mm, teda sa nezmestí do konvenčného parkovacieho miesta. Zvlášť nápadný je zadný previs dlhý až 1380 mm.
Skúsenosti z praxe
Pri pohľade na FIAT Ducato v testovanej verzii musíte uznanlivo dvihnúť obočie pre jeho výraznú dĺžku a objem nákladného priestoru. S ohľadom na najvyššiu nosnosť 1500 kg by ste vnútri odviezli vybavenie celej garsónky.
Nami testovaná verzia so skromnejšou výbavou zahŕňa ešte klasickú páku ručnej brzdy a vskutku malý stredový displej, ktorého hlavnou úlohou je zobraziť obraz zo zadnej kamery.
Pri vozidle tejto výšky a dĺžky je už cúvacia kamera nevyhnutnosť, ktorá podstatne zvyšuje bezpečnosť. Za príplatok je k dispozícii podstatne väčší displej s podporou Android Auto a Apple CarPlay. Displej s kamerou je však len skvelou pomôckou. Tým hlavným prvkom sú veľkorysé vonkajšie spätné zrkadlá, ktorých tvar a záber sú evidentne inšpirované 40 rokmi praxe. Práve toľko rokov sa predáva Ducato.
Kvalitu sedenia, výhľad z kokpitu a vôbec pracovisko vodiča hodnotíme priaznivo. Ducato ponúka početné priestory na odkladanie drobných predmetov, nápojov aj papierov, takže pre kuriérov bude plnohodnotným pracovným partnerom. Osobne nám v testovanej verzii chýbali iba dvierka, ktorými by sa dali tieto priestory chrániť pred prievanom.
Pri manipulácii s nákladom môžete využiť zadné krídlové dvere, ktoré možno otvoriť až tak, že sa opierajú o bok karosérie. Veľkorysý pracovný rádius pántov zadných dverí nachádza uplatnenie na každý deň. Využiť môžete tiež bočné posuvné dvere, ktoré v nami testovanej verzii umožňovali iba ručné otvorenie pomocou robustnej plastovej kľučky. Za zmienku stojí nízka nakladacia hrana.
Jazda? V prvom rade bezpečná
Jazdné vlastnosti zodpovedajú tomu, na čo sme pri modeli Ducato zvyknutí už roky – a v podstate v celom segmente úžitkových vozidiel s takouto dĺžkou. Jazdný komfort je do veľkej miery predurčený konštrukciou náprav a podvozka a vysokým profilom. Relatívne tvrdé naladenie v tomto prípade nepovažujeme za nedostatok, ale za jednoduchý fakt.
To, čo sa oplatí zmieniť, sú náš subjektívny veľmi dobrý dojem zo schopnosti Ducata zvládať pohyb v úzkych mestských uličkách, vynikajúci prehľad o situácii okolo vozidla vďaka krátkemu prednému previsu, veľkým zrkadlám a zadnej kamere.
Prejav naftového motora MutliJet s automatickou prevodovkou zodpovedá tomu, s čím máme skúsenosť aj pri konkurencii. Vo východiskovom nastavení je prevodovka naučená motor mierne podtáčať, čo sa prejavuje nelichotivým akustickým prejavom a subjektívne vyššími vibráciami.
Vodič má na výber jazdné režimy eco, normal a power a práve v režime power je nastavenie prevodovky také, ktoré by ste preferovali pri manuálnom radení. Dobrou správou je, že aj v spektre okolo 1500 ot./min je motor dostatočne pružný, aby v krátkom čase reagoval na vašu potrebu rýchlej akcelerácie.
Silné argumenty v prospech kúpy
Nový FIAT Ducato ponúka hneď niekoľko silných argumentov, ktoré majú zákazníka presvedčiť o výhodnosti kúpy. Štandardne prichádza s 24-mesačnou zárukou počnúc dňom dodania a bez obmedzenia najazdených kilometrov. Záruka sa vzťahuje na chyby výrobcu, ktoré budú bezplatne opravené pomocou originálnych alebo repasovaných dielov. Týka sa aj laku karosérie a zahŕňa tiež antikoróznu záruku.
Lenže, práve teraz je nové Ducato dostupné so zárukou na 5 rokov/ 200-tisíc kilometrov.
Naviac, počas tejto záručnej doby môže zákazník ťažiť z výhod cestnej asistencie. Služba Ciao Fiat pomôže z ľubovoľného miesta v Európe a poskytuje asistenciu fakticky non-stop. Dôležitou položkou v ponuke je tiež služba Easy Care, čo je fixná cena pravidelného servisu.
Celú ponuku pre FIAT Ducato nájdete na oficiálnej webstránke.