Domov TESTY Nové vozidlá To sa podarilo. Nové Škodovky majú geniálnu funkciu

To sa podarilo. Nové Škodovky majú geniálnu funkciu

Škoda Superb Combi iV
Foto: Marek Gorozdos

Koncern Volkswagen začal do svojich vozidiel montovať novú generáciu plug-in hybridných systémov. Tá sa vyznačuje podstatne vyššou kapacitou batérie, no predovšetkým možnosťou rýchleho nabíjania s výkonom do 50 kW. Nové plug-in hybridné pohony založené na kombinácii benzínového štvorvalca 1,5 TSI a elektromotora sme vyskúšali v modeloch Škoda Superb a Kodiaq s prívlastkom iV.

Výrobca v prípade modelov Superb Combi iV a Kodiaq iV komunikuje dojazd cez 100 km a rýchle nabíjanie bez dlhého čakania. Vo všeobecnosti, plug-in hybridné vozidlá na maximálne využívanie ich efektívnosti by čo najviac mali jazdiť na elektrinu. Je preto potrebné často nabíjať batériu, čo v predchádzajúcich plug-in hybridných modeloch znamenalo potrebu nabíjania aj každý deň, keďže reálny dojazd sa pohyboval od 40 do 60 km. Každodenné nabíjanie môže byť niekedy frustrujúce. Lenže keď nemáte nabitú batériu, jazdíte v podstate na hybridnom vozidle s podpriemerným výkonom, vysokou hmotnosťou a vysokou spotrebou pohonných hmôt.

Škoda Kodiaq iV
Foto: Marek Gorozdos

Kompromis v kufri, nie v kabíne

V prípade noviniek Škoda Superb iV a Kodiaq iV je každodenné používanie vozidiel s reálnym dojazdom okolo 100 km oveľa pohodlnejšie. Takýto dojazd na elektrinu už mnohým vodičom vystačí aj na 2 alebo 3 dni jazdenia a možnosť DC nabíjania je príjemným bonusom. Navyše plug-in hybridný systém je pri správnom používaní mimoriadne efektívny aj na dlhých trasách. Naftový pohon tak už nie je jednoznačnou voľbou ako v predchádzajúcich rokoch.

Batožinový priestor modelu Škoda Superb iV
Foto: Marek Gorozdos

V prípade modelu Škoda Superb iV je plug-in hybridná motorizácia dostupná len pre karosársku verziu kombi. Je to z toho dôvodu, že kvôli zvýšeniu podlahy kufra kvôli optimalizácii umiestnenia palivovej nádrže sa zmenšil základný objem batožinového priestoru. Aby malý kufor v prípade liftbacku nepôsobil komicky, je táto plug-in hybridná motorizácia, pochopiteľne, dostupná len pre kombi. Papierovo sa kufor zmenšil o 180 litrov, takže namiesto 690 môžete využiť 510 litrov.

Nechýbajú tu však rôzne Simply Clever vychytávky, háčiky na tašky či iné praktické drobnosti na zabránenie pohybu predmetov, ktoré počas jazdy nebudú lietať po celom kufri. Obdobne to platí aj pri modeli Kodiaq. 910-litrová jaskyňa sa zmenšila na 745-litrovú. Aj tak v tomto parametri tróni na čele segmentu, nemôže sa mu rovnať ani kufor plug-in hybridného Santa Fe.

Foto: Marek Gorozdos

Plug-in hybrid je o kompromise medzi spaľovacím a elektrickým vozidlom a tomu bola prispôsobená aj palivová nádrž. Tá má namiesto 66 veľkosť 45 litrov. Dojazd vozidla sa tak pohybuje okolo 650 km. Taktiež nemôžete počítať ani s pohonom všetkých kolies. To platí pre Superb aj Kodiaq. Pokiaľ chcete siahnuť po verziách s pohonom 4×4, musíte zvoliť benzínovú alebo naftovú alternatívu.

Škoda Superb Combi iV
Foto: Marek Gorozdos

Užitočná navigácia

Plug-in hybridy takisto používajú len 6-stupňovú dvojspojkovú DSG prevodovku. V hladkosti radenia sa od 7-stupňovej alternatívy v spaľovacích verziách nelíši, má tiež príjemný rozjazd, ale na diaľnici sa predsa len prejavuje o čosi vyššou spotrebou paliva. Teda ak nejazdíte na čisto elektrický pohon. Na elektriku to vytiahne maximálne na 140 km/h, no treba počítať, že v tomto prípade letí spotreba energie hore a dojazd sa skráti o desiatky kilometrov. Je preto vhodnejšie na dlhších cestách využívať hybridný režim.

Foto: Marek Gorozdos

Každopádne, najlepšou možnosťou, ako využiť všetky zložky pohonu na čo najefektívnejšiu jazdu, je pri dlhších trasách mať nabitú batériu a do navigácie zadať cieľ cesty. Urobte tak aj vtedy, keď trasu poznáte, pretože systém podľa profilu trasy automaticky mení režim jazdy medzi hybridným a elektrickým tak, aby bola výsledná spotreba čo najnižšia. A funguje to výborne. S oboma vozidlami je možné dosiahnuť na dlhých trasách “naftové” spotreby. Plugin voči silnejšiemu naftovému motoru 2,0 TDi nezaostáva ani dynamicky – papierovo aj subjektívne je rýchlejší a mrštnejší.

multimediálny systém s veľkou obrazovkou a mapou
Foto: Marek Gorozdos

Pracovať s energiami sme mohli aj manuálne. Prostredníctvom infotainmentu ponúka vozidlo možnosti voľby medzi hybridným alebo elektrickým režimom. Nastaviť sme si mohli takisto aj úroveň zachovania energie v batérii. Superb aj Kodiaq dynamicky zrýchľujú aj v elektrickom režime. Pokiaľ je potrebné využiť celý kombinovaný výkon pohonnej sústavy (204 koní a 250 Nm), krútiaci moment sa prenesie na predné kolesá po kickdowne.

pohonný systém modelu Škoda Superb iV
Foto: Marek Gorozdos

Benzínová jedna-päťka TSI je v ICE vozidlách značky Škoda známa odpájaním valcov pri nízkej záťaži, čím sa snaží šetriť palivom pri konštantnej jazde. V prípade plug-in hybridnej konfigurácie tomu tak nie je. Jednoducho, keď spaľovací motor nie je treba, deaktivuje sa celý.

Dlhý dojazd, rýchle nabíjanie

Test nabíjania modelu Superb iV ukázal, že z 0 na 100 % sa batéria na DC nabíjačke nabije za 45 minút. Za 17 minút bola batéria nabitá na 50 %, energia do batérie v tej chvíli prúdila výkonom 34 kW. Pri 80 % to bolo 24 kW a stalo sa tak po 30 minútach od začiatku nabíjania. V nie príliš hustej mestskej premávke, kedy sme sa vyhýbali mestskému obchvatu, sme dosiahli dojazd na elektrinu 95 km. Vonkajšia teplota sa však v danom momente pohybovala okolo 5 °C, takže v teplejšom počasí Superb určite dokáže prejsť aj viac ako 100 km. Pochopiteľne, spotreba energie musí klesnúť pod 19 kWh, čo je na tak veľké auto veľmi dobrá vizitka.

nabíjanie plug-in hybridného vozidla
Foto: Marek Gorozdos

Škoda udáva kapacitu batérie 19,7 kWh, počas nabíjania sme spotrebovali 21,86 kWh. Palubná nabíjačka má maximálny výkon 11 kW. Alternatíva v podobe 22 kW nabíjačke v ponuke nie je. Platí to aj v prípade modelu Kodiaq. V jeho prípade je spotreba vzhľadom na veľkosť a väčší aerodynamický odpor vzduchu vyššia o približne 15 %.

Kompresor klimatizácie má Superb elektrický a napájaný priamo z vysokonapäťovej batérie. To v horúčavách šetrí spotrebu energie bez toho, aby ste sa museli obmedzovať v príjemnom tepelnom komforte, no klimatizáciu nie je možné štandardne využívať počas nabíjania vozidla. Treba ísť na to fígľom cez časovač, ktorý sa zvyčajne využíva večer, keď si nastavíte čas ranného odchodu do práce a ráno už nastupujete do vyhriateho, resp. klimatizovaného vozidla.

Škoda Kodiaq iV vo výbave Sportline
Foto: Marek Gorozdos

Rekuperácia a brzdenie

Čo sa týka jazdných vlastností, vyššia hmotnosť obom vozidlám pomohla. Jazda je komfortnejšia, prejazdy cez nerovnosti sú kultivovanejšie a rany od podvozka zriedkavejšie. Úroveň rekuperácie je možné nastaviť v troch režimoch – nízku, vysokú alebo adaptívnu. So Superbom nie je možné jazdiť s jedným pedálom ako pri väčšine elektrických vozidlách, ale nám sa osvedčila adaptívna rekuperácia. Intenzita spomaľovania závisí od aktuálnych okolností v premávke. Ak idete rýchlejšie ako je povolený rýchlostný limit, pred vami sa nachádza iné vozidlo alebo križovatka, vozidlo bude brzdiť aktívnejšie. Počítať treba s trochu nevyspytateľnou odozvou brzdového pedálu, keď sa rozhodnete zasiahnuť do situácie.

koleso
Foto: Marek Gorozdos

Čo to stojí?

Cena plug-in hybridného Superbu začína od 47 660 €, Kodiaq iV je k dispozícii od 45 070 €. Viac nás zaujali schopnosti plug-in hybridného Superbu. Možno to na prvý pohľad znie komplikovane, ale ak pochopíte tomu, ako efektívne dokáže fungovať jeho pohon, skutočne začnete rozmýšľať, či má tá nafta ešte reálne zmysel. Samozrejme, mínusom je, najmä v prípade modelu Kodiaq, že vozidlá nie sú k dispozícii s pohonom všetkých kolies. Hoci prepravná kapacita, obrovský vnútorný priestor a všestrannosť Kodiaqu sú mimoriadne pôsobivé, z ponuky elektrifikovaných vozidiel značky by sme ale v tomto prípade radšej siahli po modeli Enyaq.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.9 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokHľadáte praktické auto s veľkým kufrom a nízkou spotrebou? Tu je
Nasledujúci článokBMW M3 GTR z Need for Speed ožilo: Tieto detaily vám vyrazia dych

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here