startstop

Škoda Superb pikap – špeciál pre nadšencov cyklistiky

Škoda L&K 130

Foto: Škoda

Desiate študentské vozidlo s názvom Škoda L&K 130 vzdáva hold zakladateľom spoločnosti Václavovi Laurinovi a Václavovi Klementovi, ktorí pred 130 rokmi začali s výrobou bicyklov. Ide vôbec o prvé študentské vozidlo, ktoré vychádza z modelu Superb Combi. S ložnou plochou podobnou pick-upu a mnohými šikovnými riešeniami je navrhnutý ako sprievodné vozidlo pre profesionálne cyklistické preteky.

Koniec školského roka na Strednom odbornom učilišti Škoda Auto sa už tradične nesie v znamení vytvorenia študentského vozidla. Tento rok 28 študentov premenilo vozidlo Škoda Superb Combi na sprievodné auto pre cyklistické preteky. Názov Škoda L&K 130 a jej špeciálne farebné prevedenie odkazujú na 130-ročnú históriu spoločnosti Škoda Auto, ktorá začala v roku 1895 výrobou bicyklov. Škoda má dodnes hlboký vzťah k bicyklom a cyklistickým pretekom, keďže dlhodobo podporuje významné medzinárodné cyklistické podujatia, vrátane Tour de France. Škoda L&K 130 sa toto leto predstaví aj na 112. ročníku Tour de France, ktorý sa uskutoční od 5. do 27. júla 2025.

Foto: Škoda

28 učňov s podporou svojich učiteľov a odborníkov z rôznych oddelení strávilo pri plánovaní, vývoji a výrobe vozidla viac ako 2 000 pracovných hodín. Ide o prvé študentské vozidlo s plug-in hybridným pohonom. Študenti prestavali kombi na pick-up. Vozidlo má teraz nové zadné okno za zadnými sedadlami, ktoré oddeľuje interiér od otvorenej ložnej plochy. Je tiež vybavené novým integrovaným nosičom bicyklov.

Foto: Škoda

Klasické zlaté, červené a čierne logo Laurin & Klement, ktoré sa nachádza na kapote, stredových krytkách kolies a volante, vzdáva hold prvým vozidlám vyrobeným v Mladej Boleslavi. Veľké plochy v zlatej, červenej a čiernej farbe sa objavujú na karosérii aj v interiéri. Súčasťou vozidla je aj podsvietená spodná maska s LED diódami, ktoré môžu meniť farbu.

Foto: Škoda

Dvere otvárajúce sa ako na MPV

Študenti na vozidle vykonali množstvo úprav. Odrezali strechu vozidla za C-stĺpikmi, zosilnili zostávajúce časti kabíny pre cestujúcich, upravili B-stĺpiky a C-stĺpiky a skrátili strešné nosiče. Navrhli tiež novú zadnú stenu doplnenú o zadné okno umiestnené za druhým radom sedadiel. Pravé zadné dvere sú vybavené novým pákovým posuvným mechanizmom. Pri otváraní sa dvere nevyklápajú smerom von, ale sa posúvajú, takže nezasahujú do dráhy cyklistov a môžu sa bezpečne otvoriť aj v prípade, že cyklisti práve predbiehajú sprievodné vozidlo.

Foto: Škoda

Pôvodný batožinový priestor bol nahradený nízko položenou ložnou plochou. Tá sa dá jediným stlačením tlačidla vysunúť dozadu spolu s novými piatymi dverami pomocou jedinečného mechanizmu s ozubeným kolesom. V prípade potreby tak možno rýchlo vyložiť náhradný bicykel pre cyklistu počas pretekov. Na platforme sú nainštalované dva štandardné nosiče bicyklov z ponuky Škoda Originálne príslušenstvo. Keď je plošina zatiahnutá spolu s piatymi dverami, nosiče s bicyklami sú sklonené pod uhlom 35 stupňov, takže vozidlo má rovnakú dĺžku ako pôvodný model Superb Combi. Strešný nosič poskytuje priestor pre tretí bicykel. Plug-in hybridný pohon bol prevzatý bez zmien z modelu Škoda Superb Combi iV. Benzínový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a elektromotor spoločne poskytujú celkový systémový výkon 150 kW (204 k).

Foto: Škoda

Úpravy interiéru

Aby vozidlo dokonale vyhovovalo potrebám profesionálneho cyklistického tímu, študenti integrovali množstvo nových prvkov aj do interiéru. Druhý displej na strane spolujazdca na palubnej doske zobrazuje údaje potrebné na podporu jazdcov, ktoré sú vždy aktuálne vďaka stálemu internetovému pripojeniu. Na komunikáciu v rámci tímu je nainštalovaná vysielačka. Na miesto ľavého zadného sedadla bol namontovaný veľký chladiaci box na fľaše s vodou. Za zadnými sedadlami je umiestnená 12V batéria. Veľká odkladacia sieť pod strešným obložením kabíny slúži na uloženie drobných predmetov ako energetické tyčinky alebo obväzy. Servisný technik sediaci na pravom zadnom sedadle má k dispozícii vlastný displej na operadle sedadla spolujazdca. Žiaci vyrobili množstvo nových prvkov pomocou 3D tlače – napríklad držiaky na sieťku pod strechou alebo logá pochádzajú priamo z 3D tlačiarne.

Foto: Škoda

Odborné učilište

Podnikové učilište bolo založené v roku 1927, keď do prvého ročníka nastúpilo 58 študentov. Od roku 1991 je súkromným zariadením spoločnosti Škoda Auto a teraz je súčasťou Škoda Academy, ktorá bola otvorená v roku 2013. Doteraz ním prešlo viac ako 24 000 absolventov. V školskom roku 2024/25 počet študentov presiahol 750. Stredné odborné učilište ponúka trojročné a štvorročné učebné odbory. Trojročné sa končia záverečnou skúškou a výučným listom, štvorročné maturitou. Mnohí absolventi pokračujú v nadstavbovom štúdiu alebo na vysokej škole, prípadne nastupujú priamo do spoločnosti Škoda Auto. Všetkým absolventom je ponúknuté pracovné miesto. Hlavné zameranie je na strojárstvo a elektrotechniku, s dôrazom na technológie budúcnosti. Škola aktuálne ponúka 16 technických odborov – 13 v dennej forme a 3 ako denné nadstavbové štúdium. Najobľúbenejšími odbormi sú eAutomechanik a IT Mechatronik. Učebné plány sa neustále aktualizujú v spolupráci s odbornými oddeleniami, aby zodpovedali potrebám študentov aj spoločnosti.

Exit mobile version